Julkalender 2023

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Vi går vidare med luckorna, till vår stora glädje har det kommit in ett hundratal nya förföljare till vår kanal och det är inte illa. Tror inte att de som tillhör vår målgrupp lättvindigt skriver upp sig som prenumeranter.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Julen varar till "påska".

Bra om byggherren inte blir klar för projektet fortsätter väl tills han/du är i mål?
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
varför avsky insexskruv, gissar bytta pga Japansk 4-kant mejsel saknats.
Det är den sämsta sorten av skruvskalle. De fylls med skit, obekväma verktyg, lite kontaktytor mot verktygen gör att de dras runda. Sitter de fast är det bara att dra tills det blir runt hål trots bra verktyg. Stjärna, spår, sexkant alla är bättre och sexkantskallen är min favorit. Dessa tre varianter går i stort sett alltid att undvika att dra sönder skallarna på med hjälp av bra verktyg eller teknik. Och tro mig då jag har just teknik, plockar isär ett och annat vrak varje år och anser mig ha testa de flesta tricken. Senast idag användes svets för att få bort en ren och fin insex M6 skruv.
Om jag tar bort skivorna på en Yamaha blir jag glad om åtminstone hälften av skruvarna lossar utan hjälp av huggmejsel och hammare, grov ventilpasta kan hjälpa till men sällan och den brukar inte komma fram förrän den första har blivit rund i hålet. Att använda mutterknackare för att demontera utan att lossa manuellt först är inte en bra idé heller. Jag skulle kunna fortsätta spy galla över insex länge till men ger mig nu.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Det är den sämsta sorten av skruvskalle. De fylls med skit, obekväma verktyg, lite kontaktytor mot verktygen gör att de dras runda. Sitter de fast är det bara att dra tills det blir runt hål trots bra verktyg. Stjärna, spår, sexkant alla är bättre och sexkantskallen är min favorit. Dessa tre varianter går i stort sett alltid att undvika att dra sönder skallarna på med hjälp av bra verktyg eller teknik. Och tro mig då jag har just teknik, plockar isär ett och annat vrak varje år och anser mig ha testa de flesta tricken. Senast idag användes svets för att få bort en ren och fin insex M6 skruv.
Om jag tar bort skivorna på en Yamaha blir jag glad om åtminstone hälften av skruvarna lossar utan hjälp av huggmejsel och hammare, grov ventilpasta kan hjälpa till men sällan och den brukar inte komma fram förrän den första har blivit rund i hålet. Att använda mutterknackare för att demontera utan att lossa manuellt först är inte en bra idé heller. Jag skulle kunna fortsätta spy galla över insex länge till men ger mig nu.
Ja bytte till insex på båda förgasarna på Harleyn. CV och Mikuni vid olika tillfällen. Var ett helvete med skruvar som satt sig. Det var spårskruv. Där funka insex bra??
 
Last edited:

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Så här blir det då det inte går att komma åt skruven med tång och heller inte med hammare och huggmejsel. Notera att det var rent och bra ändå gav skallen upp innan skruven släppte. Tack och lov för TIG-svets, att kapa eller borra brukar bara lösa ta loss problemet, sen ska även skruven bort.
 

Bifogat

  • DSC04358.JPG
    DSC04358.JPG
    128.7 KB · Visningar: 22
  • DSC04360.JPG
    DSC04360.JPG
    129.2 KB · Visningar: 22

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag som inte skruvat så mycket har klarat mig med 5-56 och liknande när skruvar suttit fast. Inga problem med Insexen i gaffelöverfallen vid axeln eller de som håller avgasrören på toppen.
Lucka 14, 15 och 16 om länkarna funkar men kolla på Youtube för mer från Grandell/Paula ! :)
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Länk lucka 16,5 Välj kolla på Youtube så finns mera att se !
Länk lucka 17
Länk lucka 18
Länk Lucka 19
Lika bra lägga in en länk till MC-Veteranerna efter kollat Lucka 16,5 tycker jag
20231228 fel : MEN om jag uppfattade Lucka 16,5 rätt är Medlemsavgiften 2024 350 kr.
Alternativt ett mail till info@mcveteranerna.se vid intresse för medlemskap och prenumeration !
20231228 Rättelse: Jag har fått
Fakturan från MC-Veteranerna
Medlemsavgift
Avser 2024 samt nr 4-5 2023
300 kr, betald idag MC-Veteranerna har pengarna 29:e
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Gillar att Hr. Grandell är morgonpigg och lägger ut nya avsnitt tidigt, startat är morgnarna nu i december med att se det senaste avsnittet av den här lilla julkalendern. Mycket trevligt!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag lyder givetvis och har anmält medlemskap.
Min julklapp till mig i år.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kathastrof!! Ur led är julen.


Bet ihop, tog besvikelsen, och anmälde mig till MC-veteranerna !
Som tröst !
Krya på er och God Jul och Gott Nytt år tillönskas Grandell och Paula :)
Vi går ju mot ljusare tider redan nu idag ! :)
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Hej mina vänner
Jag är fortfarande krank men hoppas ända att kunna slutföra detta innan nyår men just nu är det inte bättre idag än igår eller i förrgår.

Men en god jul till er alla och tack för alla krya på er vi har fått, uppskattas.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top