Justera 2-t i bänk?

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Kommer modifiera saker på hojen som kräver en koll av bestyckning. Eftersom jag helt saknar erfarenhet av av bestyckning för 2-t så tänkte jag ta lite hjälp till detta.
Första tanken va att justera den i bänk. Men man hör sällan/aldrig om folk som justerar 2-t i bänk?! Vad beror detta på? För-/nackdelar?

Det går men är lite mer omständigt.

Sensorerna blir förstörda av dimman och bly om man har sådant. Portar i pipan saknas. Man vill gärna inte ändra arean på stingern genom att stoppa in grejs där. Fenomenet med kamöverlap som ger färskgaser i avgassystemet och indikerar för magert blir kanske ett ännu större problem på en tvåtakt som fyller pipan med massor av färskgas. Man måste nog labba fram en metod som funkar.

Annars ren vridmätning på bänk efter justering går såklart utmärkt. Det görs av 2t pip-konstruktörer. Man bör kanske förvissa sig om att operatören inte slår av gasen som på en 4-t bara.

(just my peso)

Ok. Att förstöra sensorer låter onödigt & dumt.

Eftersom jag ändå kommer ta hjälp till att bestycka så kan väl frågan verka överflödig (men är man nyfiken så är man); Hur går ni tillväga vid bestyckning?

Till saken hör att det lutar åt att byta ut reeds inkl. hela korgen, krök + öppna upp luftburken. Så det kommer ju inte vara helt enkelt att uppskatta en bra utgångspunkt (inbillar iaf jag mig).

#Olsson# skrev:
Det går men är lite mer omständigt.

Sensorerna blir förstörda av dimman och bly om man har sådant. Portar i pipan saknas. Man vill gärna inte ändra arean på stingern genom att stoppa in grejs där. Fenomenet med kamöverlap som ger färskgaser i avgassystemet och indikerar för magert blir kanske ett ännu större problem på en tvåtakt som fyller pipan med massor av färskgas. Man måste nog labba fram en metod som funkar.

Annars ren vridmätning på bänk efter justering går såklart utmärkt. Det görs av 2t pip-konstruktörer. Man bör kanske förvissa sig om att operatören inte slår av gasen som på en 4-t bara.

(just my peso)

Jag har pillat en del med 2t och tycker att man "känner" och märker när det är rätt. (Man borde väl kunna få en fingervisning genom att spana på vridkurvorna också?)

Barrett skrev:
Ok. Att förstöra sensorer låter onödigt & dumt.

Eftersom jag ändå kommer ta hjälp till att bestycka så kan väl frågan verka överflödig (men är man nyfiken så är man); Hur går ni tillväga vid bestyckning?

Till saken hör att det lutar åt att byta ut reeds inkl. hela korgen, krök + öppna upp luftburken. Så det kommer ju inte vara helt enkelt att uppskatta en bra utgångspunkt (inbillar iaf jag mig).
Jag vet inte vilken utrustning bänkarna brukar ha. Men när man bänkar snöskotrar mäter man ofta soppaflöde och luftflöde för att på så sätt få fram värden på A/F, BSFC o.s.v.

Att bänka 2-t med A/F ger dig troligtvis inte ett jota du kommer att förstöra sonden och värdena du får är av tveksam kvalitet.... Skall du ha pejl på bestyckning och inte kan känna det får du köra en EGT mätare. Avgastempen är en rätt bra indikator på hur snålt det går, hög temp=snål blandning... EGt köpes från USA för ca 250$....

Kanske lite overkill för din applikation kan du inte bestycka själv får du väl ha någon som kan det att göra det åt dig...

Dessa ändringar du nämner är dessutom knappt så omfattande att du inte kan labba en del själv med munstycken....

Borsiin JR skrev:
Att bänka 2-t med A/F ger dig troligtvis inte ett jota du kommer att förstöra sonden och värdena du får är av tveksam kvalitet.... Skall du ha pejl på bestyckning och inte kan känna det får du köra en EGT mätare. Avgastempen är en rätt bra indikator på hur snålt det går, hög temp=snål blandning... EGt köpes från USA för ca 250$....

Kanske lite overkill för din applikation kan du inte bestycka själv får du väl ha någon som kan det att göra det åt dig...

Dessa ändringar du nämner är dessutom knappt så omfattande att du inte kan labba en del själv med munstycken....

Ja, som sagt tänkte jag ta hjälp dels för att jag helt saknar erfarenhet, men vill ju så klart oxå lära mig lite på resans gång.

Men det är ju aldrig fel att försöka skaffa sig lite förkunskaper.

Borsiin JR skrev:
Att bänka 2-t med A/F ger dig troligtvis inte ett jota du kommer att förstöra sonden och värdena du får är av tveksam kvalitet.

Jag menade inte med lamdasond, utan att man mäter soppaflöde samt luftflöde och räknar ut luft/bränsleförhållandet (A/F).

Vad skall du använda cykeln till motard/cross ?
Exakt vilka modefieringar skall göras?
Vilken är orginalbestyckningen??

