Jordfel?

TommyBum

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2005
Hoj
NinjaFighter
Fan har fått nåt knas med tändningen. Helt plötsligt när jag stängde av hojen med nyckeln så fortsatte tändningen att vara på. Alltså lysen, instrument och allt e på. Och så vred jag på nyckeln igen och pröva starta, då brumma den till och dog. Och nu startar den inte alls och allt e på hela tiden som sagt.
Vad e det för fel? Jordfel eller?

Nån duktig själ som vet vad jag ska kolla? :confused:

Har du kollat att elanslutningen på undersida tändlåset att det är ok. Om så kolla kablarna från tändlåset så att de inte är några skador på dessa. Det låter som att det är något i anslutning till tändlåset på din beskrivning.

"Jordfel" är det vanligaste uttrycket bland dom som inget kan om elfel. Inget illa ment mot just dig men det jag menar är att jordfel i dess rätta bemärkelse inte på långa vägar är lika vanliga som användandet av uttrycket.

Men till ditt fel:
Jag skulle nog börja med att kolla om tändningslåset har alla hästar i hagen.
T-låset består ju av två delar, låscylindern samt elkontakten som sköter tändning etc.
Antingen är det fel i själva elkontakten eller så har du ett mekaniskt fel mellan cylindern och elkontakten så att elkontakten inte vrids samtidigt med låscylindern. Jag satsar nog på det första av dessa två.

I ditt läge skulle jag börja med att koppla ur batteriet så att tändningen stängs av, sen skulle jag leta reda på ett elschema, koppla loss kabelstammens kontakt från t-låset och därefter bygla enligt schemats läge för påslagen tändning för att se om systemet då fungerar som det ska (dvs tjuvkoppla men göra det utan att slita sönder en massa kablar på måfå som dom alltid gör i gamla filmer). Fungerar allt då så är det t-låset.

Kan du låna ett t-lås av nån? Iofs brukar de vara fastskruvade med engångsskruv.

Edit: SegdDeg: Inte elanslutningen (dvs kontakten mot kabelstammen). Om den åker ur så blir det helsvart, här är det ju tvärtom.

Robban_C skrev:
"Jordfel" är det vanligaste uttrycket bland dom som inget kan om elfel.

Att det är tändningslåset som är torsk är helt uppenbart. Finns inget å fundera över.

Apropå jordfel... så hade jag jordfel på min Audi förr-förra veckan. Kopplade på släpvagnen och fan INGENTING funkade. Hur jag än slet och mätte och kollade fanns allt där, utom jorden. Efter 20 minuters svärande gick det upp ett litet ljus... kärran är jordad via dragkulan - som jag hade målat svart i höstas för att den inte skulle rosta över vintern! DOH!

:) Men släpkontakterna har ju en pol som är avsedd att vara jordning. Jag kopplade in elen på en traktorkärra häromveckan och jag brydde mig inte ens om att jorda i kärrans ram. Jag drog separata jordledningar till lysena och till kärrans bakre drag.
Låter som om jordning via draget skulle kunna ge glappande ljus även om hr Brink hade låtit penseln vila sig ett tag. :)

Robban_C skrev:
Låter som om jordning via draget skulle kunna ge glappande ljus

Det är släpvagnshandlaren på Kryddstigen i Gävle som dragit elen på den tyskimporterade kärra som jag köpte billigt. Får ta och ödsla en tråd och en kabelsko på den var det lider... kanske i morrn eller nån annan dag. :hihi

Tack för tipsen om ev fel. Fast jag fick igång den idag utan att göra nåt annat än att sätta tillbaks minuspolen igen som jag dragit ut för att spara ström. Då var allt som vanligt igen.
Min gissning är att det blivit nån form av kortis nånstans efter att jag tvättat den, och allt som behövdes va lite upptorkning. Skönt! :)

TommyBum skrev:
Tack för tipsen om ev fel. Fast jag fick igång den idag utan att göra nåt annat än att sätta tillbaks minuspolen igen som jag dragit ut för att spara ström. Då var allt som vanligt igen.
Min gissning är att det blivit nån form av kortis nånstans efter att jag tvättat den, och allt som behövdes va lite upptorkning. Skönt! :)

Vatten och upptorkning = oxidering. Var inte främmande för att problemet uppstår igen. Ett avbrott/kortis/strul reparerar sig inte av sig självt. Jag sätter en kopp kaffe på att du kommer att byta tändningslåset inom ett år.

andersbrink skrev:
Vatten och upptorkning = oxidering. Var inte främmande för att problemet uppstår igen. Ett avbrott/kortis/strul reparerar sig inte av sig självt. Jag sätter en kopp kaffe på att du kommer att byta tändningslåset inom ett år.

Då får jag väl bjuda dig på en kopp då.. :) Blev samma trubbel idag igen. Skumma sig som fan. Först blev det som jag förklarade i början, sen funkade den ok bara när lysswitchen va på, sen paja det igen. Då började jag leta, men jag visste inte var :va så jag strippa den och lyfte tanken. Då helt plötsligt brumma allt som det skulle igen. Fattar ingenting!
E det tändningslåset eller kan det va nåt i kablar/relän/säkringar under tanken som glappar? :huvet

har hänt att man gjort som du,klassikern e när man inte har släpen på kroken o svär sig blodig för att inget funkar!
andersbrink skrev:
Att det är tändningslåset som är torsk är helt uppenbart. Finns inget å fundera över.

Apropå jordfel... så hade jag jordfel på min Audi förr-förra veckan. Kopplade på släpvagnen och fan INGENTING funkade. Hur jag än slet och mätte och kollade fanns allt där, utom jorden. Efter 20 minuters svärande gick det upp ett litet ljus... kärran är jordad via dragkulan - som jag hade målat svart i höstas för att den inte skulle rosta över vintern! DOH!

