Jobbskatteavdraget - vad tycker du?

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
KTM Superduke 08:a
I Rapport i går sa de att bara 40% känner till Jobbskatteavdraget. Mycket märkligt tycker jag. Kollar inte folk i lönespecen eller?

Det är inte lite pengar det handlar om. En person som tjänar 22000:- i månaden i en genomsnittskommun får behålla drygt 1500:- mer i månaden än då Persson regerade. Däremot har det varit ett j-la liv om att man har minskat på subventionen av A-kasseavgiften med några hundralappar i värsta fall.

Kolla hur mycket mer du får här:

http://jobbavdrag.se

Hursomhelst vad tycker ni om detta?

Klart att det är bra att det offentliga inte tar mer än de behöver.

Last edited:
Då skulle det inte heta JOBBskatteavdrag.

Alldeles sant, men har man jobbat och betalat skatt i 20 år eller nåt och sen lyckas bli arbetslös känns det nog rätt ruttet att man ska forsätta få 10 papp att leva på när alla som jobbar får över en tusing mer i månaden.

Men det är som sagt svårt att få det att slå rättvist.

Alldeles sant, men har man jobbat och betalat skatt i 20 år eller nåt och sen lyckas bli arbetslös känns det nog rätt ruttet att man ska forsätta få 10 papp att leva på när alla som jobbar får över en tusing mer i månaden.

Håller med. Är själv arbetslös för tillfället.
Skoj är det ju inte direkt. Men får trösta mig med att jag inte är ensam med att inte ha något arbete att gå till:rolleyes:

Vad har skattebetalandet att göra med arbetslöshetsersättning? Det sköter väl a-kassan såvitt jag vet.

Skulle vi finansiera arbetslöshet via skattsedeln enbart så skulle vi nog ha ett skattetryck på 80-90%.

När börjar det gälla? Alltså när kan jag förvänta mig att se mer pengar på kontot? Och vad ska jag kika efter på lönespecen? Brukar inte titta på den så länge beloppet på kontot stämmer. :tungan

När börjar det gälla? Alltså när kan jag förvänta mig att se mer pengar på kontot? Och vad ska jag kika efter på lönespecen? Brukar inte titta på den så länge beloppet på kontot stämmer. :tungan

Kolla länken.

http://jobbavdrag.se/

Fyll i din månadslön, ålder & kommun du bor i så beräknas hur mycket mer av din lön du får behålla nu jämfört med läget 2006 då Sossarna styrde & ställde.

Och se hur mycket du har att förlora om de får chansen igen...

Jag tycker att det är fel modell.
Bättre att sänka skatten "rakt över".
System skall vara enkla, då kostar det mindre att administrera.
Blir skillnaden mellan jobb och sittahemmaochpillanaveln för liten ekonomiskt, så skall ersättningen sänkas.

Anser även att bränsleskatten skall avgöras i samband med statsbudgeten.
Behöver staten få in 6kr litern så beskattar man bensinen med 6 kr litern.
Då vet man hur mycket man får in.
Går råvarupriset upp 25 öre litern, så kostar bensinen 25 öre litern mer.
Inte 1 kr som nu.

Vad har skattebetalandet att göra med arbetslöshetsersättning? Det sköter väl a-kassan såvitt jag vet.

Skulle vi finansiera arbetslöshet via skattsedeln enbart så skulle vi nog ha ett skattetryck på 80-90%.

Jag ser det såhär:
Om man jobbat i 20 år har man betalt skatt och A-kassa under den tiden. De flesta har gjort det. Sen klappar någon bank i USA ihop, det blir ekonomisk panik i världen, och en massa folk i Sverige blir arbetslösa.
Då tycker Sveriges ledare att dom som lyckats behålla jobbet ska få mer pengar medan dom som blivit arbetslösa förlorar tusenlappar varje månad. (Själv hade jag 6000 mindre i månaden att röra mig med när jag var arbetslös).
Eftersom man står sig själv närmast ser jag det som självklart att det är väldigt många arbetslösa, som jobbat så länge att dom har rätt till ersättning, blir förbannade.

Å andra sidan, lägger man undan den där extra tusenlappen i en fond under 20 år, räknat med 2% i avkastning efter inflation har man ju motsvarande cirka 291 000 kr (i dagens penningvärde alltså = bra) att trösta sig med om man blir arbetslös.

Hellre det än att man får 11 000/mån istället för 10 000/mån när man väl får kicken.

