Jordensklimat..vi tar dö på allt.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Skrämmande egentligen,vi människor tar död precis på allt.

http://aftonbladet.se/vss/klimathotet/story/0,2789,1040471,00.html

Men samlas till möte,kris osv ändringar måste göras.Arter håller på att dö ut.
Tror knappast längre dom kan göra så mycket och bli klokare på krismöten osv.
Visst skulle alla hjälpt till och tänkt på miljön osv så hade vi kanske kunnat bromsa upp det något men jag tvivlar på att har vi nu satt igång karusellen så kommer det bara fortsätta att gå utför.

Skiter egentligen ett stort stycke i människans övrlevnad,bästa vore om vi dog ut istället,nåt härligt världsomspännande virus osv :D

Skrämmande vad vi skövlar av naturens resurser och miljöer,det klarar inte trycket.

Är inte nån miljöhulligan osv,det som dock gör en ledsen är att nästan på dagligen utrotas eller är på gränsen till utrotas arter medan vi bara växer och växer i antal.

Sättet "världspolitiken" fungerar är att inte förrän problemet börjar påverka länderna negativt, så börjar man göra något åt det. Aldrig på tal om att ta hand om något innan det eskalerar till epidemisk skala.

Allt här i världen som innehåller ens en gnutta nöje är ju skadligt på ett sätt eller annat. Motorcyklar skadar miljön, sprit skadar folkhälsan osv.

Därför har jag valt att leva mitt liv med skygglapparna på och har fullt förtroende för att framtidens vetenskapsmän ska finna en lösning på alla miljö/klimat/hälsoproblem.

Kalla mig naiv, men så är det :)

// mr. Blueeyes

"Det där skulle vi tänkt på liiiiiiiiiiiite tidigare" som Uggla skulle ha uttryckt det... Redan från början när utsläppen startade så borde man ju fattat att det tar skada på miljön förr eller senare...

Gösta Walin, professor emeritus i oceanografi, Göteborgs Universitet:

Med gigantiska datormodeller försöker man simulera klimatets utveckling. Resultatet brukar visa på varmare framtid, ibland mycket varmare. Resultaten kallas projektioner eller scenarier, vilket innebär att prognosvärdet är obefintligt. Jag ser det mest som ett utslag av storhetsvansinne att tro att klimatet kan avbildas i en dator.

Klockan är tre och det är bara två timmar kvar tills krogen stänger. Frågan är om man ska dra nu, när stämningen är på topp, eller stanna och invänta skiten?

Mvh

I februari rapporterades det att IPCC med 90% säkerhet kunde härleda att människan låg bakom den globala uppvärmingen, nu i april så har det sjunkit till 80% säkerhet:va

För er som ruttnat på påsk-tv och inte vill gå ut och bli skjutna på krogen kan ju alltid spana in dokumentären från Channel4 som tar upp en anna bild av den globala uppvärmningen http://video.google.com/videoplay?docid=4340135300469846467&q=great+global

Last edited:
Angående global uppvärmning och smog, så kan ju exempelvis amerikanerna följa börja följa européerna och sluta konsumera 20 ggr mer än de behöver, och framför allt sluta använda sina jävla SUV's med femlitersmotorer som drar lika många liter bensin per mil.
Jag blir faktiskt riktigt förbannad över det sistnämnda.
Amerikansk bilkultur är så många ggr värre än vår i miljöaspekt. Allt ska vara så stort som möjligt.

Fy fan

Last edited:
Angående global uppvärmning och smog, så kan ju exempelvis amerikanerna följa börja följa européerna och sluta konsumera 20 ggr mer än de behöver, och framför allt sluta använda sina jävla SUV's med femlitersmotorer som drar lika många liter bensin per mil.
Jag blir faktiskt riktigt förbannad över det sistnämnda.
Amerikansk bilkultur är så många ggr värre än vår i miljöaspekt. Allt ska vara så stort som möjligt.

Fy fan

Bara de inte följer svenskarna för vi har otroligt mycket större bilar än vi behöver, om man jämför med resten av europa blir det väldigt tydligt.

För att vara en aning cynisk så kan man ju sammanfatta det så att det här med miljön inte är något problem för naturen.
Levande organismer har i alla tider påverkat och förändrat miljön på den här planeten. Livet bildades i en vattenpöl (tror man, är väl säkrast att tillägga) på en planet (denna, alltså) med svavelatmosfär. Primitiva organismer "förorenade" atmosfären med syre, och på den vägen är det.
På sin höjd så förändrar vi miljön - vi förstör den inte. Det som kan, och brukar, hända är att en livsform förändrar sin miljö tills den inte längre kan överlva i den. Då tar nästa över.
Vi förändrar alltså miljön så att vi själva dör ut. På vilket sätt skulle detta vara ett problem för naturen?
Visst är det ett problem för mänskligheten, men det är ju bara ren och skär egoism.

Människan är idag så pass inriktad på framgång, bekvämlighet och status och för att just nå denna framgång eller påvisa denna så tas ingen som helst hänsyn till miljön.

Själv tror jag att människan INTE är villig att förändra sin livsstil utan denna kommer att fortsätta missbruka världens resurser till en katastrof inträffar.

Enda som som rädda oss är att människan utrotar sig själv och på så sätt låter vår planet reparera sig själv under några miljoner år.

Tydligen så var vi inte tillräckligt ansvarsfulla för detta stora ansvar.

Förhoppningsvis så tänker nästa dominerande ras länge än vad vi har gjort :rolleyes:

Jag läste DN för några dagar sedan där det presenterades en intervju med en känd politiker i USA angående just miljön.

