Johan Fök - några nyheter på försäkringsfronten

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tl 1000r
Johan Fök - någr anyheter på försäkringsfronten

Brukar följa dina inlägg med stort intresse.

hur går det med försäkringsbiten. Vad säger bolagen?

Hörde att TH börjat med att ersätta vissa delar med begagnade likvärdiga delar. Om det stämmer o kan påverka premierna har vi gått ett steg i närmare rikting.

Tolf

Re: Johan Fök - någr anyheter på försäkringsfronten

Tolf skrev:
Brukar följa dina inlägg med stort intresse.

hur går det med försäkringsbiten. Vad säger bolagen?

Hörde att TH börjat med att ersätta vissa delar med begagnade likvärdiga delar. Om det stämmer o kan påverka premierna har vi gått ett steg i närmare rikting.

Tolf

Mr Fök verkar ha försvunnit? :confused:

vad synd, det var ju hans inlägg man ville följa med särskilt stort intresse här på sporthoj.com

Ja jag får mejla honom, tack för adressen

Tolf

Tolf skrev:
vad synd, det var ju hans inlägg man ville följa med särskilt stort intresse här på sporthoj.com

Ja jag får mejla honom, tack för adressen

Tolf

Skriv att vi saknar honom här på sporthoj.. Ialla fall gör jag DET!

//Nichlas

Kul att man är saknad...

Jag har fokuserat min energi på bike.se och på familjen. Har inte hunnit med sporthoj.com.

Jag har dessutom suttit på min kammare och försökt funderat ut lösningar på framtiden.

Jag är ganska övertygad om att f-bolagen är klara med sina förändringar för säsongen 2003. SMC och Trygg-Hansa för diskussioner om säsongen 2004 just nu och jag tycker det ser förhopnningsfullt ut.

Det som vi i SMC jobbar mest med är högre självrisker i f-klass 7, kombinerat med en bonus på självrisken.

Tex... (gäller endast klass 7)
Du börjar på 25% självrisk både på stöld och vagnskada. Efter 5 år om det inte hänt någonting så sjunker självrisken med 5% varje år till 10%. När det händer något så går den upp till 25% igen.
Det finns ett antal fördelar med detta förslag:
De som vurpar ofta med sina nya sporthojar för leta ordentligt i plånboken för att hosta upp cirka 25-30.000 kronor.
De som vurpar/får sin hoj stulen mer sällan än var femte år har alltid 10% i självrisk.

När man väl skall laga sin hoj så kanske man inte lagar allting för att spara lite pengar. (fungerar bra hos SUSAB)

De som är nya hojåkare för antingen starta med en klass 7 hoj och 25% självrisk eller så kör man en klass 1-6 hoj i 5 år för att sedan gränsla en 7:a med 10% självrisk.

Man skulle även kunna tänka sig att om inget händer på 10 år får man ett extra liv. (Man kan alltså utnyttja sin försäkring 1 gång på 10% självrisk utan att den hoppar upp till 25%)

Detta var ett exempel på vad SMC just nu funderar på...

Bra förslag :tummenupp

Roligt att du är tillbaka på sporthoj!

Hur kommer det att fungera med detta system över bolagen ? Om man har Trygg 2 år, Salus ett år och sedan kommer tillbaka ... har man bonus för 0, 2 eller 3 år ?

Hur blir det med värdering av sin egen hoj ? kommer det vara möjligt att skriva ner värdet på sin hoj ?

Tycker det låter som ett utomordentligt förslag! (Om det går att få bolagen att lira ihop när man byter, som Mr B undrade.)

Dock tycker jag att förslaget enbart ska gälla vagnskada, det suger att få hojen stulen och sen vara tvungen att slanta t ex 30000:- för att få ut en ny...

Eftersom f-bolagen inte byter information med varandra idag räknas din "bonus" bara i samma f-bolag. Du måste alltså vara trogen 1 bolag. Byter du börjar du om från 0 skadefria år.

(Visst skulle man önska att man kunde flytta med bonusen men det går inte idag. Dessutom är det bara 2-3 f-bolag som idag är intressanta för oss i f-klass 7. Fungerar detta system kommer premierna att sjunka i klass 7 vilket gör att fler bolag är intresserade av att konkurrera och det tjänar vi alla på.)

