Jolle

Gallianoman

DÖD åt alla hojtjyvar!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nada
Jag har funderat lite på att byta ut min lilla plasteka mot något som samtidigt går att segla lite med. Idag har jag en liten plastbåt i en insjö med en 4,5 hk mercury till, som jag mestadels använder till korta fisketurer, oftast med åror. Nu har jag fått ideén att försöka hitta en liten jolle/båt som jag kan använda till samma sak, men också kunna segla runt lite... Det jag har tittat på är någon form av trissjolle. Jag har förstått att det finns något som heter triss gigg, men jag vet inte vad som skiljer den från en "vanlig" trissjolle.

Finns det någon med mer kunskap som kan tipsa mig om vad jag ska titta efter? Kanske rent av någon som har en gammal båt som ligger och skräpar som ni vill bli av med?

Jag har en ganska låg budget på hela affären... mest en kul grej.

En polare till mig hade en liten plastroddbåt med aktersnurra som vi brukade fiska med.

En dag såg jag båten utrustad med segel :va

Jag hade åkt med båten flera gånger utan att lägga märke till att det fanns ett mastfäste och under sittbrädan i mitten fanns det plats för centerbord och ett löst roder skruvade man fast på akterspegeln...

Den seglade dessutom någorlunda bra, i alla fall i mina oerfarna seglarhänder.
(hade bara erfarenhet av optimistjolle sedan tidigare)

Jag vet dock inte vad båttypen heter.

Kan rekommendera en trissjolle till det du vill använda båten till.

"segelskutan" fungerar både med utombordsmotor, åror och segel.
Trissgiggen tror jag är storleken mindre än Trissjollen.

Min trissjolle är jag ganska nöjd med, man kan ganska lätt få rum med 3 vuxna + nått barn. Roligast är den förstås ensam eller med en aktiv medseglare när vinden friskar i lite. Faktiskt ganska bra segelegenskaper med tanke på båttypens ålder och användningsområden.

Jag seglar upp och förvarar båten på en vanlig sandstrand, så man klarar sig även utan båtbrygga.

Är dock sugen att sälja min triss för en storlek större segelskuta.. Köpa?:rolleyes:

/Cooler

Är dock sugen att sälja min triss för en storlek större segelskuta.. Köpa?:rolleyes:

/Cooler

Visst, det hade vart jätteintressant... om du inte hade bott i andra ändan av världen.. :)

Jag har båtplats vid brygga idag, så förvaringen är inga problem... Det jag är "orolig" för är att tappa för mycket funktion jämfört med min båt idag.. Jag vill fortfarande kunna åka ut och fiska med en polare eller två...

Hur ser trissjollen ut på "insidan" är det en durk så att en tvååring hyfsat säkert kan åka med?

Om man inte är för aktiv i seglingen så kan nog så pass små åka med på en tur. Trissen har två skrov så det innersta bildar ett ganska plant golv som man sitter bra på. Är ungen en vildbatting så får du väl surra fast han/hon i masten... :D

Det finns även en "sitttoft" i mitten av båten samt två platser att sitta vid var sida om masten om man ska ut flera personer. Man räknar på att Trissjollen har bärighet för fyra personer. Kanske lite struligare att sega om man är fler än tre...

Båten går lätt i vattnet så en liten motor driven den bra.

Om du köper en triss så rekommendrerar jag en triss av typ 3 eller nyare.
Se upp så flytmassan (ska vara osäkbar) i blivit vattensjuk för då sjunker den som en sten vid kappsejsning.. Samt att båten går tyngre vid segling.

Så här ser en triss ut (bild)

Du kan få köpa min billigt (så att resan betalar sig..) :tummenupp
De brukar så ganska högt i pris i vanliga fall... En poppis båttyp.

/Cooler

Bifogat

• triss.jpg
    triss.jpg
    8.8 KB · Visningar: 563
Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad