Jocke " spille" Wikströms räsermotor

vobbla skrev:
har du haft igång den?Vill inte va pessimist,men tyckte turbon hängde väl lågt.du har kanske tänkt montera en evakueringspump till oljan.risken e annars att du får den till att ryka.



Jodå det fungerar men det är på gränsen
jag har samma system på min gathoj
men stoppiesar och hårda inbromsningar kan ge lite ryk nångång då å då

De här blir ju en ren räser för strippen de blir inga problem

Man får tänka på att inte ha hojen upppallad så högt i baken bara (i depån)
 
Hörru Peter ,det är ingen mcx500 ,det är en C Johansson turbo.
Med 58mm ind så ligger kapaciteten kring 550hk.
/Christer
 
RG500-Johannes skrev:
58 mm's indusor... :tummenupp

Turbinstorlek? Borde väl bli runt 70 mm?

Vem bygger dessa? Hemsida?

/J


crister johansson heter byggherren till denna turbo. vet ej hur många ex. det finns av denna turbo...

h. spille
 
Det är lugnt Peter!
Johannes ,basen är en K26 (65mm turbin, dock modfierad för
högre sväljförmåga). Kompressorn är en modern K27 med 82mm exd.
Rekordet för den äldre varianten (54mm ind) är 496 drivhjuls hk.
Det är alltså Jag som specar ut dom här turbosarna.
Om ett par veckor så ska Jag posta bilder på en riktig fräcking Jag håller
på med!
/Christer
 
NLR skrev:
Det är lugnt Peter!
Johannes ,basen är en K26 (65mm turbin, dock modfierad för
högre sväljförmåga). Kompressorn är en modern K27 med 82mm exd.
Rekordet för den äldre varianten (54mm ind) är 496 drivhjuls hk.
Det är alltså Jag som specar ut dom här turbosarna.
Om ett par veckor så ska Jag posta bilder på en riktig fräcking Jag håller
på med!
/Christer

Dreggel!

Du kanske vet om hur det ligger till med twinscrollhus för K26? 3K säger att det inte finns, men... Kanske finns något special någonstans.

Är Svensk turboservice inblandade också? De håller väl på med en del sånt där, vi har själva vid ett tillfälle köpt grejor av dem.

Ser fram emot bilderna!!

/J
 
Johannes, visst finns det twin scroll till K26 ,10 och 12 cm2 finns det.
Jag köper alla mina laddare av Svensk turboservice ,ägaren är en god vän
till mig. Dom sätter ihop och balanserar för Mig, i vissa fall hämtar Jag
råmaterialet först och bearbetar om det till belåtenhet ,sedan balanserar
dom ihop det.
/Christer
 
NLR skrev:
Johannes, visst finns det twin scroll till K26 ,10 och 12 cm2 finns det.

Ja, jag tyckte liksom att de borde ha det... Intressant att de har relativt små throatareor i förhållande till hjuldiametern. Turbinen är väl 12 bladig?

Jag köper alla mina laddare av Svensk turboservice ,ägaren är en god vän
till mig. Dom sätter ihop och balanserar för Mig, i vissa fall hämtar Jag
råmaterialet först och bearbetar om det till belåtenhet ,sedan balanserar
dom ihop det.

Nice. Vet du om K26:an ursprungligen kommer från Schwitzer-delen av "BorgWarner" (som de nu kallas), eller från 3K? Lite lustigt det där, det verkar fortfarande som de har svårt att jämka samman de två. Så vitt jag förstått så har fortfarande Schwitzer en del av sin utveckling i US.

/J
 
Tryck & pys

550-600hk...... de som kan hantera sådana effekter i klasser utan stödhjul är inte många........vad är det för fel att lägga 10000 kr extra på toppen och tjäna 1,3 hk ?? :D

Bara ljudet av komp+lectron kl 08,13 en Söndagsmorgon......mmm...mumma....eller vad säger du mr race på ön, även kallad muuuuumin !

/Lectriioonii
 
Ja det är ju så, man får ju ståfräs av det underbara ljudet, sug motor= rå effekt lectrionni powwwerriii.... :yoparty
 
maxximus skrev:
shit vilket fint bygge!!

Bara undrar om det hade gått att bygga ihop 2 st. sådana Busa motorer till en V8 eller boxer-8?? Vad tror du?


Japp, finns redan :yoparty dock inte med turbo men det vore ju kul :banana
 

Bifogat

  • busav.jpg
    busav.jpg
    122.6 KB · Visningar: 489
RoosRacing skrev:
550-600hk...vad är det för fel att lägga 10000 kr extra på toppen och tjäna 1,3 hk ?? :D

det kan man göra even om har en stor tubo. lite extra hk skadar väll aldrig eller vad säger du. Roos? :arsele
 
hojspille skrev:
RoosRacing skrev:
550-600hk...vad är det för fel att lägga 10000 kr extra på toppen och tjäna 1,3 hk ?? :D

det kan man göra even om har en stor tubo. lite extra hk skadar väll aldrig eller vad säger du. Roos? :arsele


210 eller 500 spelar nada roll..... bara du kommer till banan, PSB kommer att avgöras vid granen (som all RIKTIG dragracing gör), ......för långt race uppehåll nu Spille, Blir det hela serien i sommar eller.?......Kimmo snackar fortfarande om din gamla 1230 kat han körde i Landskrona för 100 år sedan.....

/ En som sumpa förra säsongen pga övermod på crossbanan...... :huvet
 
RoosRacing skrev:
PSB kommer att avgöras vid granen (som all RIKTIG dragracing gör

Riktig racing? Undra vad ni igentligen gör när det börjar skymma och publiken gått hem, kan se framför mig hur ni dricker folköl och kör "små grodorna" och "Morsgrisar ä vi allihopa" :hihi
 
RoosRacing skrev:
210 eller 500 spelar nada roll..... bara du kommer till banan, PSB kommer att avgöras vid granen (som all RIKTIG dragracing gör), ......för långt race uppehåll nu Spille, Blir det hela serien i sommar eller.?......Kimmo snackar fortfarande om din gamla 1230 kat han körde i Landskrona för 100 år sedan.....

/ En som sumpa förra säsongen pga övermod på crossbanan...... :huvet


min målsättning är 8,92 och inte att vinna över någon, jag kör för att jag tycker att det är roligt :yoparty
 
Dricker folköl...nä de e ju för flickor :tuttar ,Hemkört och taxfree sprit :fyllisar ,sen behöver vi inte dansa,för underhållningen står PATRIK BORG :arsele för, jag tror låtarna heter fan vad sakta ni kör jävla sopor, mera laddtryck m.m :yoparty eller vad säger du Mr. Roos.... :confused:
 
monster ...

var har du snurran spille ? på kobben ?

/jonko
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top