Judiska terrorister

Chris Ash skrev:
Med denna form av argumentering kan man ogiltigförklara i princip vilka stater man vill.

Ja, det kan man. Men om man ser till vad jag svarade på, utan att lyfta det ur sammanhanget, så borde du kunna förstå vad jag menade. :7peta

Bingo skrev:
Man "återvänder" inte till ett ställe man aldrig varit i tidigare.
Det var detta jag svarade på, Chris Ash. Förstår du nu vad jag skrev..? :pannkyss

Last edited:
Chrille skrev:
Jösses. Vad i h-e har du sagt för att Markus, av alla människor, ska kalla dig antisemit?!?!?

Vad kommer härnäst?
Jag kallade honom för antisemit. Det är förklaringen :lol

Ok gubbs, jag redigerade ett tidigare inlägg med lite stats om antalet judar i Palestina, lite längre tillbaka i tiden. Var är era siffror?

Chrille skrev:
Oh en gammal klassiker :E ja inte alls, men du e! -E ja inte men du e - spegel, spegel kommer aldrig igen!!!
Well, det är ju den lille ylaren vi talar om. Han som springer till moderatorerna och gråter för att få hjälp när han blir tagen i örat. Blir du förvånad?

Vi MÅSTE ju lägga in politik i detta. De som röstar höger gillar sonika rätten för judarna att ta marken i anspråk och kalla den för Israel för att USA(the best) godkände staten under krigens tid.

Politik ska gå före sunt förnuft, det är så det funkar.

aci skrev:
De som röstar höger gillar sonika rätten för judarna att ta marken i anspråk och kalla den för Israel för att USA(the best) godkände staten under krigens tid.
Eh, du har fattat något fel här... Högern respekterar folkrätten och den privata äganderätten. Vi ser med oblida ögon på stater som fördriver folk från sin egendom bara för att de hör till en annan klass, ras, religion, hudfärg etc.

Bingo skrev:
Eh, du har fattat något fel här... Högern respekterar folkrätten och den privata äganderätten. Vi ser med oblida ögon på stater som fördriver folk från sin egendom bara för att de hör till en annan klass, ras, religion, hudfärg etc.

Nja, nu blir det så där konstigt igen.

Grabbar med lite för enkel syn på livet likställer Moderater-högre-amerikakärlek-israelstöd-invandringsfientlighet. Efter som ditt mer genomtänkta blåa tänkande skär mot den här mallen så är du inte moderat oavsett om du vill. Du ska supporta Israel och vara negativ till invandring samt anklaga alla arbetslösa/sjukskrivna för att vara lata och ute efter dina skattepengar. Så de så!

Fortfarande inget svar på detta? Har ni, som vanligt, inget att komma med?

"Före 1882 var judarna i Palestina färre än 25 000 och utgjorde en mindre andel av befolkningen än de gjorde i t ex Polen. Till 1914 hade de ökat i antal till ca 85 000. De invandrade i två sk "aliyah", en biblisk term som betecknar en vandring uppför till Jerusalem men som används allmänt för invandring till Israel. Under den första aliyah, 1882 till 1903 invandrade ca 30 000 judar. Under den andra, 1904-1914 invandrade ytterligare ca 35 000.

1914 bodde i Palestina ca 500 000 palestinier och ca 85 000 judar.

Siffrorna är ur ett verk om nazisternas mord på Europas judar, "The Holocaust Chronicle". Den som har bättre siffror kan ju lägga upp dem."

Edit: om Markus kommer dragandes med några siffror som någon lektor har svängt ihop, så kan väl någon citera inlägget. Jag måste tyvärr jobba en del i helgen och tycker därför att jag är värd ett gott skratt.

Last edited:
Bingo skrev:

Otydliga jag :rolleyes:

Tur att det fanns ledig mark att sätta upp bosättningarna på som plötsligt kallades Israel, riktigt synd att de måste plocka bort dem.

Säger inget om statens vara/ icke vara utan att bosättningarna verkar vara mer legitima bara för att just USA godkände staten. Undrar hur det hade sett ut om Chile eller USSR var nationen som utsåg staten Israel, som sagt måste vara politiskt.

Edit: det var inte riktat till dig utan andra som har egenheten att blint hålla med personer alt. land som symboliserar den blå färgen i Sverige.

Last edited:
aci skrev:
Otydliga jag :rolleyes:

Tur att det fanns ledig mark att sätta upp bosättningarna på som plötsligt kallades Israel, riktigt synd att de måste plocka bort dem.

