Det här verkar inte ha funkat riktigt så bra som jag hade tänkt.
Jag orkade inte läsa hela
rapporten för att se om den var trovärdig,
så jag tänkte att om jag lägger upp en länk till den kommer Markus att
läsa den åt mig och påpeka dess brister.
Kruxet är att Markus bara verkar ha läst "APPENDIX F, How Are So Many
Fatalities Possible?" eftersom det bara är det han citerar.
"
a few observations may be helpful in grasping the scale of mortality
during the war" och det är det Appendix F innehåller. Det har ingeting
att göra med hur studien gjordes eller hur man drog slutsatserna.
Studien? Jag kan inte förnimma mig att jag skulle fnissat åt någon studie, det var siffran 655.000 som jag tycker är fånig.
Sedan att det finns en del fniss-ämnen i den där smörjan gör ju i och för sig saken bara roligare, det här är underbart t.ex:
How Are So Many Fatalities Possible?
-Those who read the Arabic press say that many incidences of violence are reported in such news
media that are never reported in the English-language press.
Jaha, så någon har sagt att han läst något i Al-Qaida Nytt eller i Jihad Daily och någon fåntratt gör en rapport baserat på det?
Det är möjligt men tydligen inte den här rapporten.
(Man kan visa om man klipper och klistrar i citaten.)
Fler guldkorn:
Between 200 million to one billion small-caliber rounds of ammunition
or more have been expended in Iraq by the U.S. forces, and requirements for small and medium
caliber ammunitions have risen steadily
Ovanstående har alltså använts för att räkna ut hur många som dött i Irak.
Inte i den här rapporten.
Men i alla fall, även om det stämmer (vilket det så klart inte gör) så är det inte Bush fel att allehanda avskum får utlopp för sina behov sedan mustaschmannen blev avsatt. Det är fortfarande inte amerikaner som dödar merparten av hur många de nu är som dör, eller har jag fel i det? (Jag såg att du glömde svara sist jag frågade så jag passar på att upprepa mig)
Jag tror inte att jag vet mer än vad du gör om vilken nationalitet som dödar vilken.
Man kan diskutera huruvida GW och USA har ett stort eller litet ansvar för all händelseutveckling i Mellanöstern, men att från det komma till slutsatsen att GW eller USA skulle vara direkt ansvarig för att frihetshatare smäller bilbomber på marknader är för mig långsökt.
GW kan dock ha ett visst indirekt ansvar. Det som amerikansk trupp är inblandad i är GW däremot ansvarig för.
Är det någon som orkar läsa de andra kapitlen?