Jobbigt i säkerhetskontrollen??

Är säkerhetskontrollerna på flygplatserna i Sverige jobbiga?

• Antal röstningar
    0

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
Så till min fråga. Denna fråga gäller er som flugit efter den 11:e september 2001 och då från Arlanda, Sturup och på ett litet hörn även Bromma flygplats.

Tycker ni det är jobbigt att behöva gå igenom säkerhetskontrollen på flygplatserna nuförtiden?

Har ni några uppenbara känslor i detta ämne så skriv gärna dessa.

Vore väldigt intressant att få höra hur det känns för er "vanliga människor". Jag själv ser ju det som en självklarhet och inget jobbigt alls.

Nej, inget jobbigt alls. Tycker snarare att de fortfarande kan vara lite släpphänta. Om jag nu verkligen _ville_ ha med mig ett vapen (eller något som kan användas som ett sådant) så skulle det nog inte vara ngt problem tror jag.

tycker det är fördjävla drygt att flyga.. flög amsterdam-london-amsterdam engång.. blev visiterad totalt 7ggr :va

wtf?

folk har flugit i årtionden utan några 9/11 incidenter...

Starstriker skrev:
Nej, inget jobbigt alls. Tycker snarare att de fortfarande kan vara lite släpphänta. Om jag nu verkligen _ville_ ha med mig ett vapen (eller något som kan användas som ett sådant) så skulle det nog inte vara ngt problem tror jag.

Nej det tror faktiskt inte jag heller. Men å andra sidan kan inget vara 100% säkert och vissa vapen är väldigt svåra att hitta. T.ex. knivar i komposit osv.

Å andra sidan har vi inte den hotbilden i Sverige att vi behöver vara så oerhört nogranna och köra skyddsvisitation på alla passagerare.

sven666 skrev:
tycker det är fördjävla drygt att flyga.. flög amsterdam-london-amsterdam engång.. blev visiterad totalt 7ggr :va

wtf?

folk har flugit i årtionden utan några 9/11 incidenter...

Förstår att det måste varit jäkligt jobbigt. Däremot så har London en otrolig hotbild mot sig och varken Amsterdam eller England vill väl släppa iväg passagerare utan att vara 100% säkra på att dom är helt "sterila".

Nejdå, bara man fattar att sätta allt som kan trigga metaldetektorn i typ jackan eller väskan och slänga den i röntgen-apparaten. Sen brukar bältspännena vara jobbiga ibland men det är väl inte heller lönt att gå genom kontrollen med byxorna vid fotknölarna :rolleyes:

Tycker fortfarande att det är för slapphänt vid kontrollerna, flög över till US och inrikes en del alldeles efter 9/11, där kunde det bli lite väl mycket, men hellre det än att det säger pang å bom! VAr över ifjol igen och lite slappare har det nog blivit. Däremot så kan ju effektivitet och verkan på kontrollerna diskuteras, det fanns en rapport som FBI gjorde ett par månader efter 9/11 som visade på en hel del brister. Bl.a hade dom låtit en snubbe (FBI anställd) flyga kors och tvärs inrikes med ett handeldvapen innanför byxlinningen. Vart hade han "gömt" det kan man undra? Han hade helt sonika stoppat det bakom ett bältesspånne ala "cowboystyle", när han gick genom metall detektorn så pep det, när dom scannade honom manuellt så var det ju givetvis i trakterna kring spännet det pep, så han släpptes igenom utan mer knussel.

Nejdå, det känns inte det minsta jobbigt.
Men det vore ju trevligt om de kunde vara lite seriösare koller på rullstolarna.
Fan, min dyna är över 7cm tjock och 39cm bred... rymms mycket otrevliga saker
i den. :/ (Tar alltid in den i planet.. är ju det viktigaste man har på rullstolen) Den
har blivit kollad EN gång och det var sedan jag mer eller mindre tvingade dem att
köra den genom röntgen-apparaten. :(

Jag flyger varje vecka mellan Stockholm-Helsingfors och jag tycker att det går snabbt och smidigt både på Arlanda och på Vanda i Finland. Lägger man allt av metall i väskan och/eller jackan och låter den åka genom röntgen så är det ju bara att knalla rakt igenom.

Det enda jobbiga är när man hamnar bakom en grupp typiska affärsmän (fula gubbar i kostym med viktig min) som inte kan fatta att det är en bra grej att plocka ur småmynt och liknande från byxfickorna innan man går igenom metalldetektorn.

Jag minns en svunnen tid då jag flög inrikes Stockholm-Östersund med en rejäl luftpistol av replikamodell i handbagaget. Jag var ung och dum och på den tiden gjordes inga kontroller vid inrikesflyg, fan vilket liv det hade blivit idag :)

[Akryl]*Amid skrev:
Nejdå, det känns inte det minsta jobbigt.
Men det vore ju trevligt om de kunde vara lite seriösare koller på rullstolarna.
Fan, min dyna är över 7cm tjock och 39cm bred... rymms mycket otrevliga saker
i den. :/ (Tar alltid in den i planet.. är ju det viktigaste man har på rullstolen) Den
har blivit kollad EN gång och det var sedan jag mer eller mindre tvingade dem att
köra den genom röntgen-apparaten. :(

Angående bältesspännen så är dessa riktigt jobbiga. Förra sommaren var det ju mode med de här "Tiger" bältesspänne. Enorma doningar! Varenda en yngre stockholmare pep i bågen. :D

Bra att du påpekar det. Även om vi inte kör rullstolar genom röntgen. Är det egna rullstolar söks dessa igenom manuellt. Det enklaste är när man byter rullstol på flygplatsen till en som tillhandahålls av luftfartsverket.