Va?

Robban_C skrev:
:) Men släpkontakterna har ju en pol som är avsedd att vara jordning. Jag kopplade in elen på en traktorkärra häromveckan och jag brydde mig inte ens om att jorda i kärrans ram. Jag drog separata jordledningar till lysena och till kärrans bakre drag.
Låter som om jordning via draget skulle kunna ge glappande ljus även om hr Brink hade låtit penseln vila sig ett tag. :)
Int fasen kan man använda dragkulan som jordanslutning?? Den som kopplar så borde kastreras med slö, smutsig kniv.. som Robban säger det finns ju en dedicerad pol för jord!
Iofs så finns det ju ett antal varianter på hur släpvagnsdosan skall kopplas :finger
Har hyrt ett antal släp nyligen och kopplingsvarianterna tycks vara lika många som bensinmärkena. Ett har bolagen dock gemensamt, kundservicenivån höjer sig sällan över mer än att kunna ta rejält betalt.. :gnissla

TommyBum skrev:
... E det tändningslåset eller kan det va nåt i kablar/relän/säkringar under tanken som glappar? :huvet
Svårt att ställa säkra diagnoser när man inte själv får uppleva felet men jag kan väl säga hur jag själv resonerar:

Du hade från början en knarr som det inte gick att stänga av tändningen på. Det tyder ju på att du har kontakt där du inte borde ha det (i detta fall i t-låset). Ett glapp i en kontakt däremot är tvärtom, det innebär ju att en korrekt kontakt saknas.
Alltså: Ett glapp kan aldrig ge mer funktionalitet än det skulle vara utan felet. Därför misstänker jag fortfarande t-låset men skulle vilja ha en noggrannare redogörelse för exakt vad som påverkar vad och när.

Den enda gång ett glapp kan ge mer "funktionalitet" är om det är på jordsidan eftersom det i sällsynta fall kan göra att strömmen går genom den tänkta förbrukaren och ist f till jord så går strömmen vidare genom en annan förbrukare som skulle använt samma jordpunkt.

Som sagt, notera mer exakt vad som händer i vilka situationer, annars är det svårt att säga vad som är fel.
Och för övrigt är det bättre att hitta ett definitivt fel och åtgärda det seriöst än att ha en knarr som "reparerar sig själv", eller hur? :)

skitte skrev:
har hänt att man gjort som du,klassikern e när man inte har släpen på kroken o svär sig blodig för att inget funkar!
:rofl :lol

Kahobe skrev:
... Ett har bolagen dock gemensamt, kundservicenivån höjer sig sällan över mer än att kunna ta rejält betalt.. :gnissla
Intygas. Jag hyrde en gång en vagn med skadat stödhjul. Hade en polare med mig vid hämtning (långt innan macken öppnade). Vid återlämning skulle mackägaren debitera mig för skadat hjul ända tills min polare intygade att det var skadat. Man kan ju undra hur många som har betalat det för det skadade hjulet innan mig?
Samme uthyrare hyrde ut en bil åt en polare en gång. Mackägaren lutade sig in i bilen och skrev ner mätarställningen och sen åkte min polare. Efter nån km tittade han på hyresavtalet och såg att mätarställningen var uppskriven med ca 50 mil. Han hade alltså råkat ut för ett försök till blåsning. Han åkte raka spåret ner till polisstationen där bylingen tittade på pappret och sen ringde ut till mackägaren. Mackägaren var snabb som fan att korrigera mätarställningen.
Slutsatsen är alltså att det kan lura en bandit även bakom en vacker fasad.

RE Robban C: Ok ska försöka förklara lite till. Pilla på den idag och upptäckte att när det blir tryck på tanken/luftburken så uppstår problemet. Alltså att allt lyser inkl instrumenteringen. Tog bort tanken och tröck, släppte, tröck, släppte på luftburken vilket resulterade i paj, hel, paj, hel. Eftersom mitt tändningslås sitter snätt under tailen så borde det väl inte vara den? Jag röck och jucka lite på kopplingar etc som jag kom åt utan att lyfta på burken. Då försvann problemet helt. Så jag skruva dit tanken igen fast inte lika hårt framtill eftersom det va då det skumma sig.

Du har ju förståss rätt i att man vill att knarren ska funka hela tiden och slippa oroa sig för att det ska paja hux flux, men jag får ta det efter Lelleveckan.

Hoppas du kan lista ut vad det kan vara för fel.

Tack för all hjälp! :)

Va??? Tändningslåset i arschlet på knarren? Eller missförstod jag nåt?

Hursomhelst:
Eftersom din knarr får flipper när du trycker tanken upp och ner så lär du ju felsöka i närheten av tanken (ganska självklart).
Man skulle kunna tänka sig att några kablar har klämts/skavts sönder så att dom ger inbördes kontakt då du trycker ner tanken. Normalt sett brukar dock kablar skavas mot typ ram/motor så att dom jordar (så att proppen går).
I övrigt är det svårt att säga vad det kan vara. Leta på tankens undersida efter skavmärken från en kabelstam så kanske du kommer ett steg närmre felet.

Hade t-låset suttit i fram så hade jag fortfarande hävdat att t-låset vore boven i dramat och påverkades av ditt ryckande i tanken men eftersom du har låset så långt ifrån tanken så känns det mindre troligt.

Japp i arslet på racern. Får inte plats fram nu som fighter.
Ja som sagt jag ska leta under tanken vid tillfälle. Hoppas bara den klarar gotlandveckan först.

Tack alla hjälpsamma SH-människor för tips på fel o dyl. Ni rockar.. :yoparty

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...