Jurister & språkhitlers - HJÄLP!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har fått totalt hjernslepp.. Sitter och tentapluggar, och kan för mitt liv inte definiera ordet:

Kumulerade

Som i: "...anonyma och kumulerade fel.."

Frågan gäller skadeståndsrätt.

Måste jag gissa så är det same same som ackumulera, men gissa på juridiktentor brukar med examinator-jugend inte vara nån hit!

Last edited:
Sammanställda? Totala?

Rent spontant, skjutet från höften så lämnar inga garantier.

Inte för jag är speciellt juridisk av mig, men det kan betyda extraknäck (som jobb) eller vara en synonym med ackumulera/lägga på hög.

Google vet allt.

Likaså omfattar principalansvaret "kumulerade" fel, dvs. när var och en av flera befattningshavare gjort sig skyldig till en mindre vårdslöshet, som inte för någon av dem skulle vara tillräcklig att leda till skadeståndsskyldighet för arbetsgivaren men som tillsammans innebär en avsevärd brist i aktsamheten.

http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=3322&doktyp=bet&dok_id=G401LU26&rm=1980/81&bet=LU26

http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=3322&doktyp=bet&dok_id=G401LU26&rm=1980/81&bet=LU26

Hittade den i blå boken, men det tog sin stund :(

Har du en blå bok? :hihi

(Nyårsmiddag med halva sällskapet bestående av jurister, det var en längre utläggning om preferenser på lagboksvariant och vad det sade om folk... och jag kommer inte ihåg något av det. Märkligt folk ni är! :D)

(Nyårsmiddag med halva sällskapet bestående av jurister, det var en längre utläggning om preferenser på lagboksvariant och vad det sade om folk... och jag kommer inte ihåg något av det. Märkligt folk ni är! :D)

Haha.. Jag känner igen det där. Har haft en tendens att suga åt mig vänner, bekanta, one night stands osv varav hälften konstant varit jurister. En inte helt ovanlig konflikt.

Jag har ivf lärt mig att "RIKTIGA" jurister har en BLÅ bok.

För mig är iofs shittesame. Läser bara lite extra lag parallellt, ska lära mig räkna pengar egentligen.

Bifogat

• Joakim von Anka.jpg
    Joakim von Anka.jpg
    14.4 KB · Visningar: 531

:va Nu tog du i va?

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...