Stöld:
Visst är det surt att självrisken för stöld också är hög. Du får dock tänka på flera saker. Du har bara 30.000 kronor i självrisk om du har en flång ny hoj och du ligger på 25% i självrisk.
Ligger du på 25% självrisk har du antingen precis börjat köra mc eller så har du precis utnyttjat din försäkring. I båda fallen tycker jag det är mer än rätt att du har 30.000 i självrisk.

Det finns två anledningar till att självrisken för stöld också måste vara hög. Dels så finns det ingen anledning att göra bedrägerier på hojar som egentligen vurpat. Dels så klarar inte försäkringskollketivet att så många f-klass 7 hojar blir stulna.

Johan, säg att hojen stjäls efter nästan ett år ... då kanske man har betalt 15-25000 i premie ... plus 30000 i självrisk om nåt händer. Det ger ett resultat på 45-55000 på ett år.

Efter två år så har man betalat 30-50000 i premie plus kanske 20-25 i självrisk ... det resultatet blir 50-75000 ...

Det är inte skäligt ... om man ska ha detta system måste premierna ner på under 10k och det tvivlar jag på att de gör ... tanken är super men premien måste ner jäkligt lågt för att det ska bli bra.

Mr B skrev:
Johan, säg att hojen stjäls efter nästan ett år ... då kanske man har betalt 15-25000 i premie ... plus 30000 i självrisk om nåt händer. Det ger ett resultat på 45-55000 på ett år.

Efter två år så har man betalat 30-50000 i premie plus kanske 20-25 i självrisk ... det resultatet blir 50-75000 ...

Det är inte skäligt ... om man ska ha detta system måste premierna ner på under 10k och det tvivlar jag på att de gör ... tanken är super men premien måste ner jäkligt lågt för att det ska bli bra.

Nja......
För det första. Om du vill köpa en ny klass 7 hoj som din första hoj och inte har jobbat in någon bonus så är det ditt val. Det normala är snarare att du har full bonus den dagen hojen blir stulen.
För det andra. Någonting drastiskt måste göras för att få ner premierna. Att folk får sin hoj stulen år 1 är precis anledningen till varför vi idag har så höga premier. Att folk vurpar år 1 är förstås också lika illa.

Lek med tanken att alla som idag klotar fortsätter att klota/få hojen stulen lika mycket. Idag är självrisken 6000 på T-H och har man 25% självrisk är den kanske 30.000 (givetvis beroende på hojens värde). Eftersom genomsnittskadan på stöld är 54.000 och du höjer självrisken 24.000 så sjunker genomsnittskadan till 30.000. Redan där har du en premiesänkning på 40% av din stöldpremie. Räknar du likadant på vagnskada som har en genomsnittskada på 42.000 så sjunker den till 18.000 en sänkning på nästan 60%. För mig så skulle min premie sjunka från 25.000 till 15.000. Då har jag inte gjort avdrag för att folk antagligen kommer vara försiktigare vilket leder till ännu mindre kostnader. Jag har heller inte räknat in att när folk väl skall laga sina hojar så lagar de inte allting vilket också minskar kostnaden för f-bolaget.

Detta förslag kommer inte ge 10.000 kronor i premie år 1 men om vi sköter oss och inte utnyttjar försäkringen tror jag det finns stora möjligheter att premierna kommer sjunka mycket!

Det stora problemet är att nästan ingen är "trogen" sitt bolag mer än nåt år ... samt att värdet på sin egen hoj inte går att justera utan man går efter listpriser.

Vad händer exempelvis om man vill byta hoj ? Man säljer den man har, säger upp försäkringen, hittar en ny hoj efter nån månad, tar en ny försäkring ... startar man på noll då igen ?

Sedan är nog stöldbegärligheten betydligt större på nya hojar än gamla ...

Mr B skrev:
Det stora problemet är att nästan ingen är "trogen" sitt bolag mer än nåt år ... samt att värdet på sin egen hoj inte går att justera utan man går efter listpriser.

Vad händer exempelvis om man vill byta hoj ? Man säljer den man har, säger upp försäkringen, hittar en ny hoj efter nån månad, tar en ny försäkring ... startar man på noll då igen ?

håller med till fullo..

Bra förslag JohanFÖK...höga självrisker tror jag e det bästa för att få alla dårar att fuska lite mindre...

