Johan, kan du svara på det här?

Knubblo

Lev nu, dö sen
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
GSX-1300BK (B-King)
Du skriver att sporthojsförare kör som krattor, jag håller inte med. Eftersom du verkar ha en väldigt tight dialog med åtminstone T&H skulle jag vilja veta

1) Hur många MC har dom försäkrade i klass 7?
2) Hur många av dessa utsattes för stöld förra året?
3) Hur många utsattes för vagnskada förra året där det var MC-förarens fel?
4) Hur många utsattes för vagnskada där det inte var MC-förarens fel?
5) Vad är snittpremien för dessa försäkringstagare?

/Knubblo

Var är du Johan?

Du har ju svarat på andra inlägg sedan jag skrev detta. Har du inte tid med mitt också. Jag är väldigt intresserad av att veta hur det ligger till med de 10.000 sporthojsförare du så fint nämner "kör som krattor".

Väntar med spänning...

/Knubblo

Jag tror inte bolagen e så pigga på att ge ut några exakta siffror inte ens till JOHANFÖK...på sin höjd kan han få lite svävande procentsiffror typ de jag fick när jag ringde Trygg Hansa i våras då de sa att klass 7 stog för 15% av deras bestånd men för 70% av deras kostnader, när jag frågade om detta fanns att läsa svart på vitt i någon redovisning fick jag svaret :- Nej....

Allt handlar om att klass 7 hojar inte passar in i politikernas nollvision, därför har bolagen fått politiska order om att klassa ut dessa hojjar på lite längre sikt, men än så länge passar bolagen på att ta ut så mycket som möjligt ur dessa försäkringstagare eftersom betalningsviljan uppenbarligen finns...

Hårding skrev:

Allt handlar om att klass 7 hojar inte passar in i politikernas nollvision, därför har bolagen fått politiska order om att klassa ut dessa hojjar på lite längre sikt, men än så länge passar bolagen på att ta ut så mycket som möjligt ur dessa försäkringstagare eftersom betalningsviljan uppenbarligen finns...

Japp, och regeringen med Göran i spetsen gömmer även ett ufo som landat utanför Säffle... ;)

Nja, gick det att hålla låga premier och samtidigt tjäna pengar på sporthojjar så skulle garanterat något bolag göra det.
Flera har försökt ex:
T-H hade låga premier länge.
Salus ansvar har försökt liksom
SUSAB.
Gemensamt för dessa bolag är att ingen tjänade pengar på oss.

Nja, gick det att hålla låga premier och samtidigt tjäna pengar på sporthojjar så skulle garanterat något bolag göra det.
Flera har försökt ex:
T-H hade låga premier länge.
Salus ansvar har försökt liksom
SUSAB.
Gemensamt för dessa bolag är att ingen tjänade pengar på oss. [/B][/QUOTE]

Så du tror på tomtar o troll och att sverige är världens minst korrumperande land...det kommer bli ett hårt uppvaknande för dig den dagen du vågar gå utanför dörren...jag menar inget illa men det är dags att vakna ur tron om att saker är som politiker och storbolag säger...

Hårding skrev:

Så du tror på tomtar o troll och att sverige är världens minst korrumperande land...det kommer bli ett hårt uppvaknande för dig den dagen du vågar gå utanför dörren...jag menar inget illa men det är dags att vakna ur tron om att saker är som politiker och storbolag säger...

Hehehe... Jag tror att det är dags för vissa att dra ner lite på Tv-tittandet ;) .
Jag kanske är fruktansvärt naiv som faktiskt tror att Politiker, mfl inte är ute efter att ta kål på våra fritidsintressen (där vi i de allra flesta fall enbart skadar oss själva!).
Men, men.... "The truth is out there..." :skrämd

heheheheee...tv tittar jag inte längre på eftersom de bara ljuger :crash men jag e nog bara aningen bitter då jag tittar på vad jag betalar i premie till mitt bolag...

Hemligt PM från Göran Persson med anhang till Sveriges alla försäkringsbolag.

"From idag 000101 ska alla försäkringsbolag störthöja sina premier på motorcyklar
med lite mer pulver i än genomsnittet. Detta för att på något sätt komma lite
närmare nollvisionen. "

Försäkringsbolagschef:
"Oj, och vi som hade tänkt att SÄNKA våra premier för att kunna konkurera
med de andra bolagen eftersom vi redan går så mycket plus på klass 7 hojjar.
Men säger Göran Persson det, så måste vi givetvis höja premierna vi med! För hur
skulle det se ut om vi hade de BÄSTA priserna för sporthojjar, då skulle ju alla
de motorcyklarna försäkras av oss och vi skulle tjäna multum.... "
---------------------------------------------------------------------------
Hade det gått att tjäna pengar på klass 7 hojjar så skulle självklart bolagen slåss om oss med sänkta priser.... Men vi kostar tyvärr för mycket...

Mina två cent...

Hade det gått att tjäna pengar på klass 7 hojjar så skulle självklart bolagen slåss om oss med sänkta priser.... Men vi kostar tyvärr för mycket...

Mina två cent... [/B][/QUOTE]

Ja ja tro vad ni vill...själv tror jag übermannen i det hela herr Claes Tingwall med sitt starka lobbyanhang går in på denna sida ibland och läser o myser när han läser era inlägg..sen tänker han att det e bara den där Hårding som fattat galoppen här inne så han måste avlägsnas från moderjord och gjutas in i ett betongfundament så han tystnar för gott...

Mina frågor handlade om

VAD det är som kostar, därav frågorna till Johan. Jag är lika övertygad som ni att Johan inte kan få dessa uppgifter. Min övertygelse är dock att dom stora kostnaderna inte kommer av "förare som kör som krattor" utan snarare pga stölder.
Varför har annars HD som enda glidare ALLTID högre självrisk för stöld i försäkringens grundutförande?

För att få ned premierna tror jag måste försäkringsbolagen bli mer aktiva i att utvärdera en anmäld stöld. Man kan ju t.ex. jämföra tecknade försäkringskrav med den aktuella stölden. T.ex. var mc'n ställd i garage som sagt vid tecknandet etc.
Idag verkar försäkringsbolagen sakna resurser till att följa upp (läs effektivsera) handläggningen av stölder och även vagnskadeanmälningar. Följden av detta är att mindre begåvade personer utnyttjar detta i bedrägligt syfte och försäkringsbolagens (kortsiktiga) strategi blir att höja premierna då det ger omedelbart besked i på resultatet. I mitt tycke borde polis och försäkringsbolag istället aktivt jobba med samkörda register och bättre kontroll vid nyttjande av försäkringarna.

/Knubblo

jag tror siffran 15% är felet, det är mycket vanligt med sporthojar. Troligen närapå lika vanligt som customhojar.
Se runt omkring er inte fasen är det bara 15% av alla hojar man ser som är sporthojar i tyngre klasser.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026