Efter en fest jag var på i somras blev jag påhoppad av en kille med sparkar och slag. Polisen var dock i närheten och kunde ta honom på plats, dock blev han inte häktad. Nu har jag fått brev från åklagarmyndigheten om att ett åtal ska väckas mot honom och jag har blivit tillfrågad om jag vill utkräva någon ersättning/skadestånd. Detta är naturligtvis något jag vill (det var inte direkt gratis att ta en taxi till st:görans klockan 4 på morgonen + sjukhusets akutavgift) samt för sveda och värk (de fysiska skadorna var inte så farliga, däremot hade jag grova sömnproblem i ca 4 månader efter händelsen med ständiga uppvaknaden mitt i natten). Saknar dock kvitton/intyg (förutom det som dokumenterades på sjukhuset).
Det jag nu skulle vilja ha hjälp med är att bedöma vad ett skäligt skadestånd ligger på, då jag inte har en susning själv. Av vissa anledningar väljer jag att inte publicera händelsen publikt här då jag inte vet om det kan vändas mot mig i ett senare skede, utan den får du via pm om du tror att du kan hjälpa mig.
Är du jurist/advokat och har stenkoll på läget så är jag oerhört tacksam för all hjälp jag kan få!
Det är ganska bråttom då jag fick brevet för lite mindre än en vecka sedan och man hade 8 dagar på sig att skicka tillbaks det.
Tack på förhand!
MvH
spiken
Det jag nu skulle vilja ha hjälp med är att bedöma vad ett skäligt skadestånd ligger på, då jag inte har en susning själv. Av vissa anledningar väljer jag att inte publicera händelsen publikt här då jag inte vet om det kan vändas mot mig i ett senare skede, utan den får du via pm om du tror att du kan hjälpa mig.
Är du jurist/advokat och har stenkoll på läget så är jag oerhört tacksam för all hjälp jag kan få!
Det är ganska bråttom då jag fick brevet för lite mindre än en vecka sedan och man hade 8 dagar på sig att skicka tillbaks det.
Tack på förhand!
MvH
spiken