Mr B skrev:

Om detta förslaget går igenom får man nog omvärdera sin inställning till trohet... ;-)
En av de största anledningarna till att vi 7:or är otrogna är för att vi alltid har gått med förlust och bolagen hela tiden har försökt komma ikapp. Det har gjort att olika bolag har varit billigast vid olika tillfällen. Skulle detta gå igenom skulle det f-bolaget som genomför detta vara billigast och man behöver alltså inte längre byta.

Bonusen räknas på hur länge du har haft försäkring hos dem utan att du har utnyttjar försäkringen. Det spelar alltså ingen roll om du står utan hoj ett tag eller byter till ett annat bolag eller köper ny hoj. Den dagen du vill försäkra en f-klass 7 hoj så tittar det f-bolag på sin statistik för dig. Har du varit försäkrad där förut så ser man hur länge det var utan att du hade skador.

Visst är nyare hojare mer stöldbegärliga och det är därför man skall ha en hög självrisk så att de som har nya hojar låser/larmar och knyter fast dem i handleden när man skall sova.... ;-)
Antingen har vi dagens höga premier och låga självrisker eller så hittar vi på något annat och det är detta som är ett av SMCs förslag.

JohanFÖK skrev:
Kul att man är saknad...

Jag har fokuserat min energi på bike.se och på familjen. Har inte hunnit med sporthoj.com.

Jag har dessutom suttit på min kammare och försökt funderat ut lösningar på framtiden.

Jag är ganska övertygad om att f-bolagen är klara med sina förändringar för säsongen 2003. SMC och Trygg-Hansa för diskussioner om säsongen 2004 just nu och jag tycker det ser förhopnningsfullt ut.

Det som vi i SMC jobbar mest med är högre självrisker i f-klass 7, kombinerat med en bonus på självrisken.

Tex... (gäller endast klass 7)
Du börjar på 25% självrisk både på stöld och vagnskada. Efter 5 år om det inte hänt någonting så sjunker självrisken med 5% varje år till 10%. När det händer något så går den upp till 25% igen.
Det finns ett antal fördelar med detta förslag:
De som vurpar ofta med sina nya sporthojar för leta ordentligt i plånboken för att hosta upp cirka 25-30.000 kronor.
De som vurpar/får sin hoj stulen mer sällan än var femte år har alltid 10% i självrisk.

När man väl skall laga sin hoj så kanske man inte lagar allting för att spara lite pengar. (fungerar bra hos SUSAB)

De som är nya hojåkare för antingen starta med en klass 7 hoj och 25% självrisk eller så kör man en klass 1-6 hoj i 5 år för att sedan gränsla en 7:a med 10% självrisk.

Man skulle även kunna tänka sig att om inget händer på 10 år får man ett extra liv. (Man kan alltså utnyttja sin försäkring 1 gång på 10% självrisk utan att den hoppar upp till 25%)

Detta var ett exempel på vad SMC just nu funderar på...

Kommer detta att funka bakåt också eller kommer alla att få börja på noll??

Hur går det med skenförsäkrinarna?
Som jag ser det så är enda sättet att man inte får låna ut sin hoj öht.

Låter som bra förslag!

Jag har en liten fundering angående försäkringar: på vilket sätt täcker en MC-försäkring personskador? Jag har inte riktigt fattat det. SUSAB hade ju t.ex hög andel personskador som motivering till deras höga premiehöjningar nu i april.

Om MC-försäkringen även täcker invaliditet och bortfall av inkomst så måste det väl vara svårt att få ned den kostnaden med högre självrisker eller har jag fattat det hela snett?

sgtpepper skrev:
Låter som bra förslag!

Jag har en liten fundering angående försäkringar: på vilket sätt täcker en MC-försäkring personskador? Jag har inte riktigt fattat det. SUSAB hade ju t.ex hög andel personskador som motivering till deras höga premiehöjningar nu i april.

Om MC-försäkringen även täcker invaliditet och bortfall av inkomst så måste det väl vara svårt att få ned den kostnaden med högre självrisker eller har jag fattat det hela snett?

om de olyckor som bara innnebär skador på hoj inte längre blir så kostsamma så finns det genast pengar över som täcker personskador

Mr B skrev:

Samtidigt så kommer väl försäkringstagaren att göra allt han kan för att slippa få hojjen stulen, alltid larm o kedja tex, kommer vara räddare om hojjen.

Man borde dock belönas på något sätt om man investerar i larm tex..

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026