Jobbigt däcksslitage

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Är du säker på att hojen är i linje? Min hoj käkade däck tills jag såg att fram och bak däcket inte var i linje. Glöm skutmått det går inte att lita på en sving som är gjord av en maskin. Mät framfälgen och bakfälgen svetsa disstanser för fram hjulet på ett rakt ämmne mellan hjulen. Spänn fast det och rikta ihop hjulen. Kanske värt ett försök. Det är tiondelar som ska stämma.
 
Last edited:
FZ1 skrev:
DQ:s beräkning var 1,4bar 70°K ökning = 1,7bar
Enligt mig 1,4bar >70° = 1,96bar
Men DQ:s beräkning var ju enligt allmäna gaslagen, med de antaganden som du verkar hålla med om att de är rimliga, nämligen att V, n, R och T är konstanta. Din beräkning baseras på ett sorts medelvärde inom temperaturområdet. Vad får dig då att tro att din beräkning skulle vara mer korrekt?
 
Men DQ:s beräkning var ju enligt allmäna gaslagen, med de antaganden som du verkar hålla med om att de är rimliga, nämligen att V, n, R och T är konstanta. Din beräkning baseras på ett sorts medelvärde inom temperaturområdet. Vad får dig då att tro att din beräkning skulle vara mer korrekt?
Vid ransakning av mina två hjärnceller har det framkommit att den ena hade semester vilket förorsakade en viss förvirring.
Alltså DQ:s beräkning stämmer även i min värld, jag ställer mig just nu i skamvrån :rodnar
 
Jo jag vet att det är därför, men hur mycket mindre expanderar kvävgas jämfört med vanlig fuktig luft?
I andra forum där folk har räknat på det så verkar det ju va försvinnande liten skillnad.

Att det är smidigare att ha gas på flaska med högt tryck ute i depåerna än att släpa på komperssor som kräver massa el är ju en annan fördel med kvävet

Sist diskussionen var uppe om kvävgas i däcket så räknade jag lite på det och skillnaden i utvidgning mellan 20C luft med 80%RH samt N i spannet upp till 70C var något fåtal % (långt under 5% om jag minns rätt)....

Sist jag fick möjligheten att titta på Michelin bussen i GP så använde de inte kvävgas utan vanlig kompressor med en fuktavskiljare. Duger luft åt Rossi så duger det åt mig.....
 
Jag har undersökt den saken närmare då jag kontrollerar däcktryck mycket och ofta i jobbet. Det kan helt klart variera mer än 10% mellan olika mätare.
Men det spelar ju inte så stor roll om man bara använder samma varje gång.

Dom tryckmätarna vi har på jobbet går på ett antal tusen kr tydligen är det den prisklassen som krävs för att det ska bli någolunda bra.

Men använd samma mätare då slipper du dom 10% då.

Jag har digitalmätare som visar ned på hundradelsbar och dom kostar inga 1000-lappar
 
...Jag har digitalmätare som visar ned på hundradelsbar och dom kostar inga 1000-lappar
Ett vanligt felaktigt antagande men antal decimaler som visas har inget med instrumentets mätnogrannhet att göra. Jag säger inta att din visar fel, men fick du något kalibreringsprotokoll medskickat?
 
Var tvungen att kolla
kalla däck 2,0 bar 20 grader varma däck , efter ca 1 timme däckvärmare inställda på 80 grader 2.3 bar innebär att 66 grader luft temp i däcken, efter ytterliggare 30 min var trycket uppe i 2.4 bar vilket skulle motsvara 81 grader luft temp i däcken.

Sålunda tolkar jag det som att värmarna bör vara på drygt en timme i 20C luft temp , sannolikt ännu längre om 10C luft temp.

Men använd samma mätare då slipper du dom 10% då.

Jag har digitalmätare som visar ned på hundradelsbar och dom kostar inga 1000-lappar

Jag har en analog och en digital båda visar samma värde!!

Hur stor är sanolikheten att två mätare är felkalibrerade åt samma håll ?
 
Last edited:
Jag har en analog och en digital båda visar samma värde!!

Hur stor är sanolikheten att två mätare är felkalibrerade åt samma håll ?
Jag brukade faktiskt kolla både med min egen och någon (slumpmässig) annans, just för att jag inte riktigt litade på en mätare för 79 kr från nån bensinmack. De visade oftast samma värde, nån gång kunde det skilja någon tiondel. Numera är jag inte orolig för felvisning.
 
det är INTE ett marknadsföringstrick.
skillnaden är väl just det att det inte är någon fukt i som kan expandera.
Här är en tråd från rejsa.nu:http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1864&highlight=kv%E4ve+d%E4ck

Jag vet inte hur det är med tryck temp förhållandet för Kväve men vanlig luft innehåller ju 56% kväve.

