Juridisk hjälp, fort!

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Efter en fest jag var på i somras blev jag påhoppad av en kille med sparkar och slag. Polisen var dock i närheten och kunde ta honom på plats, dock blev han inte häktad. Nu har jag fått brev från åklagarmyndigheten om att ett åtal ska väckas mot honom och jag har blivit tillfrågad om jag vill utkräva någon ersättning/skadestånd. Detta är naturligtvis något jag vill (det var inte direkt gratis att ta en taxi till st:görans klockan 4 på morgonen + sjukhusets akutavgift) samt för sveda och värk (de fysiska skadorna var inte så farliga, däremot hade jag grova sömnproblem i ca 4 månader efter händelsen med ständiga uppvaknaden mitt i natten). Saknar dock kvitton/intyg (förutom det som dokumenterades på sjukhuset).
Det jag nu skulle vilja ha hjälp med är att bedöma vad ett skäligt skadestånd ligger på, då jag inte har en susning själv. Av vissa anledningar väljer jag att inte publicera händelsen publikt här då jag inte vet om det kan vändas mot mig i ett senare skede, utan den får du via pm om du tror att du kan hjälpa mig.

Är du jurist/advokat och har stenkoll på läget så är jag oerhört tacksam för all hjälp jag kan få!
Det är ganska bråttom då jag fick brevet för lite mindre än en vecka sedan och man hade 8 dagar på sig att skicka tillbaks det.

Tack på förhand!

MvH
spiken

Du kan ringa borttsofferjouren och höra med dem.

Du skulle dock ha fotograferat alla skadorna på sjukhuset, har du det?

Det du kan få ersättning för är förmodligen kränkning och du kanske kan få 5-10000. Är dock ingen jurist :)

kan tillägga att brottsofferjouren har statistik på vad andra fått för skadestånd.

Last edited:
Skadorna fotograferades på sjukhuset, vilket jag gjorde på inrådan från polisen.
Blir till och ringa brottsofferjouren imorgon, tack för svaret :)

Min äldsta grabb blev påhoppad i våras av ett gäng. Han fick inga direkta skador men begärde 8000:- vilket han fick direkt utan prut. Om du fick skador så borde du kuna begära betydligt mer. Det är väl bara att dra på, om rätten tycker det är för mycket så prutar dom ju bara.

Min son blev knivrånad på mobilen + 500kr, ej våld. Han fick 13.000 i sveda och värk

Min kompis hade fått en laptop via hans gymnasieprogram och den blev han rånad på när han var påväg till idrotten. De körde bara en hit´n run på honom alltså knuffade omkull honom och sen slet till sig väskan! Han fick 10 000:-

Min kusin hamnade i konflikt på fyllan och ansåg att det var bäst att klappa till först han slog ett slag rätt över näsan på den andra killen som fick operera näsan tre gånger efteråt. Min kusin fick betala 14 000:-

Det skiljer väldigt mycket från fall till fall, så som någon annan nämnde inna ring borttsofferjouren! :tummenupp

Lycka till!

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...