Jornalister vs hjälparbetare

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Jag har nu i ett antal år funderat på nyhetsbolagens rapporteringar från olika kriser i världen.
Det som slagit mig är hur snabbt nyhetsteamen har kommit till katastroferna för att rapportera om eländet.
Och varför ska det behövas så många nyhetsteamen från så många länder för att rapportera om eländet?
Hade det inte varit bättre om man skickat folk som verkligen kan hjälpa till istället? Och gjort det lika snabbt. Sätt reklam på ryggen på dem om det nu handlar om pengar.
Journalister som tar plats och resurser är ju knappast vad de behöver..
Tänk på alla hotellrum som kunnat fyllas med hjälpbehövande istället för sensationssökande journalister.
Lite mer samarbete mellan nyhetsbolagen istället hade varit något att tänka på.
Eller tänker jag fel här? Någon som har lite kunskaper som kan upplysa mig om var det är jag tänker fel här?
 
Enkelt:
Nyhetsteam genererar pengar, räddningsarbetare kostar pengar.

Det är sällan samma personer som skickar nyhetsteam som har mandat och möjlighet att skicka räddningsarbetare, mediciner och förnödenheter.

Sen så måste det sägas, för att balansera bilden lite, så genererar ju nyhetsrapporteringen att fler blir benägna att hjälpa till.
Se bara på skillnaden i omfattning på den hjälp och de resurser Thailändarna fick i jämförelse med de värre drabbade befolkningarna i Indonesien...
 
Journalisterna bor på dom hotell som klarat sig och handlar i affärerna som har klarat sig, så regionen får in lite utländska stålars att använda till uppbyggnaden.
 
Och lite cyniskt kan man ju gissa att Ericsson mfl troligen inte skulle skickat några hjälparbetare om det inte funnits journalister.

Det handlar trots allt om marknadsföring när man kommer till sista raden.

Hur ofta hör du något om ericssons hjälparbetare?
Jag tror snarare att i Ericssons fall är det nog så att de ser en möjlighet att sälja in system när de gamla gått åt helvete, samt att faktiskt göra något bra när man ändå har chansen. Det kostar dem faktiskt inte så värst mycket i sammanhanget att skicka hjälparbetarna.
 
Korvgubbe slog huvudet på spiken.

Jag kom för mindre än en månad sen från gränstrakterna mellan Somalia och Etiopien, där jag jobbat med att bygga åt UNHCR. Under mina två månader där så dök det upp journalister hela tiden, och vissa betedde sig rätt illa. Efter ett tag så förstod man att det enda de ville var att åka ut till ett flyktingläger, leta upp ett barn som inte skulle överleva natten och ta ett kort på nämnda barn. Sen skriver de en artikel och hoppas på något pris.

Men varför ställer UNHCR upp med boende och hjälp till dessa journalister? Enkelt: Pengar.

Vi kan sitta där ute i öknen bäst vi vill, men vet inte världen utanför vad som händer så kommer det inte in några pengar eller hjälp. Det blir ett litet hat-kärleksförhållande där.

Sen så är hjälparbetare så gott som alltid först, men inte i den utsträckningen man skulle vilja alltid.
 
Och lite cyniskt kan man ju gissa att Ericsson mfl troligen inte skulle skickat några hjälparbetare om det inte funnits journalister.

Det handlar trots allt om marknadsföring när man kommer till sista raden.

Inte bara faktiskt.
Dels har de multinationella organisationerna personal även i de länder där katastrofer sker, och vill ofta ge något tillbaka.
Sen finns det en stark inre press i stora organisationer att företaget ska göra goda saker. Att göra gott är en hygienfaktor idag för moderna företag, helt enkelt för att medarbetarna kräver det.
 
Sen finns det en stark inre press

Utan journalister skulle den pressen knappast finnas.

Sen kan väl det du räknar upp klassas som en slags intern marknadsföring.

...de ser en möjlighet att sälja in system ...

Sälja in är väl per definition marknadsföring? Men förvisso kan det väl då räknas som direktreklam utan omvägen via journalisterna.
 
Last edited:
Sälja in är väl per definition marknadsföring? Men förvisso kan det väl då räknas som direktreklam utan omvägen via journalisterna.

Japp, Ericsson gör i princip ingen reklam alls via massmedia. Och direktreklam är det väl inte direkt, mer en demo av ett fungerande, stabilt och snabbmonterat system i ett krisläge... ;)
 
Japp, Ericsson gör i princip ingen reklam alls via massmedia. Och direktreklam är det väl inte direkt, mer en demo av ett fungerande, stabilt och snabbmonterat system i ett krisläge... ;)

Det kallar i alla fall jag direktreklam. dvs det är riktat direkt mot presumtiv kund och inte hagelskott där bara en bråkdel det träffar är tänkbar kund.

Från wikipedia:
"Direktreklam är reklam som skickas direkt till mottagaren, med vilken man önskar någon slags respons"
 
Det kallar i alla fall jag direktreklam. dvs det är riktat direkt mot presumtiv kund och inte hagelskott där bara en bråkdel det träffar är tänkbar kund.

Från wikipedia:
"Direktreklam är reklam som skickas direkt till mottagaren, med vilken man önskar någon slags respons"

Tja, det skickas ju inte direkt till mottagaren. ;)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top