Jag har knallat igenom drygt 30 'bågar' dom senaste två månaderna och inte är det väl nåt problem med det? :) Som du själv skrev var det lite jobbigt med mitt stora bältesspänne men för att slippa krånglet har jag slutat använda det när jag ska flyga. Allt för att det ska gå smidigare.

Plåtniklas skrev:
Jag har knallat igenom drygt 30 'bågar' dom senaste två månaderna och inte är det väl nåt problem med det? :) Som du själv skrev var det lite jobbigt med mitt stora bältesspänne men för att slippa krånglet har jag slutat använda det när jag ska flyga. Allt för att det ska gå smidigare.

Jag bryr mig inte om folk använder stora bältesspänne. Så länge dom tycker det är OK att bli kroppsvisiterade efter att ha tjutit i metalldetektorn.

Det värsta som finns är å andra sidan vissa äldre människor, oftast pensionärer men även äldre affärsmän, som inte förstår vad "plocka av dig mobiltelefonen, nycklar, mynt och annat i metall innan du går igenom metalldetektorn" betyder. Sedan finns det dom som chansar, lägger kanske av sig mobilen springer igenom "Piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip!" så springer dom tillbaka och lägger av sig nycklarna. Sedan tillbaka igenom bågen "Piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip" så lägger dom av sig mynten. En tredje fjärde gång kommer även den sedan härsknar man till och ber dom gå ner till kollegan för visitation.

:) nejdå, ni gör ett bra jobb. Och ju mer ni gör, destå bättre...

Lite kul är det allt när man skickar upp kniven i röntgen. Ni blir alltid lika glada när ni ser ett vapen på skärmen ;)

Sedan blir ni alltid lite purkna när ni ser att det inte är någon terrorist, utan en vanlig människa, fast i flygoverall :)

Förstår dock inte meningen med att behöva lägga ifrån sig vapen om man ändå kommer att plocka på sig dem innan man går ut till planet... Men, ni har väl era regler...

Kepp it up !

M.G.F skrev:
Bra att du påpekar det. Även om vi inte kör rullstolar genom röntgen. Är det
egna rullstolar söks dessa igenom manuellt. Det enklaste är när man byter
rullstol på flygplatsen till en som tillhandahålls av luftfartsverket.

På arlanda finns det väl bara rullstolar på "insidan" i terminal 4? Och i Ö-vik så
vet jag inte ens om det finns nån ;) Men det finns en plaststol i Ö-vik, som
man får rulla igenom den där "bågen" med :) Fast, de glömde ändå kolla min
stol noga. ;)

Fast iofs. för/med sådana som mig är det ju lätt.. Jag kan ju bara kasta mig
över till en annan stol, eller till och med traska igenom bågen om jag är på bra
humör. Värre att kolla de som inte kan byta stol så lätt.

Bästa "incidenten" hittills på terminal 4 på arlanda var när jag kom i rullstol
från början när de hade säk-kontrollerna. ;) Då kom jag upp där och skulle
åka igenom.. Men de tyckte det var så bökigt med rullstol så en vakt skulle
följa med mig till planet och kolla stolen där ute på plattan. När vi kommer till
hissen frågar han "Har du nåt farligt med dig?". Hahah =) Jag svarar självklart,
och ärligt, "nej", och så skickade han ner mig själv utan å kika det minsta. ;))

Nej, det är ingen fara. Ni är lite slarviga dock. En gång när jag flög hem från lumpen så glömde jag en patron i uniformsfickan av misstag. Den upptäcktes inte i kontrollen. Men Det är väl klart inte lätt att hitta allt.

He var värre under de tuppkamsprydda åren... nitad läderjacka, nitbälte, nitarmband, kängor med stålhättor och så alltid diverse verktyg och pryttlar ovanpå det... efter att ha passerat Sturup tre gånger på någon månad så kallade säkerhetsfolket mig vid förnamn och föreslog att jag skulle lägga mig på bandet istället för att stå och klä av mig naken. :D

Att det sedan är trams eftersom det enda vi kan vara säkra på är att vi blir lika överraskade nästa gång Usama slår till ("det var jag som snodde stödhjulen på Bushs cykel!"), det är en annan femma...

/Fredrik

Jag tycker också det funkar OK...

Men en sak jag funderat över är att det är lite vådligt att slänga nycklar, telefon, plånbok osv i en korg som sen försvinner utom synhåll en stund... skulle ju vara busenkelt för en klåfingrig typ att sno åt sig både ett och annat då både passagerare och vakter är fullt upptagna med metaldetektorer och grejer

Jobbigt nej i regel inte, men i Israel är det överjobbigt med förhör som pågår i evigheter och massor av onödiga frågor, därför undviker jag att jobba i Israel.

Säkerheten är ju till för att skydda oss som reser :tummenupp

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...