Jobbhistoria, Taxichaufförer och bilkunnande?

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Fick höra av en kollega idag på jobbet att en av Östersunds alla taxibilar hade varit inne och köpt lite glykol på våran bensinmack... Såhär gick det till:

Taxikillen hade varit ute och kört och såg att indikatorn för kylvätska lyste... Det behövdes med andra ord fyllas på...

Han köpte 6 liter glykol tydligen... Medans han stod utanför butiken och fyllde på kom en kollega till honom förbi och undrade vad han höll på med... Då hade tokjäveln hällt i 6 liter glykol och 12 liter vatten... i motorn?!?!

Det hade tydligen varit vatten ända upp över kammar och allting, fy fan vad jag skrattade när jag hörde det...

Hursomhelst... när taxikillen hade fått läget förklarat så tyckte han att... "Jaha, men ska bara köra undan bilen till sidan så länge då." Men han blev snabbt övertalad att låta bli...

Nu vill jag veta, vad hade kunnat hänt om han hade startart motorn sprängfylld med glykolblandat vatten? Skurit direkt? Övertryck?

Jag vet inte, men jag hade gärna stårr brevid och undersökt vad som hade hänt :hihi

Jag jobbar på statoil. Där får man träffa en hel del korkade och mindre vetande personer. Folk som trycker på tex 95 oktan och tar handtaget som står direkt under 96/98 oktan!! Eller folk som helt skiter i att välja oktan utan bara tar ett handtag och väntar sig bensin. Att dom sedan blir förbannade och klagar på att pumpen inte fungerar som den ska är drygt. Då får man helt enkelt göra klart för dom att det underlättar om man väljer oktan...Gammligarn som rammar papperskorgar har jag också bevittnat.

"Gubbe"- jag har tankat på nummer 4...............och så körde jag på papperskorgen.

"jag" tittar ut och konstaterar att han talar sanning. :va
Jaha...då blir det 140kr och så får du prata med chefen där borta.

Vissa borde verkligen inte få köra bil!

Hehe.... japps, man borde ha medalj för att man inte förklarar för en del folk hur jävla korkade de är... Vi hade faktiskt en kärring som rammade dieselpumpen... det var mindre skoj :)

Glykol i motorn! HA HA HA vilket pucko, då står det vatten i hela vevhuset.

Om inte vattnet kan komma ut nånstans så blir det nog övertryck beroende på hur mycket luft som är kvar, är det ingen luft kvar så kommer inte motorn att orka dra runt ens, vätskor går inte att komprimera.

Men låt säga att motorn orkar dra runt, då kommer vattnet att tryckas mellan kolvar och cylindrar och upp i förbränningsrummet, sen har man vatten o glykol precis överallt.

Skulle inte vilja öppna den motorn, lika bra o slänga skiten. // En som tror han kan.

Såg själv en herre som stog o svor över att han inte fick i 96/98 slangen i sin nya saab.

Så han tog Dieselslangen..

Han hann få i ett par tre liter innan han lyssnade på mig om att det förmodligen inte var nånn dieselmotor han hade i sin nya 9-3.. Jag skrek som fasiken åt han, men han hade väll inte slagit på hörapparaten. Sen undrade han om det "gick ändå". Jag lyckades iallafall (med hjälp av farsan) övertala honom om att ringa bärgare till SAAB verkstan.

Trevlig start på bilägandet att tvingas betala en tömning/rensning av bränslesystemet.

3 liter diesel blandat med 60 liter bensin gör ingen skillnad, iaf inget som man märker i ryggstödet (eller nån annanstans). Oktanbooster är till stora delar... just bara vanlig diesel.

amullo skrev:
Såg själv en herre som stog o svor över att han inte fick i 96/98 slangen i sin nya saab.

Så han tog Dieselslangen..

Han hann få i ett par tre liter innan han lyssnade på mig om att det förmodligen inte var nånn dieselmotor han hade i sin nya 9-3.. Jag skrek som fasiken åt han, men han hade väll inte slagit på hörapparaten. Sen undrade han om det "gick ändå". Jag lyckades iallafall (med hjälp av farsan) övertala honom om att ringa bärgare till SAAB verkstan.

Trevlig start på bilägandet att tvingas betala en tömning/rensning av bränslesystemet.

