Justera CRT (bildrörstv)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1
Köpte en begagnad hederlig 32" bildrörs-tv vid namn Thomson och med någon teknik som heter Black Diva för 1100 kr... (så ni vet).

Jag har märkt att det är för mycket av färgen RÖTT på bilden. Går det att justera färgerna på en sådan här TV själv? Utöver då kontrast osv som finns via dosan? Vill justera var färg för sig (röd grön blå) så det blir rätt.

Köpte en begagnad hederlig 32" bildrörs-tv vid namn Thomson och med någon teknik som heter Black Diva för 1100 kr... (så ni vet).

Jag har märkt att det är för mycket av färgen RÖTT på bilden. Går det att justera färgerna på en sådan här TV själv? Utöver då kontrast osv som finns via dosan? Vill justera var färg för sig (röd grön blå) så det blir rätt.

Går det inte att korrigera med röd/grön/blå spritpenna?

Ring till Zeiger Teknik 013-239660 eller Powermill Hgb 042-162910 som är garantiakturiserade på Thomson i sverige.
Annars så var det Expert eller Euronics som sålde Thomson så nån butik i din närhet kanske vet.

Tror tyvärr det inte går utan att lämmna in den på verkstad.

För 1100 pix kan det medfölja i priset lite mycket röd färg...

Märker att OT har en del oseriösare svar på trådar. Trist.

Ja, 1100 kr är ju inte mycket.

Upptäckte oxå att det är en skugga rakt över mitten på skärmen som syns i mörkare scener. Ljusa så är allting OKej, men mörkare så blir det en rand. Är sådant möjligt att ta bort av en tekniker?

Angående det röda, så verkar det inte finnas kvar längre... såg det när jag testade tvn hos säljaren. Kan ha varit hans digitaltv-box.

En annan grej är oxå att TVn surrar rätt kraftigt på kanaler där det är myrornas krig. Typ som ett kylskåpssurr... fast markant högre. Sedan när det är bild och en kanal är på, men man drar ner ljudet litet så hör man samma ljud fast lägre.

Mysko, som jag hoppas går att lösa. Randen mitt på skärmen = irriterande...

Det måste vara nått helt nytt för dig?

Upptäckte oxå att det är en skugga rakt över mitten på skärmen som syns i mörkare scener. Ljusa så är allting OKej, men mörkare så blir det en rand. Är sådant möjligt att ta bort av en tekniker?En annan grej är oxå att TVn surrar rätt kraftigt på kanaler där det är myrornas krig. Typ som ett kylskåpssurr... fast markant högre. Sedan när det är bild och en kanal är på, men man drar ner ljudet litet så hör man samma ljud fast lägre.

Får man så mycket betalt för en sådan idag? Begagnad?
Hur gammal är den?
Jag har ju nån grym Samsung som står och samlar dam, ni menar alltså att det kanske finns nån som är villig att lägga en slant på en sådan?

Fast den surrar också, lite likt ditt surr faktiskt Svidi

Upptäckte oxå att det är en skugga rakt över mitten på skärmen som syns i mörkare scener. Ljusa så är allting OKej, men mörkare så blir det en rand. Är sådant möjligt att ta bort av en tekniker?

Angående det röda, så verkar det inte finnas kvar längre... såg det när jag testade tvn hos säljaren. Kan ha varit hans digitaltv-box.

En annan grej är oxå att TVn surrar rätt kraftigt på kanaler där det är myrornas krig. Typ som ett kylskåpssurr... fast markant högre. Sedan när det är bild och en kanal är på, men man drar ner ljudet litet så hör man samma ljud fast lägre.

Försök leta på fjärrkommandot för att komma in i servicemenyn, där borde det gå att justera mer detaljerat. Glöm inte att skriva ner nuvarande inställningar ifall du "skruvar bort dig"

EDIT: Detta kanske kan vara nåt.
http://avforum.no/forum/tv-apparater/5086-thomson-service-meny.html

Last edited:
Hej

Nu har jag aldrig skruvat just den modell du har men vanligtvis så justerar man alla inställningar genom att gå in i TV-servicemode på nyare apparater, hur du aktiverar det brukar man kunna hitta igen på olika TV-repforum (http://www.avrepair.info/search.htm). Av din senare beskrivning ang rödnivån så verkade det ju vara bättre nu och egentligen skall det inte behövas justeringar så länge inget är trasigt och komponenter blivit utbytta.

Onormalt ljud när det är "myrornas krig" är oftast normalt då signal saknas och Thomson apparater är väl inte High-End teknik direkt så då får man nog leva med att apparaten för lite oväsen. Mitt tipps är att du vänjer dig:D

Surr har jag också upplevt i tidigare apparater. Verkar oftast bli värre om det finns vitt i bilden.

Får man så mycket betalt för en sådan idag? Begagnad?
Hur gammal är den?

Du ska nog inte räkna med att få mycket betalt, tillgången är rätt mättad.
Jag fick en 28" Sony häromdagen mot att jag fraktade bort den.
Han som gav bort den hade som alla andra köpt platt-tv och hade ingen användning för den gamla (den var för stor för sommarstugan).

Nu kan man ju köpa dom billigaste nya platt apparaterna för 5000:- och det börjar dyka upp begagnade platt-tv's på blocket, så priserna på tjockt-tv är låga.

Sen att man får bättre bild ur en tjock-tv än ur en billig platt det har inte folk fattat..

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!