Jurister/advokater mm, lagligt att spela in samtal?

Ja alltså, han menade på att eftersom vi inte har något hyreskontrakt och att huset i sig inte är en fastighet avsedd för lägenhetsuthyrning så bor vi bara här i andrahand och då krävs inga skriftliga uppsägningar. Dessutom så ifrågasatte han varför vi skulle ha en skriftlig uppsägning då vi ändå inte hade ett skriftligt avtal, varpå jag menade att det inte hörde hit om vi hade skriftligt eller inte på hyreskontraktet.
Jaja, en jävla soppa är det minsann...

Ojojoj vilket helvete hyresvärden kan ha ställt till för sig där. Det har ju funnits fall där det varit problem med att uteliggare bosatt sig i en sommarstuga, och ägaren sedan fått problem med att avhysa de boende p.g.a att de just bott där så länge.
Dessutom finns det inget hyreskontrakt. Då har det säkert inte betalats skatt på hyresintäkterna heller.

Nix, ingen skatt har betalats och detta har jag ju påtalat för hyresvärden att det kan få konsekvenser. Men jag vill sköta detta på ett snyggt sätt då hyresvärden för övrigt har varit ganska så vettig i många avseenden, så jag har sagt att vi kan sköta detta snyggt om han kompenserar mig ekonomiskt för det jobb jag har lagt ner på att få lägenheten i det skick den är idag.
Tyvärr så anser han att jag inte är berättigad till det men jag håller på och skriver en lista nu på kostnader för arbetet och överlämnar den som ett sista steg i det hela innan jag slår näven i bordet och drar det hela till tingsrätten.

För övrigt så sa han som ringde mig tidigare idag att han kommer stå med polisen utanför min dörr med vid slutet av månadsskiftet om jag inte har flyttat ut än. Han kommer även debitera mig 800:-/dygn för varje dag jag bor kvar här, precis som ett hotell, men då hoppas jag att frukostbuffé ingår för det gör det ju på hotellen :gnissla
Han kommer göra en så kallad avhysning påstod han, det hade han laglig rätt till påstod han då jag i lagens mening är en ockupant.
Det låter ju konstigt, jag följer ju bara ett hyresavtal med tidigare ägare, jag kan väl inte rå för att han inte nämnde det hela för nya ägaren?
Och 3 månaders uppsägning är det ju alltid och som sagt så bör det gälla från 7:e november om man nu ska gå via det muntliga...

Ska nog ringa upp imorgon och fråga vart det juridiska ombudet har tagit vägen, jag kan ju inte sitta hemma hela dagen och vänta på honom.

Det är nog en bra idé att prata igenom ärendet med ett juridiskt ombud så att du får klart var du står juridiskt. Avundas inte din situation. Lycka till.

Last edited:
Han kommer göra en så kallad avhysning påstod han, det hade han laglig rätt till påstod han då jag i lagens mening är en ockupant.

Måste ha laga beslut angående handräckning, sker väl via kronofogdemyndigheten har jag för mig.

Tar sin lilla tid där:)

Fortfarande problem med hyresvärden? :huvet :(
Har för mig du har haft uppe detta tidigare. Flera som har svarat i tråden är helt korrekt upplysta. Orkar inte leta upp referenser just nu, men kolla 12 kap jordabalken (hyreslagen nedan kallad HL). Hyresgästen är den svaga parten och därför den som har bäst skydd av lagen.

1. Du behöver inte ha ett skriftligt hyresavtal. Däremot är hyresvärden skyldig att lämna ett sådant till dig om du begär det.
https://lagen.nu/1970:994#K12P2S1

2. Uppsägningstid är reglerat i HL och står svart på vitt. Eftersom du inte har skriftligt avtal så hyr du på obestämd tid.
https://lagen.nu/1970:994#K12P3S1
https://lagen.nu/1970:994#K12P5

3. Har ingen betydelse att kåken byter ägare. du är fortfarande hyresgäst.

4. Uppsägning av hyresavtal måste ske korrekt. Inte innebär inte bara att det ska ske skriftligt utan uppsägningen ska också innehålla en del information: ska vara tydlig så den inte kan missförstås, vilka parterna är (avs och mott), vilket objekt som avses och tidpunkt för då hyresavtalet upphör.
https://lagen.nu/1970:994#K12P8S1

5. Man kan inte bli uppsagd hur som helst. Det måste finnas ett giltigt skäl och det ska anges i uppsägningen. Det behöver inte vara att du misskött dig eller dina åtaganden utan också en större renovering tex.
https://lagen.nu/1970:994#K12P18iS1

6. är det en tvist kring uppsägningen så är uppsägningen utan verkan.

7. Han kan inte tillkalla polis hur som helst för att avhysa dig. Avhysning sker genom handräckning via kronofogden vilket är ett enormt klydd att hantera. Jag har fått avhysa en hyresgäst tyvärr och det är varken kul eller särskilt enkelt...

8. din nya hyresvärd har en viss informationsskyldighet som kan vara intressant att känna till.

edit: ångrade mig. referenser är inklistrade.. ;)

Det är lagligt bara 1 av dom drabbade vet om att det inträffat/inträffar.

så om du nu känner för att spela in ett samtal med någon, så är det helt ok, bara du själv vet om att du gör det.

låter sjukt, men många lagar i sverige är sjuka.. xD

Jo det är ju bra att veta, jobbigt att spela in sig själv utan att veta om det :va

Tyvärr så anser han att jag inte är berättigad till det men jag håller på och skriver en lista nu på kostnader för arbetet och överlämnar den som ett sista steg i det hela innan jag slår näven i bordet och drar det hela till tingsrätten.

de kommer inte vara intresserade. prova hyresnämnden.
tinget blir du inte glad av. du kan ta ditt arbete dit (ej hyresfrågan), men det kommer ta lång tid och kosta dig mycket pengar. inte värt besväret om det inte rör sig om stora summor.

För övrigt så sa han som ringde mig tidigare idag att han kommer stå med polisen utanför min dörr med vid slutet av månadsskiftet om jag inte har flyttat ut än. Han kommer även debitera mig 800:-/dygn för varje dag jag bor kvar här, precis som ett hotell, men då hoppas jag att frukostbuffé ingår för det gör det ju på hotellen :gnissla

kan han omöjligt göra, så han försöker bara skrämma dig.

mer trams

SpaceMoose, stort tack till dina länkar! Ska skriva ut dessa och läsa igenom när jag ligger på soffan hela morgondagen, sen ska jag ringa mitt juridiska ombud via hyresnämnden och kontrollera så att vi är på samma våglängd. Sen ska jag nog kontakta den dryga människan som kontaktade mig tidigare idag :)
Med tingsrätten så menade jag mer att det kommer gå via juridiska ombud på hyresnämnden etc, trodde de drog det till tinget men de kanske löser det på andra vis.

Och det är samma hyresvärd som tidigare, det är bara inte löst ännu men de börjar bli lite stressade då ägarbytet på fastigheten trädde i laga kraft den 1:a november och jag skulle vara ute den sista oktober :FU
Han kommer ha 20st byggjobbare här samma dag som avhysningen ska ske påstod han, det känns ju jävligt onödigt att låta dem stå här och hänga.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back