Juniorkonsult

• Thread starter Thread starter Pips
  • Start date Start date

Pips

Guest
Jag är i slutet av min utbildning på KTH och har börjat kika lite på de jobberbjudanden som finns ute på marknaden. Två återkommande termer verkar vara junior- och seniorkonsult. Vad innebär dessa? Kikar man på "kraven" verkar det inte vara några större problem för mig att arbeta som junior? Visserligen får jag enbart en Bachelor i Real Estate and Finance.

" * Du är utbildad civilingenjör eller civilekonom
* Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska, i såväl tal som skrift.
* Du är en van användare av Office-paketet
* Du är noggrann, analytisk, stresstålig, har ”öga för detaljer” och tycket om att arbeta med siffror
* Vara en ”problemlösare”
* Förmågan att periodvis arbeta i ett högt tempo och hålla deadlines är ett måste"

Någon här som rekryterar? Hur ser det ut om ens arbetslivserfarenhet är:
2004-2008 Företag A
2008- Företag B (samma ägare som Företag A). Branchen är försäljning i butik.

Jag ämnar att söka jobb, främst i fastighets sektorn. Målet är att hamna på transaktioner för kommerciella fastigheter. :tummenupp

Hur börjar man på det personliga brevet? Som jag misstänker för de flesta nyexaminerade så har jag kunslaper i teorin men saknar troligen den praktiska erfarenheten. Hur ska jag övertyga företaget att jag är värd att satsa på? kan det vara en fördel där att jag varit trogen min förra arbetsgivare i 7-år?

Mvh

Junior är en konsult utan någon praktisk erfarenhet värd namnet. Därefter blir man "konsult". Senior är, som titeln antyder, någon med lång erfarenhet som gör lite extra. I rollen som senior ingår ofta att vara mentor åt juniorer, uteslutande "lead-roller" i uppdragen och/eller att hålla i föredrag och workshops.

Börja med att stava rätt och undvik särskrivning i CV och personligt brev, såna detaljer kan sabba en bra anställning för dig.

Absolut en fördel att du varit trogen din förra arbetsgivare länge, och att du nu söker nya utmaningar i linje med kompetensen du förvärvat. :hihi

Man kan som sagt konstatera att du saknar erfarenhet av det du avser att jobba med. Du kan således fokusera på juniortjänster.

Att vara "lojal" är aldrig fel men för arbetsgivaren är det nog ovidkommande om du jobbat 3 eller 7 år hos samma arbetsgivare. Det de däremot brukar reagera på är om någon varit en hoppjerka och betar av en arbetsgivare om året. På samma sätt kan 7 år hos samma arbetsgivare vara något negativt om de söker den "hungriga typen"...

När det gäller personliga brevet så får du se till att anpassa det till respektive arbetsgivare och lyfta fram erfarenheter, kunskaper och personliga egenskaper som gör dig lämpad för varje tjänst du söker.

Är det en tjänst där du skall träffa mycket nya människor är säkerligen butikserfarenheten något att lyfta fram.

Är det en mer administrativ tjänst får du belysa ditt ordningssinne o.s.v.

Är det en arbetsgivare med "ungdomlig kultur" så kanske du skall ge hojåkandet en rad i brevet...

Som sagt, läs annonserna, försök skapa dig en bild av hur arbetsgivaren/arbetsplatsen är och vem de söker och försök forma ditt brev för att passa in på detta.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT