John Britten, för er som inte sett storhet!

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Jag besökte utställningen i sollentuna igår och vill bara rekommendera den för er som tvekat tidigare,speciellt nu när en sådan fantastisk skapelse som Britten finns där.

Hej, hittade till slut bilden på mig och gulsvarta britten från milano -99. Och nu står samma hoj på MC Collection museumet! Coolt!

:yoparty
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Underbar hoj med en både underbar och i flera bemärkelser tragisk historia.

Har väntat länge nu på att få se en "livs levande" Britten V1000/1100 och äntligen har det hänt.

När jag hörde talas om John Britten och sedan såg filmen "The Britten bike story" började jag undra vad han pysslade med numera.. När jag konstaterade att han gått bort 1995, lagom till allt det roliga började så började jag nästan grina.

Snubben med den pojkaktiga uppsynen som gillade Ducati men ogillade aerodynamiken och konstaterade att en ombyggnad innebar för stora kompromisser...
Alltså, bara att göra om & göra rätt :D

Att med knappa medel lyckas förverkliga en svår vision där resultatet var en närmast kompromisslös MC som både i fråga om resurser, utformning och materialval var före sin tid, även hans egentillverkade motor, gjuten i hans garage/verkstad visade sej prestera något utöver det "vanliga".

När de efter en galen cylinderreparation äntligen fått hojen till start i Battle of Twins i Daytona och V1000 kommer ut på rakan och wheelar förbi fabriks Ducatin och John står på läktaren och vrålar -"Wohoooo, Far Out" som en 10åring som just skjutit sin första nyårsraket, ja då pillar nästan en tår fram igen, det är sann och helt ofiltrerad lycka man får uppleva :)

Har man en dag med låg inspiration räcker det att kolla filmen som även om det inte bara är lycka "återställer" en igen :tummenupp


Jag rekommenderar alla som kan att ta en tripp till MC-Collection i Sollentuna och uppleva V1000 och alla andra oerhört fräna hojar de har där.

Ett tips, nästa Lördag (11/6) kommer en av Brittens tidigare medarbetare, som numera bor i Sverige, John Shand, att hålla en föreläsning på MC-Collection.

http://www.sollentuna.se/Evenemang/Evenemang/Konst-och-utstallningar/Britten-motorcyklar1/

Några bilder från vår resa till Sollentuna i Torsdags:
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Underbar hoj med en både underbar och i flera bemärkelser tragisk historia.

Ett tips, nästa Lördag (11/6) kommer en av Brittens tidigare medarbetare, som numera bor i Sverige, John Shand, att hålla en föreläsning på MC-Collection.

Fan, det hade jag viljat gå på men tyvärr är det för långt bort :mad:
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top