Julönskning: Sticky om dubb/spik osv

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Sticky om dubb/spik osv

Så där :tummenupp
Idag hörde :tomten din önskan.

//Marals76

Vet ni vad jag önskar mig i julklapp av ni kunniga på forumet? Jo en sticky om olika typer av dubb/finndubb/spikdäck. Vad för olika modeller som finns som man kan göra själv, hur man gör det och hur bra det funkar =) Mycke bilder önskas såväl! Vilka däck man kan köpa färdiga, och hur dom ser ut osv

Kanske den skulle handla allmänt om isräsing? Vad som gäller, vilka däck man får använda, andra tips osv osv

Ja, jag har sökt på forumet och det finns 22 trådar med ordet finndubb i, men det saknas en del info och framförallt bilder! Samt att det vore bättre att ha all info samlad på ett ställe =)

//Olle
 
Last edited by a moderator:
17" och 18-19"! Gissar att det finns fler som jag som inte känner att de e värt att lägga ut 12000kr på crosshjul för att köra på vintern... Jag vill dessutom träna på 17tummarna :)
 
Tror jag har sett dubbade 17" sulor hos Lelles. Kolla deras hemsida, eller ring.
 
OlleR skrev:
Vet ni vad jag önskar mig i julklapp av ni kunniga på forumet? Jo en sticky om olika typer av dubb/finndubb/spikdäck. Vad för olika modeller som finns som man kan göra själv, hur man gör det och hur bra det funkar =) Mycke bilder önskas såväl! Vilka däck man kan köpa färdiga, och hur dom ser ut osv :)

Kanske den skulle handla allmänt om isräsing? Vad som gäller, vilka däck man får använda, andra tips osv osv :)

Ja, jag har sökt på forumet och det finns 22 trådar med ordet finndubb i, men det saknas en del info och framförallt bilder! Samt att det vore bättre att ha all info samlad på ett ställe =)

//Olle

Bilder på Finndubbsdäck (Jääreta) hittar du på: www.kisarengas.fi
 
OlleR skrev:
17" och 18-19"! Gissar att det finns fler som jag som inte känner att de e värt att lägga ut 12000kr på crosshjul för att köra på vintern... Jag vill dessutom träna på 17tummarna :)

Finns väl några här på forumet som har testat dubbade 17" på motardhjulen och vad jag har hört ska det inte funka så bra.

12000:- behöver det inte kosta, såg senast i går ett 21"-18" kitt med dubbdäck på för 6000:- drev och skivor ingick. Kommer inte ihåg vilken annonssida det var bara.

Förövrigt så kommer inte jag köpa Trelleborg´s dubbdäck längre, sen Tjeckien(stava?) tog över tillvärkningen så är dom skit enligt mig. Har haft 2 bakdäck som kommer därifrån och 1 framdäck. I alla däck så har gummit börjat spricka sönder runt dubben och dubb har lossnat och med dom senaste däcken så körde jag enbart is ett fåtal gånger inget annat som sliter på däcken. Mitt cheng shing däck jag hade bak en gång i tiden höll mycke bättre och fram däcket jag hade körde jag 3-4 is sesonger med och alla dubb var kvar och gummit var bra.

Jäkligt synd på Trelleborgdäcken för dom har varit överlägsna på dubbdäck.

Finns nog ett antal som inte tycker som jag om Trelleborg men det här är min erfarenhet av dem.
 
Vad ska man ha för däckstryck på dubbdäcken? Jag införskaffade 17"arna ändå, och jag tror att det räcker till för att stilla hungern iaf :) Trevligt att få träna sladda litegranna! Iaf, däckstryck för 17tum dubbdäck på orginal SM-husa-fälgarna?

Satte bakdäck både fram och bak, den tippar väldigt gärna in i kurvorna och är rätt spårkänslig, men kör man på ren is äre rätt lungt. Lite sämre neläggningsvinkel dock, gick omkull när jag vände... Iofs brukar jag vända me rätt mycke nerlägg :P

Fast nu har jag antagligen aldeles fel däckstryck, 2kg ere just nu
 
Prova 1kg eller lite mindre

2kg då LÄR det vara halkigt för dig :)


OlleR skrev:
Vad ska man ha för däckstryck på dubbdäcken? Jag införskaffade 17"arna ändå, och jag tror att det räcker till för att stilla hungern iaf :) Trevligt att få träna sladda litegranna! Iaf, däckstryck för 17tum dubbdäck på orginal SM-husa-fälgarna?

