jobbigt varm motor!

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Hello jag har babblat om detta förut men fan det suger! Min hoj blir varm som attans såvida man inte kör "normalt" och hyffsat snabbt så vinden kyler motorn. Jag har kollat så att inte vattennivån är dålig samt att det inte luktar avgaser om vattnet som någon (?) avsåg att man skulle kolla. Men så idag under en tur så tittade jag lite extra noga på motorfläkten och la märke till att den aldrig hoppade igång! Hur vet man när den borde hoppa igång osv?? Om ni kollar på bilden jag bifogat så ser ni vart tempen låg som högst och inte ens då så satte den igång så det bör vara lite knas med den va!? Vad kan man göra åt det o.s.v. ?

edit: den gick faktiskt ytterligare lite högre än vad bilden visar

Bifogat

• varmt.jpg
    varmt.jpg
    65.9 KB · Visningar: 117
Last edited:
Pinnen måste nog upp länge än så.. bortåt High

Om det visar sig att jag har fel, kolla säkringen till fläkten

Jag tror nog också att pinnen skall upp en liten bit till, närmare det röda, innan fläkten slår till. Åtminstone tycker jag mig komma ihåg att det var så för mig. Jag ställde nämligen hojen på tomgång inne i garaget i några minuter för att se att fläkten verkligen slog igång (och det gjorde den till slut). Jag tycker dock att det låter skumt att tempen går upp så pass när du kör och har fartvind. Min nål flyttar sig till, och stannar på, det nedre strecket när jag kör i vanlig fart, men det vet jag ju i och för sig inte om det är korrekt. Det kan ju lika gärna vara jag som har en termostat med för dålig fjäder. När jag fiskör i stan och motorn är varmkörd glider den upp lite. Jag har varit lite fundersam över vad som är normalt utslag på mätaren (mätarens skalning) och vid vilket visarläge som termostaten skall öppna. Dock finns det i rep.manualen en ganska utförlig beskrivning av hur man mäter upp både tempgivaren och tempmätaren, vilket jag har varit för lat för att göra. Hur man provar att termostaten är OK är väl allom bekant, men även när det gäller den har jag varit för lat. Det kräver ju lite skruvande (och jag vill hellre åka.) Skriv gärna om du kommer fram till något.

Efter vad jag kan se i manualen skall fläkten starta vid 105 grader C och slå av vid 100 grader.

Last edited:
Det där är inte hög temp.
När nålen är en bit in på det röda startar fläkten och då är det lite mer än 100grader. Det är helt normalt att tempen befinner sig vid mitten om det går långsammare än 70km/h. Dock så är dina problem snart slut eftersom hösten är på ingång och då stiger den endast vid stillastående eller köer.

ok det låter bra. Tyckte bara det var konstigt då temperaturen i så fall pendlar väldigt mycket upp å ner om man jämför med t.ex. en bil som har konstant temp oavsett hastighet och varvtal o.s.v. Ska tomgånga den upp till röda å se vad som sker :yoparty

herge skrev:
ok det låter bra. Tyckte bara det var konstigt då temperaturen i så fall pendlar väldigt mycket upp å ner om man jämför med t.ex. en bil som har konstant temp oavsett hastighet och varvtal o.s.v. Ska tomgånga den upp till röda å se vad som sker :yoparty
Dags att byta termostat så kanske mätarn lugnar ned sig något. Tycker att ditt streck markerat normaltemp, mittemellan kallstrecket och rött.

Johan skrev:
Dags att byta termostat så kanske mätarn lugnar ned sig något. Tycker att ditt streck markerat normaltemp, mittemellan kallstrecket och rött.

är det så att 4 taktare går mycket varmare än 2 taktare? kompisens cbr blir så jävla varm

Min normala arbetstemp en vanlig fin svensk sommardag är runt 72-78 grader.
Fläkten går in först vid 104-105 grader. Så du kan vara lugn tror jag.

herge skrev:

Jag har en precis lika dan hoj som dej. Enda skillnaden är att just nu åker jag inte på orginalmotorn utan på något helt annat.
Din temp är helt normal, dom stiger skitfort så fort man stannar eller åker under 70. Sen sjunker dom jättefort när farten stiger eftersom kylararean är hyffsat stor.

Vart skall visaren peka när man har varmkört och rullar i normal landsvägsfart? Min mätare hamnar som sagt på nedre strecket (efter att ha segat sig upp). Har jag en kall/dålig termostat?

Edit: Ursäkta att jag blandar in det motsatta problemet i denna tråd, alltså att mätarn inte går upp.

Last edited:
Suzuki-TSCC-749 skrev:
Vart skall visaren peka när man har varmkört och rullar i normal landsvägsfart? Min mätare hamnar som sagt på nedre strecket (efter att ha segat sig upp). Har jag en kall/dålig termostat?

Edit: Ursäkta att jag blandar in det motsatta problemet i denna tråd, alltså att mätarn inte går upp.

Min hoj låg på det nedre strecket så här års. Men vid minsta lilla rödljus stopp så steg tempen enormt fort upp mot rött tills fläkten gick igång och sänkten den.

jag testa min termostat när jag bytte kylare körde hojjen stillastående tills fläkten gick igång men det tog jäkligt lång tid och hojjen kändes så varm att jag trodde den skulle brinna upp så det gäller att ha is imagen om man skall testa ...

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back