Juridik kring husköp make/maka särbo

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Har en fråga eftersom min fru (vi bor inte ihop och har separata ekonomier).

Då hon funderar på att köpa en dyrare bostadsrätt närmare där jag bor idag undrar jag om hon t ex skulle förlora jobbet eller räntan går upp enormt att jag som make skulle bli betalningsansvarig för hennes lån?

Någon som vet?

Nej, var och en svarar för sina skulder, om inte du såklart också skriver dig på lånet.

Bara om du står med på lånen/lägenheten skulle jag tro.

Några bekanta till mig köpte fina insatslägenheter när dom sålde huset och separerade och skrev med ungarna som delägare men utan att vara ekonomiskt ansvariga, på så sätt har ungarna rätt att ta över lägenheten men kan inte innan dom har gjort det hållas ansvariga.

Nej, var och en svarar för sina skulder, om inte du såklart också skriver dig på lånet.

Så om hon inte skulle klara av sina skulder och skulle behöva gå på socialbidrag för att klara sig menar du alltså att banken skulle strunta i att gå efter mig? Min gissning är att hon inte skulle få socialbidrag pga att hon är gift med mig och att jag skulle vara försörjningsskyldig.

Anledningen till att jag undrar är att hon har två egna barn och det hon skall låna är rätt mycket pengar.

Betyder detta att jag riskerar något vill jag ha något att säga till om, eventuellt skriva ihop något för att förhindra att jag blir betalningsskyldig.

Ja.

Försörjningsplikt mellan makar.

Enligt äktenskapsbalken skall makarna, var och en efter sin förmåga, bidra till det underhåll som behövs för att deras gemensamma och personliga behov ska tillgodoses. I detta ingår vad som krävs i det gemensamma hushållet, mat, boende osv. I underhållet inbegrips även utgifter för personliga behov, t.ex. kläder, rekreation, studier mm. Grundtanken bakom den inbördes underhållsskyldigheten är att båda bör leva på samma standard. En make skall, om den andre maken inte klarar sin försörjning, skjuta till de pengar som behövs. Detta gäller även om makarna inte bor varaktigt tillsammans. Detta innebär bl.a. att makarnas plikt att försörja varandra fortfarande gäller under betänketiden efter att man ansökt om skilsmässa. Om den ena maken ägnar allt sitt arbete åt hemmets skötsel är detta att anse som den makens bidrag till underhållet.

Ja.

Försörjningsplikt mellan makar.

Enligt äktenskapsbalken skall makarna, var och en efter sin förmåga, bidra till det underhåll som behövs för att deras gemensamma och personliga behov ska tillgodoses. I detta ingår vad som krävs i det gemensamma hushållet, mat, boende osv. I underhållet inbegrips även utgifter för personliga behov, t.ex. kläder, rekreation, studier mm. Grundtanken bakom den inbördes underhållsskyldigheten är att båda bör leva på samma standard. En make skall, om den andre maken inte klarar sin försörjning, skjuta till de pengar som behövs. Detta gäller även om makarna inte bor varaktigt tillsammans. Detta innebär bl.a. att makarnas plikt att försörja varandra fortfarande gäller under betänketiden efter att man ansökt om skilsmässa. Om den ena maken ägnar allt sitt arbete åt hemmets skötsel är detta att anse som den makens bidrag till underhållet.

Det där gäller för mat, boende kläder mm. TS fru kan inte gå till soc om han kan försörja henne.
Att han skulle behöva betala hennes personliga lån är något helt annat. Banken får konka henne, och då kommer TS få försörja henne med mat och husrum, men banken kan inte kräva att han ska betala hennes lån.

Lägenheten hon köper är ju till hälften din, så självklart är du också betalningsskydig!

Lägenheten kommer inte att vara min då vi har äktenskapsförord att allt jag tog med mig in är mitt och samma sak gäller för henne.

Det där gäller för mat, boende kläder mm. TS fru kan inte gå till soc om han kan försörja henne.
Att han skulle behöva betala hennes personliga lån är något helt annat. Banken får konka henne, och då kommer TS få försörja henne med mat och husrum, men banken kan inte kräva att han ska betala hennes lån.

Eftersom vi inte har barn tillsammans (hon har två egna som bor där varannan vecka) kan det väl inte vara så att jag skall stå för att barnen skall försörjas av mig om allt går åt pipan? De har ju en egen pappa.
Vi har ju som sagt skrivit äktenskapsförord där vi har helt separata ekonomier.