Såg en taxichaffis här i Örebro som tankade bensin i Passaten som det stod TDI bakpå... :kocko

ang vatten/glykol i maskinen.. ur med oljepluggen, vänta tills allt runnit ur. under tiden kan man ta loss filtret och hälla ur det vatten som eventuellt letat sig in där (beror ju på hur det sitter monterat)
skruva tillbaka pluggen, i med fräsh olja, starta låt gå en stund på tomgång (30-60 sek).
tappa ur igen, i med ny fräsh olja (byt ev filter också) tuta och kör.

Det som hade hänt om han försökt starta den uppfylld är att det förmodligen inte gått runt alls (hydrauliskt lås), ifs kanske den hade börjat röra lite på sig efter det att han skjutit varenda p-box.

finns de som dubbelfyllt sina turbodieslar med motorolja, sen när de startar den skjuter p-boxarna i turbon och den börjar tokvarva ända tills den spränger sig själv (oljeinsprut + massa luft till en diesel = tokfort). hjälper ju inte så mkt att slå av tändningen eftersom det inte finns mkt till tändning att slå av på en diesel..
och, ju mer den varvar desto högre laddtryck får man, och ju mer laddtryck man får, desto mer varvar den.. lajbans

Adda skrev:
Såg en taxichaffis här i Örebro som tankade bensin i Passaten som det stod TDI bakpå... :kocko

Om det var en taxi så kanske det var en bakluka från en annan bil? Det behöver inte ha vart en diselmotor bara för att det sår TDI på bakluckan.

Solid snake skrev:
Glykol i motorn! HA HA HA vilket pucko, då står det vatten i hela vevhuset.

Om inte vattnet kan komma ut nånstans så blir det nog övertryck beroende på hur mycket luft som är kvar, är det ingen luft kvar så kommer inte motorn att orka dra runt ens, vätskor går inte att komprimera.

Men låt säga att motorn orkar dra runt, då kommer vattnet att tryckas mellan kolvar och cylindrar och upp i förbränningsrummet, sen har man vatten o glykol precis överallt.

Skulle inte vilja öppna den motorn, lika bra o slänga skiten. // En som tror han kan.
vevhuset? det är en 4t förstås så vattnet hamnar i sumpen, oljan lär flyta ovanpå.
Nu kördes ju inte bilen vad jag kan förstå men jag sanerat en del bilar där pluggar i toppen lossat så olja och kylvätska blivit en smet bara eftersom bilen sen körts så flera mil.
Det ser ut ungefär som fett och är ganska jobbigt att få bort.
Det blir dessutom hett som bara fan när man kör motorn så det blir en massa kokande inna man fått bort det mesta.
Motorerna kan givetvis ta skada men slänga bort dem är överdrivet speciellt i detta fallet.

På mitt tredje pass som nybliven taxiförare för ett antal år sen fyllde jag blyfri 95 i en diesel. Var så självklart att man tankade ur den gröna slangen så jag reflekterade inte ens över det förrän jag inte kunde starta nån halvtimme senare... och innan jag ens kom på vad jag gjort hade jag försökt dra igång den med startkablar och råkat sabba taxametern också... :banana

Åkaren och jag gjorde upp genom att jag sket i lön för de tre passen! Sen bytte jag åkare... :hihi

Men, men, man lär sig av sina misstag, och fortfarande många år senare kollar jag och dubbelkollar innan jag tar slangen från pumpen! :tummenupp

soppatorsken skrev:
Om det var en taxi så kanske det var en bakluka från en annan bil? Det behöver inte ha vart en diselmotor bara för att det sår TDI på bakluckan.

Lät som en disel när han rulla in iaf.....

Carcass skrev:
ju mer den varvar desto högre laddtryck får man, och ju mer laddtryck man får, desto mer varvar den.. lajbans

Som en tidsinställd bomb ju! :tungan

Silwer: Jo jag överdrev kanske lite med att slänga motorn, men det blir ju ett jävla jobb o riva den motorn, speciellt på en verkstad. :)

Solid snake skrev:
Som en tidsinställd bomb ju! :tungan

Silwer: Jo jag överdrev kanske lite med att slänga motorn, men det blir ju ett jävla jobb o riva den motorn, speciellt på en verkstad. :)
Min dieselbil blev slangad en gång, och uppenbarligen måste personerna som gjort det blivit avbrutna, för en av dunkarna samt lite verkyg stog kvar vid bilen...

Flinade, och luktade i dunken. Jojomensan, tom var den, men det hade vart bensin där. Undrar hur det gick för dem att tanka sin bil? :)

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd