Jordningspunkt Gsxr 750 -98

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
30e tråden om mitt förbannade laddproblem.

Har i princip gett upp att få ordning på det, kör med 2 batterier varav ett alltid är fulladdat hemma.

Men, kom att tänka på att när vi nyligen bytte växellåda på farsans identiska hoj, så satt jordningspunkten på ramen bakom tanken, på min sitter den i motorblocket :va

Vilket är rätt och kan det vara gåtans lösning?

På min sitter den på blocket. Däremot har jag dragit en extra jord till bakram, fäst i skruv som håller tankens bakre fäste.

Ehm. Hur var det nu med ditt laddproblem, vad hade du bytt? Och vad hade du mätt dig fram till...

På min sitter den på blocket. Däremot har jag dragit en extra jord till bakram, fäst i skruv som håller tankens bakre fäste.

Ehm. Hur var det nu med ditt laddproblem, vad hade du bytt? Och vad hade du mätt dig fram till...

Generatorn visar korrekt volt, men bytte ändå.
Regulator har jag bytt 2 beggade och en ny.
Halva kabelstammen (bakre) med startrelän etc.

Mäter jag över batteripolerna laddar den vid tomgång och snor ström desto mer jag varvar :gnissla

Det finnes et lite triks: Avisoler jordledningen som kommer ut fra regulator og lodde på en ledning som du jorder rett på batteriets minus pol.
Det pleier å oppstå litt spenningsfall på jordingskretsen til sp.regulator etter noen års bruk.
0,2V spenningfall på jordingskretsen gir ca. 1V lavere ladespenning.
Har gjort dette på mange sykler som har hatt ladeproblemer, selv om alle komponenter er iorden.

Det finnes et lite triks: Avisoler jordledningen som kommer ut fra regulator og lodde på en ledning som du jorder rett på batteriets minus pol.
Det pleier å oppstå litt spenningsfall på jordingskretsen til sp.regulator etter noen års bruk.
0,2V spenningfall på jordingskretsen gir ca. 1V lavere ladespenning.
Har gjort dette på mange sykler som har hatt ladeproblemer, selv om alle komponenter er iorden.

Tack!

Skall provas! :)

Generatorn visar korrekt volt, men bytte ändå.
Regulator har jag bytt 2 beggade och en ny.
Halva kabelstammen (bakre) med startrelän etc.

Mäter jag över batteripolerna laddar den vid tomgång och snor ström desto mer jag varvar :gnissla

Visar korrekt på alla varv, dvs ökar på varvet? Nu talar jag om generatorn, dvs växelspänningskällan.

Spänningsfall mäter du enl följande;
Ställ multimetern på VDC.
Mät från svart kabel ut ur regulator, till batteriMINUS. Värdet (om du får nåt) är spänningsfall.
Mät från batteriminus till chassi. Värdet (om du får nåt) är spänningsfall.

Mät från röd kabel ut ur regulator till batteriPLUS, värdet du.... ja du fattar va?

alltså, mäter man mellan två punkter med samma "pol" och får nåt värde, är detta värdet spänningsfallet (potentialskillnad). Äru me?

alltså, mäter man mellan två punkter med samma "pol" och får nåt värde, är detta värdet spänningsfallet (potentialskillnad). Äru me?

Tror jag är med :)

Spelar det roll vilken (svart/röd) på voltmätarn man har mot ex plus / minus när man mäter bortfallet?

Generatorn ger ökad volt vid ökat varv

Tror jag är med :)

Spelar det roll vilken (svart/röd) på voltmätarn man har mot ex plus / minus när man mäter bortfallet?

Generatorn ger ökad volt vid ökat varv

ne, värdet kan dock visa - före men som sagt, det har ingen betydelse.
Står där -0,3 eller 0,3 är spänningsfallet 0,3v oavsett.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard