Juridik för att kasta ut en sambo?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Rent fysiskt vet jag hur man gör även om det är fem våningar. Men vilken juridik gäller?

Det handlar om en vän till mig med bostadsrätt som fått en icke önskvärd sambo sedan oktober.
Vilka rättigheter har han att bo kvar? Uppsägningstid?

Är den 'icke önskvärda sambon' folkbokförd på din väns adress?

Jepp, sedan oktober. Hade dessutom med sig ungar som nu dess bättre verkar ha flyttat till mamman.

provade din kompis en av samma kön och ångrade sig :va :D:rolleyes:

:D Jag definierade väl aldrig könet på min vän? Men en kille är väl inte så dum att han drar på sig en idiot till sambo? :va

Last edited:
Ägde din vän bostaden innan de blev sambo har denne person troligtvis inte mycket att hämta i lagstiftningen. Man kan heller inte påstå att förhållandet varit särkilt långvarigt.

Själva "uppsägningstiden" eller den tid din vän skäligen kan begära att sambon ska vara ute kan jag tyvärr inte svara på. Söker man på nätet kan man säkert läsa i timvis om olika skräckscenarion.

Köper man en gemensam bostad ska man dock se till att alltid skriva avtal.

Läste lite snabbt i den här länken:
http://www.dinjurist.se/samboinfoPW.pdf

Efter så kort tid ska det väl inte vara några bekymmer tror jag?

Det är läge för henne att vara försiktig så hon inte blir av med halva bostaden, sambolagen is a biaaatch...

Är personen i fråga en jubelidiot hade jag personligen slängt ut denne på gatan tillsammans med ägodelarna och bytt ut alla låsen oavsett vad lagen säger.

Last edited:
Är personen i fråga en jubelidiot hade jag personligen slängt ut denne på gatan tillsammans med ägodelarna och bytt ut alla låsen oavsett vad lagen säger.

Det skulle jag också gjort om det var min egen lägenhet men nu vill jag inte riskera skaka galler för att en bimbo drar på sig en ännu större jubelidiot till sambo.

Det som har inhandlats under den tiden tillsammans skall det delas på.
Är bostaden din väns sedan tidigare så får han rafsa ihop sina kallingar, därefter blir det skosula 39 (typisk tjejstorlek) i arselt; Ut.

"Innehar den ena sambon den gemensamma bostaden med hyresrätt eller bostadsrätt och utgör egendomen inte samboegendom, har den andra sambom rätt att överta den när samboförhållandet upphör, OM den sambon bäst behöver bostaden och ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Om samborna inte har eller har haft barn tillsammans, gäller dock detta endast om synnerliga skäl talar för det[...]"

Synnerliga skäl? Annars grönt.

Historien förteljer inte huruvida din vän har bettet sig heller...
Det finns oftast två historier, tyvärr... Jag tycker dom ska skaffa ett kärleksbarn i stället... Och bli lyckliga! :)

Det skulle jag också gjort om det var min egen lägenhet men nu vill jag inte riskera skaka galler för att en bimbo drar på sig en ännu större jubelidiot till sambo.

En sann historia hur det kan gå till.

En man skickar ner sin fru med bil mot en centraleuropeisk huvudstad. Hon fyller jämt. Han ska komma efter. Allt är frid och fröjd. När kvinnan var en bra bit på väg mot målet ringer mannen och säger att han vill skilja sig. Han håller då på med att packa ner hennes ägodelar i kartonger. I lugn och ro antar jag då hon har minst två dagars bilresa tillbaka. Om han kallt planerat det här lär han ha varit i stort sett färdig med att rensa ut hennes spår från lägenheten även om hon skulle sätta sig på första bästa flyg hem. I bästa fall skulle hon kunna vara hemma på ca 5 timmar antar jag.

Säg till din kvinnliga vän att samla ihop alla sambons ägodelar i en svart sopsäck och byt ut alla låsen när sambon är på jobbet. En jubelidiot förtjänar inte bättre.

Historien förteljer inte huruvida din vän har bettet sig heller...
Det finns oftast två historier, tyvärr...

Jag är medveten om det och jag har inte ens hört hela den ena sidan. Men jag är faktiskt orolig att det även kan ha varit våld inblandat.

Det finns inget som så tydligt signalerar att förhållandet är över som ett besöksförbud och utbytta lås!

Det kanske inte behöver vara krångligare än så.

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...