Justera bakstötdämparen, verktyg?

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Bakstötdämparen på min KLR är inställd på den lägsta/mjukaste preloadinställningen så jag tänkte skruva upp den en smula. Jag upptäcker dock att jag saknar det speciella verktyg som behövs, ingen fara tänkte jag, kanske funkar verktyget till S3:an lika bra. Till min besvikelse saknade jag den också, vafan?

Brukar man inte få med en sån där specialnyckel för att justera bakdämparen? Har jag tappat båda två, eller har jag aldrig haft några? :)

Tips båda hur jag gör utan detta specialverktyg mottages tacksamt, jag gjorde lite lama försök med en stor jävla mejsel och lite annat, men det funkade inte. Vart köper jag ett sånt där verktyg, tror ni MC-butikerna har sådana på lager eller är det beställningsvara?

PS. I handboken står det kort och gott "lämna in hojen till en aukt. Kawasakiverkstad för att justera bakdämparen", mmmjoo, tjena :). I min Clymer-servicemanual så är det en annan typ av dämpare som verkar justeras med en mutter (manualen är för den amerikanska versionen av KLR som är lite annorlunda). DS.

Last edited:
Är det en "C-spanner" du behöver? (Vet inte vad den kallas på svenska.) Jag har fått för mig att det är ett standardverktyg men jag kan ha fel. :va

EDIT:
Gjorde en sökning på google lite snabbt och hittade detta. Är det en sån du behöver?

Länk

PacMan skrev:
Är det en "C-spanner" du behöver? (Vet inte vad den kallas på svenska.) Jag har fått för mig att det är ett standardverktyg men jag kan ha fel. :va

Borde kallas för C-nyckel på vanlig svenska. Jag sett en justerbar sådan så jag vet att det finns.

Edit:
Jaha, du hafde oxå hittat en....

Perfekt grabbar, det är en sådan jag behöver. Nu när jag vet vad den heter så kan jag bege mig ut att shoppa, en justerbar variant vore ju inte helt fel, så att jag kan använda samma nyckel till bägge hojarna.

Vart tror ni jag har störst chans att hitta en sådan? Mekonomen, Biltema, mc-butiker?

soppatorsken skrev:
Borde kallas för C-nyckel på vanlig svenska. Jag sett en justerbar sådan så jag vet att det finns.

Edit:
Jaha, du hafde oxå hittat en....

Har för mig att den kallas för haknyckel.

maila eller ring www.w-motoracing.se dom har justerare...

sgtpepper skrev:
Perfekt grabbar, det är en sådan jag behöver. Nu när jag vet vad den heter så kan jag bege mig ut att shoppa, en justerbar variant vore ju inte helt fel, så att jag kan använda samma nyckel till bägge hojarna.

Vart tror ni jag har störst chans att hitta en sådan? Mekonomen, Biltema, mc-butiker?

Bifogat

• shocktool.gif
    shocktool.gif
    3.5 KB · Visningar: 102
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!