Han sade att främst så sätts landets framgång, välfärd och arbetstillfällen. Han prioriterade miljön som en låg prioritet. Med en sådan inställningen så är vi redan dömda att misslyckas.

Last edited:
Är jag bara dum och elak när jag fullständigt skiter i det hela? Ok, jag kastar inte batterier i soptunnan eller dylikt men jag gör inte speciellt mycket för att minska mina utsläpp om det inte hjälper mig på något vis. Jag har börjat gått lite mer, men bara pga hälsan.
Jag orkar liksom inte bry mig om den så kallade "växthuseffekten" som jag tror är obefintlig, eller de svältande barnen i Afrika. Det sistnämnda är ju iofs jävligt elakt men jorden är överbefolkad och tydligen så sätter det sina spår och givetvis i dessa länder först och främst.
Jag har ca 25-30 år kvar att leva och dessa år kommer jag inte ägna åt miljön, det är en sak som är säker.

Är jag bara dum och elak när jag fullständigt skiter i det hela? Ok, jag kastar inte batterier i soptunnan eller dylikt men jag gör inte speciellt mycket för att minska mina utsläpp om det inte hjälper mig på något vis. Jag har börjat gått lite mer, men bara pga hälsan.
Jag orkar liksom inte bry mig om den så kallade "växthuseffekten" som jag tror är obefintlig, eller de svältande barnen i Afrika. Det sistnämnda är ju iofs jävligt elakt men jorden är överbefolkad och tydligen så sätter det sina spår och givetvis i dessa länder först och främst.
Jag har ca 25-30 år kvar att leva och dessa år kommer jag inte ägna åt miljön, det är en sak som är säker.

Nej då, det är samma för mig. Jag är absolut medveten men jag bryr mig inte så mycket heller. Det räcker inte att ett fåtal människor ändrar sina vanor utan den måste ske globalt, främst med avseende på den största miljöboven eg. USA.

Ja faktiskt är du det.

Undrar vad dina barn, barnbarn skulle tycka om det (fast du har väl insett vad världen är på väg och gör dem en tjänst genom att inte sätta dom till världen, och alla andra, en tjänst, genom att inte föra dina gener vidare...:tungan )

Klimatet har förändrats de senaste miljoner åren, arter har kommit och dött ut, nya arter har uppkommit och anpassat sig till den nya miljön/klimatet. Så har det alltid varit och kommer alltid att förbli. Att människan försöker vinna över naturen genom att "göra miljön glad" kommer inte att förändra detta faktum.

Det är ju modernt att vara miljömedveten, 2000-talets nya fluga. Miljölobbyisterna och sensationstidningarna skrämmer upp gemene man med skräckpropaganda och katastrofscenarion helt okritiskt och ensidigt. Den som vågar yppa något annat blir genast häcklad, idiotförklarad samt utmålad som kapitalistisk propagandamaskin.
Forskarvärlden är inte alls så enig som de vill göra gällande, men det får man inte lov att säga. Av de 2500 "världens främsta forskare" som enligt FN kommit fram till diverse katastrofslutsatser (självändamålsenliga, slutsatserna som dras anpassas för att passa det man vill påvisa) är det långt ifrån alla som instämmer i rapporten. Men det talas det otroligt tyst om. Eventuella avvikande åsikter avfärdas som "kapitalistisk propaganda", medan instämmande åsikter framlägges som "fakta".
Naturligtvis bör båda sidors åsikter granskas kritiskt. Så sker inte idag av miljölobbyismen/journalismen.

Därmed inte sagt att vi inte ska försöka hålla rent på jorden, rent och snyggt utan för mycket avgaser ger naturligtvis trevligare liv för människan.

Mer globalvärme till folket. Vi har alldeles för kallt i Sverige.

En typiskt naiv svensk syn man hör uppifrån är att vi ska straffhöja priset på bensin och el så vi förbrukar mindre, när sverige redan ligger långt framme jämfört med de flesta länder i världen. Även om vi ställde vartenda fordon och gick tillbaka ett par hundra år i utvecklingen och levnadsstandard skulle det inte märkas ett skit på miljön, eftersom vi har länder som USA som inte bryr sig, Kina och Indien tror jag inte är speciellt intresserade, Ryssarna bryr sig nog inte heller. Och inte många andra heller för den delen, möjligtvis de 2500 klimatforskarna.
Så istället för att skjuta oss själva i foten med en massa skattehöjningar kanske vi ska satsa på att utveckla teknologier som är sundare och billigare, för enda sättet att minska utsläpp är att det är lönsamt.

Och föresten så är växthuseffekten en nödvändighet för liv på jorden, skulle vara typ -100 grader annars. Det är den ÖKANDE växthuseffekten som är problemet, men det tåget har redan gått, nu är det bara att hoppas man sitter i en bra cupé och se vart det hamnar.

Last edited:
Allt här i världen som innehåller ens en gnutta nöje är ju skadligt på ett sätt eller annat. Motorcyklar skadar miljön, sprit skadar folkhälsan osv.

Därför har jag valt att leva mitt liv med skygglapparna på och har fullt förtroende för att framtidens vetenskapsmän ska finna en lösning på alla miljö/klimat/hälsoproblem.

Kalla mig naiv, men så är det :)

// mr. Blueeyes

ja egentligen.. varför är de så?
och allt onyttigt som e gott innehåller fett el socker . :va
de e nån som djävlas med oss :mad:

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...