Jag har själv tämligen stor erfarenhet av att bestycka 2-takt för både asfalt och cross och hjälper dig gärna. Min erfarenhet om 380 sx är begränsad till att jag har testkört en men det är väl samma förgasare som alla andra ktm så det skall inte vara några problem...
Skicka gärna ett Pm

//Borsiin

Bearing skrev:
Jag menade inte med lamdasond, utan att man mäter soppaflöde samt luftflöde och räknar ut luft/bränsleförhållandet (A/F).

Nä men har jag qoutat dig lr?

Hur mäter man luft/bränsleåtgång i realtid för insugsidan (för jag misstänker att du menar där), man kan ju inte direkt sätta en flödesmätare på bensinslangen och en flödesmätare i luftburken.....
Skulle vara intressant att veta hur det skulle kunna bli exakt.....

Borsiin JR skrev:
Nä men har jag qoutat dig lr?

Hur mäter man luft/bränsleåtgång i realtid för insugsidan (för jag misstänker att du menar där), man kan ju inte direkt sätta en flödesmätare på bensinslangen och en flödesmätare i luftburken.....
Skulle vara intressant att veta hur det skulle kunna bli exakt.....
Ok, trodde du mena mig eftersom jag var den enda som skrivit om A/F.

Vet inte hur de mäter, men det borde väll gå att göra som du skrivit? luftburken blir ju svår, men flödesmätare på soppaslangen funkar väll?

Borsiin JR skrev:
Vad skall du använda cykeln till motard/cross ?
Exakt vilka modefieringar skall göras?
Vilken är orginalbestyckningen??

Jag har själv tämligen stor erfarenhet av att bestycka 2-takt för både asfalt och cross och hjälper dig gärna. Min erfarenhet om 380 sx är begränsad till att jag har testkört en men det är väl samma förgasare som alla andra ktm så det skall inte vara några problem...
Skicka gärna ett Pm

//Borsiin

Den ska (i huvudsak) användas som motard.

Har fått erbjudande på KTM's egna trim krök & dämpare + och komplett insugskorg. Sen tänkte jag öppna luftburken så det har lite lättare för att få luft. I övrigt planerar jag att låta motorn vara som den är (dvs. orginal).

Förgasaren är en Keihin PWK38 (samma som 250/300). Bestyckningen har jag tyvärr inte i huvudet, men får kolla upp det.

MVH / Chris

Bearing skrev:
Ok, trodde du mena mig eftersom jag var den enda som skrivit om A/F.

Vet inte hur de mäter, men det borde väll gå att göra som du skrivit? luftburken blir ju svår, men flödesmätare på soppaslangen funkar väll?

Lugnt....

Att mäta åtgången luftmängd är troligen betydligt lättare än att mäta bränslemängd. Att montera flödesmätare på bränsleslangen är lika exakt som att mäta ventilspel med tumstock.....

Jag kan ha fel så skulle vara intresserad av någon artikel/sida om detta för iden verkar ju inte helt taget ur luften :tummenupp

Med de förutsättningar du anger hade jag inte pillat mycket möjligen upp 5-15 i huvudmunstycke och ev nålen höjd ett hack....

Vill du ha en mer finstämd bestyckning står jag till förfogande när säsongen börjar.....

Borsiin JR skrev:
Med de förutsättningar du anger hade jag inte pillat mycket möjligen upp 5-15 i huvudmunstycke och ev nålen höjd ett hack....

Vill du ha en mer finstämd bestyckning står jag till förfogande när säsongen börjar.....

Tackar så här långt hjälpen och erbjudandet! :tummenupp

Bifogat

• exciter.gif
    exciter.gif
    19.4 KB · Visningar: 79
Intressant men jag förstår inte hur man mäter bränsleflödet exakt, du kan ju inte mäta på slangen och det är lite pilligt att mäta i förgasaren....
Skulle kunna fungera för att mäta bränsleflödet till en spridare i en sprutmotor men inte i en förgasarmotor
Får väl ringa m-performance och fråga hur dem gör.....

Bästa sättet är nog att bestycka den så gott du kan "på känn".

Ge fullgas, den ska varva ur i 1-2 sek för att sedan börja bluddra lite. 2-taktarnas "varv-stopp", ge så pass mycket bränsle att den börjar bluddra en anning.

Lågfart & Nålen är rätt svårt att ställa utan att köra med hojen, men samma sak här, slå på från tomgång och kolla hur han svarar. Sist av allt gör du finliret med luftskruven.

Har du tillgång att köra hojen är det simpelt att läsa av stiftet, gyllenbrunt du vet.

Men om du bara ska öppna luftburken och byta insug, samt rör behöver du inte göra nå vidare förändringar. Folk som trimmar inom cross iaf. brukar bara gå upp på högfart. 2-3 steg när man sätter dit trimavgas. Nästan så man kan gå NER (OBS!) en storlek när man sätter triminsug, då gaserna "flödar" bättre.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...