En anledning till kväve i däcken är att en N2 (kvävgas) molekyl är "större" än tex en O2 (Syrgas) molekyl. Detta gör att kvävgas inte läcker igenom gummit som tex syre gör och däcktrycket sjunker inte med tiden.
 
Hmm, med säkerhet :rolleyes: I vilket fall som helst så beter sig gaser oavsett namn lika, förutom när man närmar sig kondenseringstemperatur och tryck. Och vanlig luft består vad jag vet om ca 78% kväve.
Det som kan göra skillnad är vatteninnehållet, man ligger nog och pendlar runt daggpunkten i däck med obehandlad luft. Om man nu anser att någon del av ett hg spelar roll så går det säkert lika bra med torkad luft, eller kanske rent av selleri?
Jag vet inte hur det är med tryck temp förhållandet för Kväve men vanlig luft innehåller ju 56% kväve.

En anledning till kväve i däcken är att en N2 (kvävgas) molekyl är "större" än tex en O2 (Syrgas) molekyl. Detta gör att kvävgas inte läcker igenom gummit som tex syre gör och däcktrycket sjunker inte med tiden.
Sanningen kan ha olika ansikten här på SH.
Så vad är rätt då?
 
Last edited:
Älskar reklamen om att man ska fylla däcken med nitrogen. Kväve heter det på svenska.
 
Vid ransakning av mina två hjärnceller har det framkommit att den ena hade semester vilket förorsakade en viss förvirring.
Alltså DQ:s beräkning stämmer även i min värld, jag ställer mig just nu i skamvrån :rodnar
Heh, sånt som händer ibland. Ser att jag gjorde ett misstag i mitt inlägg och skrev att T skulle vara konstant, vilket ju är konstigt skrivet, och fel.
 
Haha.. helmiss från mig då..:näsblod
Har för mig att jag hört att ingen förutom greven får köpa racingdäcken (gatdäck är ju en annan femma) av duells. De va väl hans villkor när han började med däcksservicen seriöst.. :va
T om för mig att J sagt det...

Har hört från andra som försökt genom sin lokala däckshandlare också, men som fått nej på att ta hem pirellislicksen från duells..

Men men... maybee wrong info..:)

Du har mkt bra koll, men det är lite annorlunda i år :)
 
Ett vanligt felaktigt antagande men antal decimaler som visas har inget med instrumentets mätnogrannhet att göra. Jag säger inta att din visar fel, men fick du något kalibreringsprotokoll medskickat?

Men är det inte lite samma sak som det här med att bänka motorcykeln och kolla effekt. Man får väll utgå från det tidigare värdet och justera efter det. Inte jämföra med andra mätinstrument.

Nej jag fick inte med något kalibreringsprotokoll.
 
Last edited:
Provade att köra på Gotland Ring med ett däckstryck bak på 1.8 varmt men det flyttade bara slitaget en bit mot mitten av däcket.

Provade att släppa på returen 6 respektive 3 klick utan någon förbättring.
Med 6 klick vart hojen riktigt vinglig och inte alls trevlig att köra.

Pratade med Öhlins-experten på plats och vi provade att öka kompressionen 3 klick och spände fjädern (förspänning?) två varv för att ändra hänget bak med 5 mm. Samma fula slitage.

Eftersom Gotland Ring är en mycket speciell bana när det gäller slitage ger jag däcken en sista chans i morgon på Sviestad. Kvartstår slitaget blir det i första hand byte till Metzeler eller något annat märke och därefter samtal med Greven, Duells alternativt Pirelli i Sverige.
 


Eftersom Gotland Ring är en mycket speciell bana när det gäller slitage ger jag däcken en sista chans i morgon på Sviestad. Kvartstår slitaget blir det i första hand byte till Metzeler eller något annat märke och därefter samtal med Greven, Duells alternativt Pirelli i Sverige.

Det är väl vida känt att 2007 års upplaga av Pirelli har en kort halveringstid.
Det ryktas om SC4 .....

Ps: noterade det själv och krängde mina kvaravarande Pirelli slicks till en Ducati åkare och köpte Metzeler som jag upplever håller bättre ngt sämre grepp vilket är bra för långsamma och snåla :3freak
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top