Jobbintervjutime!

yamahafreak

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2004
Hoj
Yamaha
Hej
Min tjej ska på jobbintervju på onsdag på ett företag som skall starta ett Shared Service Center. Hon vill hemskt gärna ha jobbet och efterlyser härmed lite tips på frågor man kan ställa och vilka frågor som ofta ställs och vad som kan vara lämpliga samt mindre lämpliga svar på dessa frågor?
Sedan skall man för att arbeta hos företaget ha vana att arbeta med manualer policyfrågor, rutiner och system men vad menas med detta egentligen någon som kan ge konkreta exempel?
Tusen tack för alla tips!

De vanliga "bra vs dåliga egenskaper?", "varför ska vi välja dej och inte de andra 2373923 sökande?"

Vanliga frågor:
"Vad vet du om oss?" (En vanlig första-fråga, som visar på om hon läst på alls = är intresserad).

"Varför vill du ha det här jobbet?" (Återigen, är denna ansökan genomtänkt eller bara nummer sjuttitolv av femhundra för att få fortsatta bidrag).

"Var ser du dig själv om 3 år". ('Inte här i alla fall', är ett dåligt svar).

"Vad har du för goda/dåliga sidor?" (En fråga där svaret helst skall vittna om självinsikt).

"Vad har du för löneanspråk?" (Ett bra svar är att man vill veta mer om tjänsten innan man kan ge ett bra svar på den frågan, dvs efter nästa intervju. Ju senare du nämner dina löneanspråk desto lättare är det för arbetsgivaren att acceptera en diff mot utgångstankarna eftersom de då redan bestämt sig för att det är dig dom vill ha).

"När skall du skaffa barn/har du barn?" (En fråga som egentligen inte får ställas, men den kommer ställas på ett eller annat sätt. Oavsett om flickvännen din är i 9.e månaden så svara 'Det känns inte aktuellt i dagsläget'. Sen kan man alltid säga 'Hoppsan!' när jobbet är klart).

"Vad kan du tillföra på arbetsplatsen?"

Här var några snabba puckar, hoppas det går bra för tjejen! :tummenupp

EDIT: Glöm inte att vara glad och positiv! Mycket handlar om att skapa en kontakt med den/de som intervjuar. Är ett par personer likvärdiga i slutet så handlar det (oftast) mer om vem de helst skulle vilja ha som arbetskamrat än vem som ville ha 2'000 mer än den andra i lön.

Last edited:
När jag anställer folk tittar jag minst lika mycket på hur de ÄR som jag lyssnar på vad det är de säger. Jag anställer utan att tveka hellre en glad och trevlig person med sämre meriter än en grå trist person med toppbetyg i allt.

Vem skulle du vilja ha som kollega ?

yamahafreak skrev:
Vem är pangbruden????? jag försöker hjälpa min flickvän är det något fel i det? :confused:

Nåt fruntimmer som var här och härjade, mest med jobbfrågor som gick ut på att man skulle få ett välbetalt jobb i gävle utan att utbilda sig speciellt mycket. Gärna en administrativ tjänst.

Tyckte bara det var så roliga likheter.

Lycka till med jobbsökandet.

t-rex skrev:
Nåt fruntimmer som var här och härjade, mest med jobbfrågor som gick ut på att man skulle få ett välbetalt jobb i gävle utan att utbilda sig speciellt mycket. Gärna en administrativ tjänst.

Tyckte bara det var så roliga likheter.

Lycka till med jobbsökandet.

Jo letade på inläggen från henne...
Men det är inte samma jag vill som sagt bara hjälpa min flickvän till ett jobb och hon har pluggat 3 år på Högskola så hon väntar inte direkt på att någon skall plinga på dörren utan är ute och försöker ta för sig av arbetslivet.

Bara försöka vara så trevlig som möjligt och svara bra på deras frågor.
Jag fick frågor som typ " Vad gör du om 3 år" " Bra/Dåliga sidor" "Vad tycker du om stress" och massa andra frågor som jag inte minns nu för jag var så himla nervös.. men jobbet knep jag.

Hoppas tjejen din fixar det!

Det är väl enkelt att få jobb om man är tjej, det är bara att ta på sig lite Cockteaser kläder och vicka på stjärten, eller?? ;)

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda