Julbocken i Gävle - Brinna när?

När brinner Gävlebocken?

• Antal röstningar
    0

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Vad är bättre reklam för Gävle än den brinnande bocken. Sedan 1966 har det stått orörd inte minre än 10 ggr. I år så har de preparerat den om flamskyddsmedel - ska tydligen inte gå att få fjutt på med napalm ens (källa???).

Så när tror ni den brinner eller fälls (räknas tydligen enligt www.ladbrokes.com).

Sedan så har vi börjat klura på hur man nu ska få eld på den - utan att spränga skiten (lite för farligt för allmännheten).

Magnesiumpulver utvecklar ju fin värme - lite dyrt dock.
Ramma den med en tung lastbil /wire runt benen o dra.

Det är ju skillnad på att förstöra och elda upp.
Jag menar går det ut på att förstöra den, kan ju en tomtegubbe komma med en raketkastare.
Elda upp den tror jag folk kommer att försöka sig på, frågan är bara hur det kommer att gå? Den var ju flamskyddad förra året med..

Addar lite julkänsla till tråden: http://www.youtube.com/watch?v=LlLnAUWZ0Dc:D

eriksson- skrev:
2659507 finns det webcamera som förra året?

http://epi.gavle.se/gk/t_sida.aspx?id=6782

http://www.pinnaclesports.com/wageringinfo.asp

Gavle Goat
The bet is whether or not the goat remains upright until the stroke of Midnight Central European Time (CET) on the night of December 24th to 25th. If the goat is toppled, removed, withdrawn, or otherwise destroyed before that moment, all bets will be settled as the goat having not lasted until Christmas.

Repairs: Should the goat undergo onsite repair without being removed from its moorings, and is always intact and never lying on its side, the goat is deemed to be happy, healthy and lasting.

Betting Market: On days that the betting market will be available, betting will be open from at least 1pm CET to 2pm CET.

RRbjorn skrev:
2659489 Vad är bättre reklam för Gävle än den brinnande bocken. Sedan 1966 har det stått orörd inte minre än 10 ggr. I år så har de preparerat den om flamskyddsmedel - ska tydligen inte gå att få fjutt på med napalm ens (källa???).

Så när tror ni den brinner eller fälls (räknas tydligen enligt www.ladbrokes.com).

Sedan så har vi börjat klura på hur man nu ska få eld på den - utan att spränga skiten (lite för farligt för allmännheten).

Magnesiumpulver utvecklar ju fin värme - lite dyrt dock.
Ramma den med en tung lastbil /wire runt benen o dra.

Om man läser vad flamskyddsmedlet består av (alkyl-phosphonater) så står det även, lösligt i vatten, hög mobilitet i vatten samt nedbrytning efter 28 dagar. Mitt tips för att bränna bocken är att vänta några dagar till (låta den naturliga nedbrytningen ha sin gång) och sen tvätta exempelvis ett ben med mycket varmvatten. Använd sedan lite bensin (lär räcka) och tutta på.

Högst ovetenskapligt kanske man kan trycka in en lagom bit natrium i bocken och se vad som händer (och ja, då måste man borra först:tungan ). Vore kul om inte annat...

Mavve skrev:
2659839 Vi fixar ett förbud mot bocken så kan man inte mordbränna ner den!! :tummenupp

Are U in or out chicken? :Rockbanan

Det där kan man ju göra på lite olika sätt.

1. Förbjuda bocken
2. Förbjuda de som vill/tänker bränna ner den.

Borde faktiskt vara enklare att förbjuda bocken helt. Eller varför inte förbjuda hela Gävle? Eller alla bonnhålor med mindre än 800000 invånare. Nu börjar det likna nåt:yoparty

Starstriker skrev:
Eller alla bonnhålor med mindre än 800000 invånare. Nu börjar det likna nåt:yoparty

Detta förslaget gillar jag, du är utmärkt material till styrelsen i mitt utopi. :tummenupp

Starstriker skrev:
2659856 Det där kan man ju göra på lite olika sätt.

1. Förbjuda bocken
2. Förbjuda de som vill/tänker bränna ner den.

Borde faktiskt vara enklare att förbjuda bocken helt. Eller varför inte förbjuda hela Gävle? Eller alla bonnhålor med mindre än 800000 invånare. Nu börjar det likna nåt:yoparty

:mad:

Starstriker skrev:
2659874 Mavve, du bor i en förbjuden håla. Välkommen till Sthlm.

Appapp, 4e största stan i Sverige(Linköping kan kamma sig). Lokaliserat på Sveriges snabbast växande landsdel. "Nära kontinenten".

Helsingborg är Skånes Stockholm, Malmö förlorade titeln sen problemen på Rosengården, Oxie och övriga skitområden uppstod.

Fast ni har ju Rinkeby :gnissla
Det värsta vi har är typ Planteringen, Drottninghög - rätt okej områden om man gillar att gå omkring med kniv- och skottsäkra västar.

Xyron skrev:

Inte för att vara sån, men i förrgår på jobbet kollade jag o min kollega på www.hemnet.se för att se vad som fanns att få tag på i Norrland.
Vi började med att kolla alla hus&bostadsrätter i Happaranda och när vi klickade på bilderna så fullkomligen vek vi oss av skratt :D

Man kan ju undra om ens färgTVn har fått sitt genombrott där uppe alltså.

Så allt ovanför Stockholm skippar vi helst. det kommer krävas specialansökningar från er :hihi

Last edited:
Mavve skrev:
2659882
Inte för att vara sån, men i förrgår på jobbet kollade jag o min kollega på www.hemnet.se för att se vad som fanns att få tag på i Norrland.
Vi började med att kolla alla hus&bostadsrätter i Happaranda och när vi klickade på bilderna så fullkomligen vek vi oss av skratt :D

Man kan ju undra om ens färgTVn har fått sitt genombrott där uppe alltså.

Så allt ovanför Stockholm skippar vi helst. det kommer krävas specialansökningar från er :hihi

Grr :mad:
Fast det är sant happaranda, där är det ändå bara halvfinnar som bor.
Färg-tv, ska gå och kolla på 40"arn har för mig att det är färg på den :rolleyes:

Hellre norra sverige än södra, jeffla betongbarn :tungan

Högerdojjan på bocken är lite bränd... åkte precis förbi, brandkåren hade släckt.

Freddola skrev:
2659569 Den ska Icke brinna då jag sattsat pengar på det kmr stå året ut!

de va ju lite dumt. Så fort man hör att de preppat den så de inte ska gå att tända blir man ju sugen på o felbevisa dem, nån kommer nog komma på nåt

Jag växte upp i denna stad, mest känd för en brinnande bock, Lillen Eklund & Tomas Dileva...

För tjugo år sedan så tröttnade jag på Gävle och flydde till Skåne, skönt som fan att slippa alla mygg & bockbrännare.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back