Men visst, eget ansvar är lite jobbigare, men ack så mycket mer lönsamt både för individen och samhället :)

Hur finansieras det mer förutom via skattsedeln i dagsläget då menar du? Förvisso medlemsavgifter men dessa täcker inte mycket. Säkert att det skulle vara 80-90% skattetryck verkligen? Låter lite taget ur luften men det kanske stämmer som du säger :confused:

Enligt uträkningen skulle jag ha ca 1700:- mer i månaden, jag har inte märkt av dessa speciellt mycket så jag misstänker att de har lyckats maskera pengarna bra på nåt jävla vänster. Tur att man har möjlighet att jobba svart också så att man får se riktiga pengar ibland :Bugar

Å andra sidan, lägger man undan den där extra tusenlappen i en fond under 20 år, räknat med 2% i avkastning efter inflation har man ju motsvarande cirka 291 000 kr (i dagens penningvärde alltså = bra) att trösta sig med om man blir arbetslös.

Hellre det än att man får 11 000/mån istället för 10 000/mån när man väl får kicken.

Men visst, eget ansvar är lite jobbigare, men ack så mycket mer lönsamt både för individen och samhället :)

Sant. Men det är ju så mycket surare när man samlat ihop en hög med pengar och så måste man leva för dom istället för att t.ex köpa ny hoj. :D

De övriga 60 procenten, som till 99% består av sossar/kommunister, ska självfallet mista sin rösträtt på livstid.

I dessa tider är det ju även ruskigt låga räntor. Så, mer pengar över i slutet av månaden blir nog svårt att få (om man har lån med rörlig ränta).

Kan vara bra och tänka på när man gör sig hojbudget. Den är ju lätt att man maximerar på hojsidan och minimerar på ALLT annat :gnissla

Jag ser det såhär:
Om man jobbat i 20 år har man betalt skatt och A-kassa under den tiden. De flesta har gjort det. Sen klappar någon bank i USA ihop, det blir ekonomisk panik i världen, och en massa folk i Sverige blir arbetslösa.
Då tycker Sveriges ledare att dom som lyckats behålla jobbet ska få mer pengar medan dom som blivit arbetslösa förlorar tusenlappar varje månad. (Själv hade jag 6000 mindre i månaden att röra mig med när jag var arbetslös).
Eftersom man står sig själv närmast ser jag det som självklart att det är väldigt många arbetslösa, som jobbat så länge att dom har rätt till ersättning, blir förbannade.

Ursäkta om det blir svar-på-svar men här kan jag inte låta bli att pilla lite...

Den skatt man betalar till samhället används till löpande utgifter. Den är också tänkt att täcka dina kostnader över tiden. Du betalar inte mer skatt för att du är gammal och sjuk (dyr), eller om du har massa barn som kostar skolgång utan inkomstskatten är helt kopplad till hur mycket du tjänar. Därför finns det inget argument i att bara för att man betalat skatt länge så skall man få mycket arbetslöshetsersättning.

Spontant förstår jag att man kan tänka så, men tänker man ett varv till förstår man varför det inte fungerar på det sättet. Den skatt du betalade 1985 användes till arbetslösa 1985. Du har personligt arbetslöshetskonto du betalar in till.

Gällande skattesänkningarna, jobbavdragen, så har de främst tillkommit genom att man höjt brytpunkten för statlig skatt. De som inte betalar statlig skatt från början kan därför självklart inte heller få någon skattesänkning förutan att kommunalskatten sänks - men den har ju inte regeringen någonting med att göra.

Betalar man inte statlig skatt skall man för att travestera lite bara vara kåt, glad och tacksam över att man får tillgång till massa saker som någon annan betalar för: vård, försvaret, ammortering på statsskulden, arbetsmarknadspolitik, pengar till folk som inte är arbetsföra och majoriteten av pengarna går till olika typer av bidrag och transfereringar så som "ekonomisk trygghet för familjer och barn" och "ekonomisk trygghet vid handikapp och sjukdom".

(Nu betalar förvisso alla som konsumerar någonting statlig skatt via momsen, men det är alltså bara de som betalar statlig inkomstskatt via skattsedeln som bidrar direkt via sin inkomst).

Att de som jobbar därför får en lättnad i inkomstskatten istället för att man höjer något bidrag känns därför helt ok i min bok. Och för att förekomma frågan så - ja, jag har varit arbetslös. Men en sån där som inte syntes i någon statistik under någon längre period eftersom jag valde att ta ett skitjobb och plugga istället medan jag aktivt sökte "riktiga" jobb.

Att bara ha 6000 mindre per månad när man är arbetslös jämfört när man jobbar tycker jag man snarast skall se som ett privilegium än ett problem, därmed inte sagt att det är en skitsituation att befinna sig i :)

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back