Last edited:
Lägenheten kommer inte att vara min då vi har äktenskapsförord att allt jag tog med mig in är mitt och samma sak gäller för henne.

Mjaah, men om äktenskapsförordet bara skiljer på vad ni tog med er in så kan det som inskaffas under äktenskapet nog räknas som gemensamt ändå.
Om däremot äktenskapsförordet säger att ni har helt skilda ekonomier så är det inte gemensamt.

Ta hjälp av t.e.x bankens jurist, det gjorde vi när vi separerade, det dokumentet vi skrev är väl värt dom tusenlappar det kostade....

Ta hjälp av t.e.x bankens jurist, det gjorde vi när vi separerade, det dokumentet vi skrev är väl värt dom tusenlappar det kostade....

Vi skall ju inte separera. Vi är bara gifta särbos från början. :)

Jag vill ju bara vara säker på vad ett eventuellt inköp av bostadsrätt kan få för risker för min egen del.

Är man tveksam hade jag kostat på mig juridisk rådgivning. Finns det minsta lilla tvivel hade jag inte suttit och litat på hobby jurister på Sporthoj. Och jag vet folk som förlorat pengar på egna hemmaskrivna papper för att de missat små detaljer i pappren, trots att budskapet framgår.

Är man tveksam hade jag kostat på mig juridisk rådgivning. Finns det minsta lilla tvivel hade jag inte suttit och litat på hobby jurister på Sporthoj. Och jag vet folk som förlorat pengar på egna hemmaskrivna papper för att de missat små detaljer i pappren, trots att budskapet framgår.

Får väl göra det. Det kunde ju vara så att det fanns någon jurist här. :-)
Kan ju inte springa till jurister i tid och otid.

Har ni äktenskapsförord?

I annat fall gäller väl grundregeln att alla era tillgångar och skulder är gemensamma? Detta i juridisk mening. Att ni har separata bankkonton osv. privat och att hon köper lägenheten för "egna" pengar bryr sig inte lagen om.

Sen det där med särkullsbarn är ett helt annat kapitel men det gäller främst vid arvskiften om jag förstått det hela rätt :)

Ovanstående är lekmannatolkning, jag är själv gift men inte jurist!

Det verkar som att allt man vill skall vara enskild egendom skall skrivas in i äktenskapsförordet. Annars är allt giftorättsgods.
Så ta du och uppdatera erat äktenskapsförord.

Men allra helst. Kontakta en riktig jurist. Inga mc-åkande hobbyjurister. :D

Vem i glödheta har bestämt det här tramset egentligen? Alltså visst om man vill gifta/skilja sig, delad vårdnad o det gamla vanliga men vem har lagt grundregeln att ekonomin ska bli gemensamt ansvar etc.? Sen kan man friskriva sig i äktenskapsförord men vore det inte kort och gott enklare att ha det tvärt om?

"-Vi köper det här och det här tillsammans och skriver det som vårat = 50/50"

Istället för att det ena eller andra vraket ska ha hälften oavsett p.g.a. en ringmärkning, vart är logiken?

Vem i glödheta har bestämt det här tramset egentligen? Alltså visst om man vill gifta/skilja sig, delad vårdnad o det gamla vanliga men vem har lagt grundregeln att ekonomin ska bli gemensamt ansvar etc.? Sen kan man friskriva sig i äktenskapsförord men vore det inte kort och gott enklare att ha det tvärt om?

"-Vi köper det här och det här tillsammans och skriver det som vårat = 50/50"

Istället för att det ena eller andra vraket ska ha hälften oavsett p.g.a. en ringmärkning, vart är logiken?

Filurerna i finansvärlden brukar några dagar/veckor innan deras företag går i konkurs skriva över allt på sin hustru för att inte tvingas bli av med allt så på något sätt går det att fixa till :tungan

Eftersom vi inte har barn tillsammans (hon har två egna som bor där varannan vecka) kan det väl inte vara så att jag skall stå för att barnen skall försörjas av mig om allt går åt pipan? De har ju en egen pappa.
Vi har ju som sagt skrivit äktenskapsförord där vi har helt separata ekonomier.

Barnen ska försörjas av underhåll från pappan. Saknar han försörjning betalar försäkringskassan underhåll. Du kommer inte ha någon försörjningsplikt Enda gången en bonusförälder blir "berörd" är då dagis eller fritidsavgiften beräknas. Den beräknas på förälderns hushålls inkomst, dvs bio- och bonusförälderns sammanlagda inkomst. Det gäller dock inte för er eftersom ni är särbos.

*/ ?>
Back