Satte bakdäck både fram och bak, den tippar väldigt gärna in i kurvorna och är rätt spårkänslig, men kör man på ren is äre rätt lungt. Lite sämre neläggningsvinkel dock, gick omkull när jag vände... Iofs brukar jag vända me rätt mycke nerlägg :P

Fast nu har jag antagligen aldeles fel däckstryck, 2kg ere just nu
 
Heda skrev:
Prova 1kg eller lite mindre

2kg då LÄR det vara halkigt för dig :)
Tack tack :) Vi gick på den teorin att hårdare skulle göra att dubbarna gick ner längre men så kanske det inte är :P Kommer jag kunna lägga ner mer då också?

Jag tycker iofs inte att det var så farligt, ungefär som att köra med 3kg på bakdäcket på asfalten :P (började med det i början på sommaren, kollade inte va den gamla ägaren kört å tyckte det var konstigt att det sladdade som satan för mig men inte för dom som körde lika fort/fortare :P)
 
se upp så däcket inte snurrar på fälgen bara, för du har väl inte fixat nått däcklås till motardfälgarna va?
med lägre tryck i slangen så kan ju däcket glida på fälgen lättare.
 
Tänkte inte på det..... :kocko :3freak



rejser skrev:
se upp så däcket inte snurrar på fälgen bara, för du har väl inte fixat nått däcklås till motardfälgarna va?
med lägre tryck i slangen så kan ju däcket glida på fälgen lättare.
 
rejser skrev:
se upp så däcket inte snurrar på fälgen bara, för du har väl inte fixat nått däcklås till motardfälgarna va?
med lägre tryck i slangen så kan ju däcket glida på fälgen lättare.
Nej det har jag inte, hur ska jag fixa det? Hur kan jag märka om det börjar snurra? (ifall jag skulle köra utan däcklås dvs)
 
I finndubbdäck för isåka ska man ha 05-06 fram och ca 06 bak för bästa fäste,men man kanske får testa sig fram hur man vill ha detta....

Bild på mitt framhjul lägger jag också ut...

Grymt fäste på isen om man jämför Endurodubbade mot finndubb


OlleR skrev:
Vad ska man ha för däckstryck på dubbdäcken?
 

Bifogat

  • Bridestone Dubbar fram.jpg
    Bridestone Dubbar fram.jpg
    80.2 KB · Visningar: 446
Tippset e att ta bort ringen som sitter runt ventilen ned mot fälgen, då ser du när ventilen börjar luta, dvs däcket tar med sig slangen då det snurrar........

Så länge du har luft i däcket så ramlar ju inte ventilen ned i fälgen....

Hänger du med..... :tummenupp

OlleR skrev:
Hur kan jag märka om det börjar snurra? (ifall jag skulle köra utan däcklås dvs)
 
Så här blev det för mig på 17" Cheng Shin , jag hoppas att dom håller mer än en säsong...., 4600:- gav jag ,dyrt eller är det va det kostar... :confused: :gnissla
 

Bifogat

  • Ktm dubb 002_Small.jpg
    Ktm dubb 002_Small.jpg
    39.7 KB · Visningar: 574
  • Ktm dubb 004_Small.jpg
    Ktm dubb 004_Small.jpg
    40.3 KB · Visningar: 338
Drutten skrev:
Så här blev det för mig på 17" Cheng Shin , jag hoppas att dom håller mer än en säsong...., 4600:- gav jag ,dyrt eller är det va det kostar... :confused: :gnissla

Det där ser intressant ut, hur är det att köra på is? kan man göra trevliga nedlägg. Skriv gärna lite vad du tycker om däcken.

Uppskattar om du berättar vart man kan köpa dessa däcken.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top