Säger inget om statens vara/ icke vara utan att bosättningarna verkar vara mer legitima bara för att just USA godkännde staten. Undrar hur det hade sett ut om Chile eller USSR var nationen som utsåg staten Israel, som sagt måste vara politiskt.
Det finns ingen "ledig mark". Allra minst i det område som är civilisationens vagga och som människor har bedrivit jordbruk i under nästan 10 000 år. All mark ägs av någon fysisk eller juridisk person. Ägs skall läsas som "ägs" när det gäller visa arktiska/antarktiska områden, men annars gäller satsen.

Israel är en existerande och erkänd statsbildning som väldigt få normalt funtade västerlänningar ifrågasätter. Hur det sedan gick till när staten grundades kan man tycka lite olika om, men den frågan är främst av intresse för den historiskt intresserade.

Det som stör är att palestinernas rätt åsidosätts som den gör.

Bingo skrev:
Det finns ingen "ledig mark". Allra minst i det område som är civilisationens vagga och som människor har bedrivit jordbruk i under nästan 10 000 år. All mark ägs av någon fysisk eller juridisk person. Ägs skall läsas som "ägs" när det gäller visa arktiska/antarktiska områden, men annars gäller satsen.

Israel är en existerande och erkänd statsbildning som väldigt få normalt funtade västerlänningar ifrågasätter. Hur det sedan gick till när staten grundades kan man tycka lite olika om, men den frågan är främst av intresse för den historiskt intresserade.

Det som stör är att palestinernas rätt åsidosätts som den gör.

Det här går ju inte ..gahh... vi tycker lika :huvet

Edit: Men jag gillar inte tanken att någon kan hävda att de äger ett landområde som har funnits längre än alla civilisationer. Men men det är så det funkar.

;)

Last edited:
aci skrev:
Det här går ju inte ..gahh... vi tycker lika :huvet

Edit: Men jag gillar inte tanken att någon kan hävda att de äger ett landområde som har funnits längre än alla civilisationer. Men men det är så det funkar.

;)
Inom normalitetens domäner går det att bra att vara överens. Patrask därutanför finns det inga skäl att bli överens med. Låt loserna yla i sin ensamhet och bitterhet :D

Ang din edit; det är ju det som gör att det funkar :)

Haha, vart tog ni vägen, ni som hävdar att "judarna minsann fanns i Palestina redan före 1948". Varför lägger ni inte fram något material som kvalificerar slaskpåståendet? Fram med siffrorna nu :pannkyss

Jag vet! Vi startar en tråd om konflikten i Palestina! Den här konflikten står mig upp i halsen efter att dagligen hört/läst om den i massmedia. Det är ett knivigt problem, men jag är sååå trött på det så jag ar helt slutat bry mig. Faktiskt.

Kan vi inte byta ämne?

Prata om solen och kärleken eller något i den stilen?

Starstriker skrev:
Jag vet! Vi startar en tråd om konflikten i Palestina!
Tycker det finns nog med sådana trådar, det slutar alltid med att vi blir mer och mer ovänner här på forumet :tungan

Ledsen för spammet men ja har inget vettigt att säga eller göra...

John skrev:
Ja, det kan man. Men om man ser till vad jag svarade på, utan att lyfta det ur sammanhanget, så borde du kunna förstå vad jag menade. :7peta

Det var detta jag svarade på, Chris Ash. Förstår du nu vad jag skrev..? :pannkyss

Jag har inte lyft det ur något sammanhang, bara påpekat det meningslösa i att hänvisa till 3000 år gamla gränser.

Såvitt jag vet var ingen av judarna som flyttade till Israel 1948 med för 3000 år sedan. Däremot är det många palestinier som inte får komma till sina gamla hemtrakter igen.

Starstriker skrev:
Kan vi inte byta ämne?

Prata om solen och kärleken eller något i den stilen?
Jovisst, gör några sådana trådar. Själv saknar jag en tråd som handlar om Aprila Pegasos överlägsenhet över BMW Dakar. Kan inte du starta en sådan :arsele :D

I den här tråden vill jag se lite siffror. Fram med dem nu, ni som uttalar er i saken med en sådan säkerhet :7peta

Last edited:
Bingo skrev:
Jovisst, gör några sådana trådar. Själv saknar jag en tråd som handlar om Aprila Pegasos överlägsenhet över BMW Dakar. Kan inte du starta en sådan :arsele :D

I den här tråden vill jag se lite siffror. Fram med dem nu, ni som uttalar er i saken med en sådan säkerhet :7peta

Vilka är ni? Eller har Markus så många konstiga åsikter att han kan klassas som flera personer?

Coola Ola skrev:
Vilka är ni? Eller har Markus så många konstiga åsikter att han kan klassas som flera personer?

Coola Ola skrev:
Det fanns gott om israeler som var bosatta i dåvarande Palestina och var lyckliga där.
Hur många då och när menar du? Fast du skrev kanske det sista citatet bara för att slippa argumentera om saken?

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8