Han får gärna sätta upp ett bullerplank men jag tänker inte göra det. Jag lägger hellre tiden på att bygga om min egen lada till verkstad.
En hel del tips och idéer har jag fått, både i tråden och per pm eller mejl. En del allvarliga och en del skojigare (även dom har varit bra, om inte annat så för mitt humör

). En del tips kommer från folk med juridiska kunskaper, en del från folk med kunskaper inom miljöområdet och en del från "vanligt" folk. Man får tacka för dem alla! Man måste ju säga att ett sånt här forum är rätt fantastiskt.
Som det verkar så är det så här:
Jag kommer aldrig att kunna använda vinkelkapen utomhus hur jag än gör. Ljudnivån är för hög och miljöinspektörerna jobbar liksom inte bara med mätvärdena, de tittar också på vad de klagande anser. Säger grannen att han störs så störs han, punkt och slut. Det intermittenta användandet av kapen verkar alltså inte ha så stor vikt som jag trodde.
Så jag kommer antagligen att göra så här:
Överklaga beslutet för att så att säga vinna tid. Beslutet har antagligen inte vunnit laga kraft innan tiden för överklagan gått ut och kommer heller inte att vinna laga kraft innan en överklagan till Länsstyrelsen behandlats. Och den kan i sin tur överklagas till Miljödomstolen. Och den kan i sin tur överklagas till Miljööverdomstolen. Jag citerar från en diskussion per telefon idag: Byråkratins kvarnar är ju långsamma. Så innan dom hunnit säga sitt så har jag ordnat verkstad hemma och under den tiden (utan att beslutet är giltigt) så kan jag använda verkstan det lilla jag absolut behöver.
Jag får i såna fall ta smällen med de där 3360:- i avgift, tough life men det klarar jag. Och nej, jag tror inte att man får betala några rättegångskostnader i dessa sammanhang.
Jag skulle hellre så att säga vilja "vinna" över grannen men jag är beredd att ge mig, bara jag får lugn och ro. Det tar för mycket energi att hålla på med sånt här.
Vad tycker ni? Är det sunt att agera så som jag skriver ovan?
Lite kommentarer önskas, både från er som är insatta i juridik/miljö/buller och från er andra.
Och en annan sak:
Massa hjälp har jag ju fått, det uppskattas och man vill ju gärna bjuda tillbaks. En del kan jag göra i mekforumet, det vet ni.
Jag bistår gärna den SH-member som åker på hojsemester genom Mälardalen med logi om så önskas. Inte alls flådigt men det fungerar i alla fall om ni har egen sovsäck/luftmadrass. Och det går att få in hojar och utrustning under enklare tak så att "den svenska sommaren" får torka.
Och jag bjuder gärna SH-members på hojfika nån sommarkväll. Skicka pm så kommer det en länk till eniro eller hitta.se tillbaks. Vem vet, vi kanske kan invigningsfika på ett helt nytt garagegolv hos mig?

Men det behövs kanske några dagars framförhållning om jag ska veta att jag inte har just den kvällen uppbokad.