Joseph Kony

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Jag var i Kongo 2009 och arbetade i 5 månader som följd av vad den här mannen har ställt till med. Han har gjort saker som är hemskare än vad de flesta kan föreställa sig och helt omöjliga att leva sig in i. Ändå är han nästan helt okänd.

KONY 2012 is a film and campaign by Invisible Children that aims to make Joseph Kony famous, not to celebrate him, but to raise support for his arrest and set a precedent for international justice.

Jepp, den genomkorrupta staten och alla andra "krigsherrar" är inget problem. Nackskott på honom så är allt frid och fröjd.

Och "Invisble Children" ska finansiera Ugandas arme som är full av barnsoldat och begår hemska brott mot befolkningen. Källan till filmen är kanske helt suverän?

Jepp, den genomkorrupta staten och alla andra "krigsherrar" är inget problem. Nackskott på honom så är allt frid och fröjd.

Har du varit där?

Självklart är staten ett problem (vilken du nu menar, Kongo, Uganda, CAR, Sudan?), men det är fortfarande ett steg på rätt väg om monster såsom Joseph Kony stoppas.

På ditt resonemang låter det som att det inte är värt att göra något om man inte kan göra allt. Jag håller inte med.

Och "Invisble Children" ska finansiera Ugandas arme som är full av barnsoldat och begår hemska brott mot befolkningen. Källan till filmen är kanske helt suverän?

Var står det? Det är inte alls den uppfattningen jag har fått. Du får hemskt gärna komma med källa.

Det första jag tänkte efter att ha sett den ar vilken skit det är. Sån uppenbar propagandafilm, speciellt när hans söta lilla son får vara med och säga att man ska stoppa dummingarna.

Samtidigt översvämmas facebook av länkar till filmen, folk sprider den utan att överhuvudtaget ha reflekterat över något annat än att den där killen är dum och ska dö.

http://visiblechildren.tumblr.com/ - kritik

Det första jag tänkte efter att ha sett den ar vilken skit det är. Sån uppenbar propagandafilm, speciellt när hans söta lilla son får vara med och säga att man ska stoppa dummingarna.

Samtidigt översvämmas facebook av länkar till filmen, folk sprider den utan att överhuvudtaget ha reflekterat över något annat än att den där killen är dum och ska dö.

http://visiblechildren.tumblr.com/ - kritik

Och deras svar på kritiken: http://s3.amazonaws.com/www.invisiblechildren.com/critiques.html

Jag håller med om att filmen inte är utan problem, men jag tycker man bör läsa båda sidors syn på saken.

Någonting gott gör den i alla fall, och det är att flytta fram medvetandet om att det händer sjuka saker i Afrika, oavsett om sakerna är utförda av LRA, SPLA, Kongolesiska armén eller Ugandas regering.

Jag tycker det är viktigt att så många som möjligt för reda på vilken hemsk man han är och att man får bort den här personen absolut.

Men man kan fundera på tidpunkten... Kony har varit ett rövhål sen 1986... Nu visar det sig att man förra året hittat olja i Uganda och plötsligt blir Uganda väldigt viktigt att ta hand om. Världen bryr sig inte om det inte finns någon profit att hämta hem. Finns mycket som kan göras för att bättra världen och det finns definitivt resurser för det också. Men ingen kommer göra nånting ifall det inte finns någon i något led som blir väldigt, väldigt rik på det i slutet. Och det gör mig genuint ledsen att det är så här om jag ska vara ärlig. :(

"Don't let them discover oil here in our country, or they gonna kill us all" - Filmen Blood Diamond.

Jag tycker det är viktigt att så många som möjligt för reda på vilken hemsk man han är och att man får bort den här personen absolut.

Men man kan fundera på tidpunkten... Kony har varit ett rövhål sen 1986... Nu visar det sig att man förra året hittat olja i Uganda och plötsligt blir Uganda väldigt viktigt att ta hand om. Världen bryr sig inte om det inte finns någon profit att hämta hem. Finns mycket som kan göras för att bättra världen och det finns definitivt resurser för det också. Men ingen kommer göra nånting ifall det inte finns någon i något led som blir väldigt, väldigt rik på det i slutet. Och det gör mig genuint ledsen att det är så här om jag ska vara ärlig. :(

först av allt, Invisible Children påbörjade inte sitt arbete i år eller förra året utan för nio år sedan ungefär...

Klart människor vill och kommer göra nånting även om det inte finns någon ekonomisk vinning i det hela, jag lär knappast vara ensam om att inte bara önska en bättre värld för alla utan att själv vilja eller behöva tjäna pengar eller materiell lycka för det.

Jag är helt på Invisible Children's sidan, och ALL kritik mot dom jag har läst än så länge ser jag inte som annat än bittra människors behov av att få spy galla och gnälla på människor som vill och försöker förändra och förbättra världen medan dom innerst inne vet om och kanske har dåligt samvete över att inte göra eller inte vilja göra nånting.

Även om Kony inte är så aktiv längre, gammal och kanske har sjukdom(ar) så spelar det ingen roll, det är SJÄLVKLART att han ska ställas inför rätta. Och att klaga på att miljontals människor nu "helt plöstligt ska bry sig om Uganda" (Läs: andra människor) så dissar man det hela är ju inget annat än att vara en "god människa som fortsätter tillåta onda människor styra och ställa"

Helt klockrent av Invisible Children att genomföra detta, börja på toppen av en lista och förhoppningsvis år efter år FOKUSERA och eliminera onda makter i världen. Inte bara detta med fokuseringen och insatser utan även marknadsföringen och användningen av sociala medier (m.m.) är verkligen något UNICEF m.fl. borde ta lärdom utav istället för att desperat bara hacka och gnälla.

Nästan fascinerande hur mycket gnäll, kritik, hat och ignorans den stora folkmassan alltid kastar över de få människor som vill och försöker göra nånting gott. Men så är det visserligen kanske alltid, så fort en människa vill förändra något....

Last edited:
Såg en film som Kony figurerade i häromdagen, Machine Gun Preacher.
Kan inte tänka mig att det är en slump att den dyker upp i samma veva som filmen om Conny.

Såg en film som Kony figurerade i häromdagen, Machine Gun Preacher.
Kan inte tänka mig att det är en slump att den dyker upp i samma veva som filmen om Conny.

No bullshit jag såg den också, och det måste varit något av det sämsta skit som visats i bild på min Tv.

Och precis vad anser du det är invisble children genomför?

Mitt korta svar till det är; läs mitt inlägg (igen).

Dom skapar ett medvetande om och kastar ljus på ett problem som den stora folkmassan (inkl. mig) varit helt okänt. Dom gör Joseph Kony känd (över 70 miljoner views på fem dagar) och försöker få honom stå till svars för sina brott. (och dom gör det genom helt exceptionell marknadsföring och utnyttjande av sociala medier, snacka om valuta för pengarna).

Visst, dom löser inte alla världens problem, men för det första gör dom något, för det andra så anser jag det ett helt klockrent val att börja i toppen av Internationella brottmålsdomstolens lista över åtalade personer för brott mot mänskligheten.

Vad är det du ogillar med det hela?

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back