Jornalister vs hjälparbetare

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Jag har nu i ett antal år funderat på nyhetsbolagens rapporteringar från olika kriser i världen.
Det som slagit mig är hur snabbt nyhetsteamen har kommit till katastroferna för att rapportera om eländet.
Och varför ska det behövas så många nyhetsteamen från så många länder för att rapportera om eländet?
Hade det inte varit bättre om man skickat folk som verkligen kan hjälpa till istället? Och gjort det lika snabbt. Sätt reklam på ryggen på dem om det nu handlar om pengar.
Journalister som tar plats och resurser är ju knappast vad de behöver..
Tänk på alla hotellrum som kunnat fyllas med hjälpbehövande istället för sensationssökande journalister.
Lite mer samarbete mellan nyhetsbolagen istället hade varit något att tänka på.
Eller tänker jag fel här? Någon som har lite kunskaper som kan upplysa mig om var det är jag tänker fel här?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Enkelt:
Nyhetsteam genererar pengar, räddningsarbetare kostar pengar.

Det är sällan samma personer som skickar nyhetsteam som har mandat och möjlighet att skicka räddningsarbetare, mediciner och förnödenheter.

Sen så måste det sägas, för att balansera bilden lite, så genererar ju nyhetsrapporteringen att fler blir benägna att hjälpa till.
Se bara på skillnaden i omfattning på den hjälp och de resurser Thailändarna fick i jämförelse med de värre drabbade befolkningarna i Indonesien...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Journalisterna bor på dom hotell som klarat sig och handlar i affärerna som har klarat sig, så regionen får in lite utländska stålars att använda till uppbyggnaden.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och lite cyniskt kan man ju gissa att Ericsson mfl troligen inte skulle skickat några hjälparbetare om det inte funnits journalister.

Det handlar trots allt om marknadsföring när man kommer till sista raden.

Hur ofta hör du något om ericssons hjälparbetare?
Jag tror snarare att i Ericssons fall är det nog så att de ser en möjlighet att sälja in system när de gamla gått åt helvete, samt att faktiskt göra något bra när man ändå har chansen. Det kostar dem faktiskt inte så värst mycket i sammanhanget att skicka hjälparbetarna.
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Korvgubbe slog huvudet på spiken.

Jag kom för mindre än en månad sen från gränstrakterna mellan Somalia och Etiopien, där jag jobbat med att bygga åt UNHCR. Under mina två månader där så dök det upp journalister hela tiden, och vissa betedde sig rätt illa. Efter ett tag så förstod man att det enda de ville var att åka ut till ett flyktingläger, leta upp ett barn som inte skulle överleva natten och ta ett kort på nämnda barn. Sen skriver de en artikel och hoppas på något pris.

Men varför ställer UNHCR upp med boende och hjälp till dessa journalister? Enkelt: Pengar.

Vi kan sitta där ute i öknen bäst vi vill, men vet inte världen utanför vad som händer så kommer det inte in några pengar eller hjälp. Det blir ett litet hat-kärleksförhållande där.

Sen så är hjälparbetare så gott som alltid först, men inte i den utsträckningen man skulle vilja alltid.
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Och lite cyniskt kan man ju gissa att Ericsson mfl troligen inte skulle skickat några hjälparbetare om det inte funnits journalister.

Det handlar trots allt om marknadsföring när man kommer till sista raden.

Inte bara faktiskt.
Dels har de multinationella organisationerna personal även i de länder där katastrofer sker, och vill ofta ge något tillbaka.
Sen finns det en stark inre press i stora organisationer att företaget ska göra goda saker. Att göra gott är en hygienfaktor idag för moderna företag, helt enkelt för att medarbetarna kräver det.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sen finns det en stark inre press

Utan journalister skulle den pressen knappast finnas.

Sen kan väl det du räknar upp klassas som en slags intern marknadsföring.

...de ser en möjlighet att sälja in system ...

Sälja in är väl per definition marknadsföring? Men förvisso kan det väl då räknas som direktreklam utan omvägen via journalisterna.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sälja in är väl per definition marknadsföring? Men förvisso kan det väl då räknas som direktreklam utan omvägen via journalisterna.

Japp, Ericsson gör i princip ingen reklam alls via massmedia. Och direktreklam är det väl inte direkt, mer en demo av ett fungerande, stabilt och snabbmonterat system i ett krisläge... ;)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Japp, Ericsson gör i princip ingen reklam alls via massmedia. Och direktreklam är det väl inte direkt, mer en demo av ett fungerande, stabilt och snabbmonterat system i ett krisläge... ;)

Det kallar i alla fall jag direktreklam. dvs det är riktat direkt mot presumtiv kund och inte hagelskott där bara en bråkdel det träffar är tänkbar kund.

Från wikipedia:
"Direktreklam är reklam som skickas direkt till mottagaren, med vilken man önskar någon slags respons"
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det kallar i alla fall jag direktreklam. dvs det är riktat direkt mot presumtiv kund och inte hagelskott där bara en bråkdel det träffar är tänkbar kund.

Från wikipedia:
"Direktreklam är reklam som skickas direkt till mottagaren, med vilken man önskar någon slags respons"

Tja, det skickas ju inte direkt till mottagaren. ;)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top