Hej Bullen!
Lite speciell fråga, men man har ju förstått att det finns en del med mer juridikkunskaper än mej så jag frågar ändå.
Historian är som följer:
På en dyksida hittar jag en annons på en helmask till rimligt pris. Varans skick nämns inte i annonsen, bara märke. Epostar säljaren som är villig att sälja till mej. Ringer ett kort samtal dagen därpå och frågar om slang ingår (behövs specialslang nämligen) och säljaren svarar att en sådan medföljer. Varans skick eller leveranstid behandlas ej under samtalet. Jag utgår från att varans skick är normalt för ändamålet samt att den skall skickas så fort säljaren fått pengarna.
Bokför en överföring till säljaren som han får nästa dag. Meddelar detta till säljaren via epost.
Tiden går.
Jag epostar en påminnelse till säljaren som svarar att han inte haft tid men skall ta tag i det snarast.
Tiden går.
Jag skickar en ny påminnelse och säljaren svarar denna gång att masken är packad, men att han har slangen på annat ställe.
Efter en dryg månads väntetid från det att pengarna skickades får jag ett paket som innehållar själva masken, men inte specialslangen.
Masken är i dåligt skick med bl.a. sprickbildning i gummit samt vissa andra defekter. En misstanke börjar gro i mitt bakhuvud: Att säljaren (jobbar tydligen inom räddningstjänsten) fått tag på en kasserad rökdykarmask och bytt visir bara.
Jag kontaktar inte säljaren omedelbart utan inväntar slangen för att kunna funktionskontrollera masken.
Tiden går.
Efter över 2 månaders väntetid (14/12) är mitt tålamod slut så jag epostar säljaren och meddelar att jag vill häva köpet.
Säljaren skyller på att han aldrig hittade slangen, utan köpt en ny slang som är på väg.
Efter vidare ebrev fram och tillbaka kommer vi ingenvart. Han menar att jag köpt produkten i befintligt skick.
Idag (20/12) landade en avi från posten att jag har ett paket att hämta ut. Utgår från att det är den nya slangen.
Mina frågor:
* Hur är min rätt att häva köpet?
* Bör jag lösa ut slangen eller godtar jag därmed affären? Ligger kvar i 14 dagar...
* Hur är mina chanser om jag stämmer personen i tingsrätten?
Jag är ingen expert inom juridiken men av det jag kunnat läsa mej till regleras sånt här i köplagen. På konsumentverkets hemsida kan jag läsa att om ingen leveranstid angivits så gäller 30 dagar. Vidare står att säljaren är skyldig att upplysa köparen om eventuella fel och brister.
Säljaren har tydligen strulat vid affärer med andra personer, något jag tyvärr inte trodde skulle hända mej. Har gjort många affärer på nätet som aldrig strulat.
Jag skulle inte ha råd att förlora i tingsrätten, med de merkostnader det innebär. Det rör sej dessutom inte om så mycket pengar för själva masken (700 kr), men jag tycker det är principiellt viktigt att sådana här personer får klart för sej att det inte är OK.
Lite speciell fråga, men man har ju förstått att det finns en del med mer juridikkunskaper än mej så jag frågar ändå.
Historian är som följer:
På en dyksida hittar jag en annons på en helmask till rimligt pris. Varans skick nämns inte i annonsen, bara märke. Epostar säljaren som är villig att sälja till mej. Ringer ett kort samtal dagen därpå och frågar om slang ingår (behövs specialslang nämligen) och säljaren svarar att en sådan medföljer. Varans skick eller leveranstid behandlas ej under samtalet. Jag utgår från att varans skick är normalt för ändamålet samt att den skall skickas så fort säljaren fått pengarna.
Bokför en överföring till säljaren som han får nästa dag. Meddelar detta till säljaren via epost.
Tiden går.
Jag epostar en påminnelse till säljaren som svarar att han inte haft tid men skall ta tag i det snarast.
Tiden går.
Jag skickar en ny påminnelse och säljaren svarar denna gång att masken är packad, men att han har slangen på annat ställe.
Efter en dryg månads väntetid från det att pengarna skickades får jag ett paket som innehållar själva masken, men inte specialslangen.
Masken är i dåligt skick med bl.a. sprickbildning i gummit samt vissa andra defekter. En misstanke börjar gro i mitt bakhuvud: Att säljaren (jobbar tydligen inom räddningstjänsten) fått tag på en kasserad rökdykarmask och bytt visir bara.
Jag kontaktar inte säljaren omedelbart utan inväntar slangen för att kunna funktionskontrollera masken.
Tiden går.
Efter över 2 månaders väntetid (14/12) är mitt tålamod slut så jag epostar säljaren och meddelar att jag vill häva köpet.
Säljaren skyller på att han aldrig hittade slangen, utan köpt en ny slang som är på väg.
Efter vidare ebrev fram och tillbaka kommer vi ingenvart. Han menar att jag köpt produkten i befintligt skick.
Idag (20/12) landade en avi från posten att jag har ett paket att hämta ut. Utgår från att det är den nya slangen.
Mina frågor:
* Hur är min rätt att häva köpet?
* Bör jag lösa ut slangen eller godtar jag därmed affären? Ligger kvar i 14 dagar...
* Hur är mina chanser om jag stämmer personen i tingsrätten?
Jag är ingen expert inom juridiken men av det jag kunnat läsa mej till regleras sånt här i köplagen. På konsumentverkets hemsida kan jag läsa att om ingen leveranstid angivits så gäller 30 dagar. Vidare står att säljaren är skyldig att upplysa köparen om eventuella fel och brister.
Säljaren har tydligen strulat vid affärer med andra personer, något jag tyvärr inte trodde skulle hända mej. Har gjort många affärer på nätet som aldrig strulat.
Jag skulle inte ha råd att förlora i tingsrätten, med de merkostnader det innebär. Det rör sej dessutom inte om så mycket pengar för själva masken (700 kr), men jag tycker det är principiellt viktigt att sådana här personer får klart för sej att det inte är OK.