Jordfel!

Trottel

Medlem
Gick med
26 Sep 2003
Hoj
KTM 250 EXC-F -07
Finns det nån som är elkunnig och har bra tips på felsökning av jordfel?? Problemet är att bak- och bromsljus blinkar i otakt med blinkersen när den sätts på. :va Nu vill jag inte få de att blinka i takt heller, utan att bara blinkersen ska blinka, inte bakljuset. Enda kvalificerade gissningen jag hört är det ngt flummiga "jordfel". Jag förstår vad det är, men inte varför och hur man hittar skiten! :confused:

Tacksam för vettiga tips!

Följ jordkablarna till den punkt dom i jordade i ( troligtvis i ramen nån stans)och gör rent där. :tummenupp

Släcks bakljuset helt vid varje blink, eller "dimmar" det bara ner lixom? I så fall kanske inte batteriet riktigt orkar med bara. Annars kan det vara nåt slags jordfel och det kan va lite knepigt att hitta. Kolla alla kontakter och anslutningar först, så att allt är helt.

PacMan skrev:
Släcks bakljuset helt vid varje blink, eller "dimmar" det bara ner lixom? I så fall kanske inte batteriet riktigt orkar med bara. Annars kan det vara nåt slags jordfel och det kan va lite knepigt att hitta. Kolla alla kontakter och anslutningar först, så att allt är helt.

Det dimmar bara, och nåt batteri finns inte. Alla lampor är rätt effekt och jag har inte hittat nåt som är felkopplar. Det blir tydligare när man bromsar samtidigt och det starka bromsljuset lyser samtidigt. Har mätt upp att bakljuset får 14 volt normal, ca 10V om man slår på blinkers och ca 8,7V när blinkers o bromsljus är på samtidigt. Om det nu ger nån ledtråd. Inget annat i elsystemet påverkas, det är bara baklysens och blinkersen bak som beter sig skumt!

Jag håller på att gå igenom kontakter och sladdar. Fler tips?

Jordfel. Tål att upprepas.

Dvs, jordfel.

Jordfel.

Ta en lös kabel och låt någon trycka den mot en metalldel på motorn samtidigt som andra änden trycks mot hållaren för bakljuset. Slår vad om att allt funkar då. Har du bytt från metallbakskärm till plastbakskärm?

Ska pröva detta! Bakskärmen består bara av plast på min hoj, det går sladdar till jord.

andersbrink skrev:
Jordfel. Tål att upprepas.

Dvs, jordfel.

Jordfel.

Ta en lös kabel och låt någon trycka den mot en metalldel på motorn samtidigt som andra änden trycks mot hållaren för bakljuset. Slår vad om att allt funkar då. Har du bytt från metallbakskärm till plastbakskärm?

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck