Juridik: Stuguthyrning

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Kort sammanfattning:
Jag är delägare i en sommarstuga, tillsammans med 2 andra personer. En av de andra har fått för sej att hon har rätt att hyra ut stugan de veckor som hon disponerar den under året. Vi har stugan veckovis var tredje vecka. Vi övriga är inte alls intresserade av att hyra ut till vilt främmande människor. Har hon någon laglig rätt att göra såhär?

Varför skulle hon inte få göra det? Kan hon hindra dig att ta dit dina vänner eller att sitta uppe sent där om kvällarna "bara för att"?
Om egendomen skadas då hon disponerar den kan läget vara annorlunda men jag tror inte det.

Sensmoral:
Sälj arvet direkt

skadas egendomen då hon disponerar stugan så är det ju hennes ansvar och hennes utgift att åtgärda skadan, så krångligt kan det väl inte vara?

Varför skulle hon inte få göra det? Kan hon hindra dig att ta dit dina vänner eller att sitta uppe sent där om kvällarna "bara för att"?
Om egendomen skadas då hon disponerar den kan läget vara annorlunda men jag tror inte det.

Sensmoral:
Sälj arvet direkt

Fast om man skall hyra ut enl alla lagar och förordningar så kan det inte ske utan ägarens tillstånd och då hon inte är ensam ägare av bostaden är jag tveksam om hon kan hyra ut "sin" andel.....

Fast vem fan hyr ut en sommarstuga enl alla konstens regler åas...

skadas egendomen då hon disponerar stugan så är det ju hennes ansvar och hennes utgift att åtgärda skadan, så krångligt kan det väl inte vara?

Är du säker på att det är så? Jag tror inte det men vet ej, var hittar du stöd för det?

Sensmoral:
Sälj arvet direkt

Jag har inga synpunkter på att hon tar dit sina vänner och bekanta, det vi pratar om är regelrätt uthyrning till okända människor. Kan hon göra det utan att vi övriga går med på det? De möbler och övriga inventarier som finns i stugan är ju inte enbart hennes, utan en del av det är mitt. Känns märkligt om hon kan tjäna pengar på mina prylar?

Fast om man skall hyra ut enl alla lagar och förordningar så kan det inte ske utan ägarens tillstånd och då hon inte är ensam ägare av bostaden är jag tveksam om hon kan hyra ut "sin" andel.....

Sant, men att sätta sig på tvären kan få andra konsekvenser:

3 § Kunna delägarna ej enas rörande godsets förvaltning eller nyttjande, äge på ansökan av delägare rätten förordna, att godset under viss tid skall omhänderhavas av god man, som av rätten utses. Till god man må ock delägare förordnas.

Det finns alltså ingen möjlighet att begära någon typ av Status Quo, det kanske är det minst dåliga alternativet att låta syrran hyra ut ändå? Eller skall man bjuda gode mannen på julborden istället. :gnissla

Jag har inga synpunkter på att hon tar dit sina vänner och bekanta, det vi pratar om är regelrätt uthyrning till okända människor. Kan hon göra det utan att vi övriga går med på det? De möbler och övriga inventarier som finns i stugan är ju inte enbart hennes, utan en del av det är mitt. Känns märkligt om hon kan tjäna pengar på mina prylar?

Se det jag länkade in till Boris samt http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19040048.HTM

Du kan neka men du kan få köpa ut henne också, vill ni det? På auktion alltså.

stöd och stöd.... simple common sense.

Jaså, ja det håller ju i rätten. :tummenupp

Last edited:
Sant, men att sätta sig på tvären kan få andra konsekvenser:

3 § Kunna delägarna ej enas rörande godsets förvaltning eller nyttjande, äge på ansökan av delägare rätten förordna, att godset under viss tid skall omhänderhavas av god man, som av rätten utses. Till god man må ock delägare förordnas.

Det finns alltså ingen möjlighet att begära någon typ av Status Quo, det kanske är det minst dåliga alternativet att låta syrran hyra ut ändå? Eller skall man bjuda gode mannen på julborden istället. :gnissla

Se det jag länkade in till Boris samt http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19040048.HTM

Du kan neka men du kan få köpa ut henne också, vill ni det? På auktion alltså.

Jaså, ja det håller ju i rätten. :tummenupp
Att köpa ut henne är exakt det jag vill. Det är inte min syrra(jag har ingen sån), det är min moster. Jag och brorsan äger 2/3 av stugan, mostern äger den sista 1/3-delen.
För att ytterligare komplicera ärendet finns ett arrende på en del av tomten där vår nybyggda stuga står, detta gör att det uppskattade marknadsvärdet på gamla stugan är väldigt lågt. Ingen utomstående är så värst intresserad av en liten tomt med ett gammalt hus på, där det på samma tomt finns ett nytt hus med arrendeavtal på 25 år á 10 kr per år. Allt detta finns dessutom i testamente efter morfar som sålde min mors andel till mej strax innan han gick bort.

Min erfarenhet av att äga hus/stugor tillsammans, är att det brukar kunna skita sig och bli många år av missund och sura miner när det dyker upp någon tvist om nyttjandet (uthyrning, måla taket eller ej, möblering, vem som sist lämnade strömmen på osv...). Även när det gäller nära släkt (eller kanske i synnerhet då).

Jag tror (notera tror) att hon inte får hyra ut, utan godkännande från övriga ägare.

Att köpa ut henne är exakt det jag vill. Det är inte min syrra(jag har ingen sån), det är min moster. Jag och brorsan äger 2/3 av stugan, mostern äger den sista 1/3-delen.
För att ytterligare komplicera ärendet finns ett arrende på en del av tomten där vår nybyggda stuga står, detta gör att det uppskattade marknadsvärdet på gamla stugan är väldigt lågt. Ingen utomstående är så värst intresserad av en liten tomt med ett gammalt hus på, där det på samma tomt finns ett nytt hus med arrendeavtal på 25 år á 10 kr per år. Allt detta finns dessutom i testamente efter morfar som sålde min mors andel till mej strax innan han gick bort.

Men dåså.....

Är du bara beredd att köpa ut henne så finns där inga hinder att du förbjuder henne att hyra ut stugan. (förutom ev juristkostnader)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg