jpeg vs. BMP

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Man e ju ingen hacker direkt så en fråga.

Hittade massa bilder i en mapp som e BMP så började jag pula om dem till jpeg i PAINT, vad blir skillnaden förutom storleken för bildpunkterna blir de samma, jag ser bara fördelar att göra om dem till jpeg för de blir ju mindre på hårddisken men ser ut att ha samma kvalitet :va

Tex en i BMP som e 3601kB och har size 1280*960
blir i jpeg 136kB med samma size 1280*960

lurar jag mig själv eller :confused:

BMP är ju gjort av Microsoft och det är ju därför inte förvånande att det är världens sämsta bildformat men lite lurar du dig själv med JPEG då komprimeringen där tappar information för varje gång du sparar. Vill du prova så spara om JPEG:en om och om igen så ser du snart att det börjar se ut som mosaik. Därför ska man aldrig använda JPEG för att arbeta i utan bara att spara resultatet när man är klar. I ditt fall är ju konverteringen klar i ett steg.

Hoppas att du har ett bildbehandlingsprogram som kan konvertera alla bilder i en katalog på en gång så du slipper klick ihjäl dig.

EDIT: GIF passar bra till tecknade bilder och JPEG till fotografier. Spara i båda formaten från BMP och jämför storleken på ett par olika typer av bilder.

Finns det ? Vilkte isf, har du någe tips, jag sitter ju med en och en nu, hehe

Som sagt, har inte såda koll på det här... :lol

Ninjaboy skrev:
Hoppas att du har ett bildbehandlingsprogram som kan konvertera alla bilder i en katalog på en gång så du slipper klick ihjäl dig.

Jag använder ACDSee för att göra om bilder.

Om vi ska snacka format igen så finns det ett format som heter PNG. Det är också komprimerat, precis som JPG, men med en komprimering som är "lossless". Du förlorar alltså ingen information och något mosaikmönster uppstår aldrig. Det som talar emot PNG är att bildfilerna blir större än med JPG så det kanske trots allt inte är så intressant i ditt fall.

Har för mig att Paint Shop Pro och Photoshop Elements kan göra det. Leta efter "batch convert" eller liknande i menyerna.

Kör Linux nu så jag använder inte ovanstående program längre, därför är minnet lite svagt.

Men hallå ska ni ta all hans fritids sysselsättning ifrån han eller? :D

Det finns mkt bättre bild format än dom dära ovannämda iaf lovar jag! :tummenupp

/M

Ninjaboy skrev:
Har för mig att Paint Shop Pro och Photoshop Elements kan göra det. Leta efter "batch convert" eller liknande i menyerna.

Kör Linux nu så jag använder inte ovanstående program längre, därför är minnet lite svagt.

Heda skrev:
Tex en i BMP som e 3601kB och har size 1280*960
blir i jpeg 136kB med samma size 1280*960

Du kan välja komprimeringsgrad med JPEG. Väljer du noll i komprimering förlorar du inget av bildinnehållet. 75% komprimering brukar man använda på websidor etc. På snygga saker bör du inte välja mer än 50%.

ps. Paint Shop Pro har "compression factor" under "Options" när du väljer "Save as...".

Filformatet beror helt på vad du ska använda dem till, men BMP kan vi slänga nånstans redan från början. Det ger för stora filer, även om det duger medan man jobbar med bilder utan krav på färgstyrning.

Har man jobbat klart med en bild och vill använda den på nätet så funkar JPG om man vill ha ner filstorleken. Vill man ha transparens är det dock GIF eller PNG som gäller, där har GIF begränsningen att den bara innehåller 256 olika färger medan PNG inte har den gränsen. Å andra sidan blir PNG då naturligtvis större (än både JPG och GIF). Hur de komprimerar är redan förklarat.

Grafik på nätet görs med fördel fortfarande i GIF medan fotografiska bilder bör vara JPG! Stödet för PNG är fortfarande inte det bästa nämligen...

För utskrift finns möjlighet att spara som JPG, TIF med olika kompressionsmöjligheter (LZW, CCITT G4, JPG), EPS med olika kompression (BIN, ASCII, JPG)...osv i en ganska lång lista.

Fördelen med JPG, EPS, TIF är att de även stöder färghantering med ICC vilket de s.k webbfomaten GIF och PNG inte gör. Om man är ute efter tryck/print...

Last edited:
Japp, men inte bara det, hade en bunt andra bilder från isåkningen oxå i vintras, tänkte städa upp lite......

Komsi komsi,........... swosch *kniva*........ "t-rex blöder" :D

t-rex skrev:
Någon skall leka med sina knivningsbilder.

Ninjaboy skrev:
Stödet är utmärkt i alla browsers utom Internet Exploder.
Det var ungefär det jag tänkte på, med tanke på att de flesta använder just IE.

OT: Läste förresten ditt förra inlägg i frågan på en annan tråd och tittade på länken då. Skrämmande dåligt av en tämligen överlägsen marknadsledare. Är det konstigt att vi väljer Firefox :3freak

Det är ju så Microsoft gör, de översvämmar markanden först på olika sätt. Inkludera i OS (IE), paketera 4-5 program till priset av ett (Office), ge bort gratis (IE) i varierande grad beroende på hur långt efter de är. När de fått en massiv marknadsandel så skiter de ju i programmen sedan. IE är ju helt föråldrad nu och hur mycket skillnader är det mellan W2000 och XP eller Office 2000 och 2003? Företag hoppar ju över uppgraderingar för att de upptäcker att de inte har någon nytta av "nyheterna". Då försöker Microsoft gå över till en prenumerationsmodell i stället så att man tjänar pengar vilket som. :rolleyes:

Tur att det finns alternativ! :tummenupp

Ninjaboy skrev:

Vanliga photoishop fixar också biffen, mha att man gör ett makro.

TIF är f.ö. också ett format som komprimerar utan att förloras data, samtidigt som det stöder genomskinlighet. Används vanligen i tryck/press-lägen som sagt.

Ninjaboy skrev:

Finns flera gratisprogram som klarar detta även under Windows, t.ex IrfanView.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back