Jobba som mc-mekaniker?

Fighterized

Dumfödd
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
zx7r
Tjena!
Finns det nån som jobbar som hojmek här på SH?

Ständigt dessa yrkes-funderingar..
Jag funderar själv på att läsa till motorcykelmekaniker, men det känns lite riskabelt eftersom det är så smalt.

Hur ser arbetsmarknaden ut? måste man hanka sig fram, och jobba något år här & något år där...

Hur ser löneläget ut?

Ja, det verkar vara OK jobb.

Dock lär det blir mycket mer moped/crossmoppe/scooter jobb än vad man förväntar sig.

Jag sökte jobb på Mc-poolen i Sumpan. Va där och kollade runt lite åså, Men det blev att jag tackade nej iaf.

Sådär kan du ju alltid söka, en tjänst finns ledig. =)

Men ja annars, det är väl som vilket mek jobb som helst. Bara att det är väl roligare å skruva mc än att skruva bil t.ex. =)

Specifik Mc-utbildning verkar lite att ta i. Sålänge du har "mekandet" i ryggraden, brukar man klara av alla slags mek-jobb.

Många vill nog dessutom ha säsongsanställning. T.ex April-Oktober. Det är ju då det är som kaotiskt. Vinter halvåret blir ju rätt lugnt..

Löneläget som jag skulle fått på Mc-poolen (om jag hade hoppat på där) var runt 17 k månadslön.

Handlar ju mer om ""talang"" än att kunna just ett specifikt område...

De finns alltid sug efter folk som kan laga de vi andra pajjat.. :banana

haha sunt bonnförnuft å lite fingerfärdighet så kan du både ställa ventilspel och byta kolvringar :D

Har själv funderat på saken.. vad ska man göra efter plugget..
Hört att det finns MC gymnasium i motala.. vad blir man efter nåt sånt?.. mekaniker?.
Jaa.. det hade nog varit kul det.. sen är jag inte så insatt i 4t men marknaden behöver väl mest 2t mek.. ( endå dom som går sönder). eller?.
Bara en tanke från min sida att 2t skulle vara det man fick skruva mest i . moppar osv som sagt.. sånt som ständigt rasar.

Webspy skrev:
Finns det Mc-mekutbildningar ??

Jepp, jag tog en broschyar på mc mässan i GBG. Finns en påbyggnasutbildning i motala, 2 terminer. Start 29:e augusti.

Du skall ha gått fordon eller ha liknande dokumenterad branscherfarenhet ;)

[- sNaIjK -] skrev:
Jepp, jag tog en broschyar på mc mässan i GBG. Finns en påbyggnasutbildning i motala, 2 terminer. Start 29:e augusti.

Du skall ha gått fordon eller ha liknande dokumenterad branscherfarenhet ;)

kan du fixa en scannnad/fotad bild på den så man kan kika lite???

Jag jobbar som Mc/Moped mekaniker och även i butik.
Är iofs mest mopeder som någon sa men det är ju en del 4 takt och insprutningsmotorer där med...

Jag tycker det är rätt ball och man lär sig nya grejer hela tiden.
Sen får man ju en hel del förmåner i branschen och kontakter vilket är gött :)

Löneläget är väl inte det bästa....har fått uppfattningen att det ligger mellan 15-20 papp beroende på vart man jobbar, ev något högre på något ställe men det är offta efter flera års erfarenhet.

Fighterized skrev:
Tjena!
Finns det nån som jobbar som hojmek här på SH?

Ständigt dessa yrkes-funderingar..
Jag funderar själv på att läsa till motorcykelmekaniker, men det känns lite riskabelt eftersom det är så smalt.

Hur ser arbetsmarknaden ut? måste man hanka sig fram, och jobba något år här & något år där...

Hur ser löneläget ut?

Jag jobbar som MC-mek som Heliac nämde. Har gjort det i 7 år nu och trivs fortfarande völdigt bra (efter att ha bytt företag förra året). Det är skitkul och omväxlande plus att man har förmånen att få provköra ALLT och även låna en hoj ibland. Jag gick i Motala och hade Christer Watz som lärare. Dom gjorde ett reportage om skolan i sista numret av allt om mc (dock med en ny lärare). Det var en ettårig utbildning med krav på att man hade fordonsutbildning i ryggen. När jag gick där så tog dom in 15st, nu vet jag inte. Lönen,,? Jag klarar mig bra... Hur marknaden ser ut för nyanställningar vet jag inte. Jag måste ju säga att jag har varit väldigt lyckligt lottad som först kom in på skolan, sen fick jobb direkt och när jag inte trivdes längre så bytte jag bara arbetsplats.

Wheeliedevil skrev:
Jag jobbar som MC-mek som Heliac nämde. Har gjort det i 7 år nu och trivs fortfarande völdigt bra (efter att ha bytt företag förra året). Det är skitkul och omväxlande plus att man har förmånen att få provköra ALLT och även låna en hoj ibland. Jag gick i Motala och hade Christer Watz som lärare. Dom gjorde ett reportage om skolan i sista numret av allt om mc (dock med en ny lärare). Det var en ettårig utbildning med krav på att man hade fordonsutbildning i ryggen. När jag gick där så tog dom in 15st, nu vet jag inte. Lönen,,? Jag klarar mig bra... Hur marknaden ser ut för nyanställningar vet jag inte. Jag måste ju säga att jag har varit väldigt lyckligt lottad som först kom in på skolan, sen fick jobb direkt och när jag inte trivdes längre så bytte jag bara arbetsplats.

Tjena.
Jo, jag läste artikeln i "Allt om MC" häromveckan, och det var den som fick mig att fundera.

När jag frågade om arbetsmarknad tänkte jag mest på att det kanske är lite säsongsbetonat, mycket vår/sommar/höst å lite under vintern?
På många ställen kanske de inte har behov av en mek året runt?

Jag vet inte, bara spånar.
Nu bor ju jag ganska långt norrut, så nere i Södern är nog behovet större.

Fick ni lära er alla maskinjobb som tex. sätesjobb, borra cylindrar, balansera/rikta vevar osv. osv..
Det är ju sånna grejor man vill lära sig, byta reservdelar kan man redan.
Om nu sedan satsar och startar egen firma så bör man ju kunna göra sånt.

Fighterized skrev:
Tjena.
Jo, jag läste artikeln i "Allt om MC" häromveckan, och det var den som fick mig att fundera.

När jag frågade om arbetsmarknad tänkte jag mest på att det kanske är lite säsongsbetonat, mycket vår/sommar/höst å lite under vintern?
På många ställen kanske de inte har behov av en mek året runt?

Jag vet inte, bara spånar.
Nu bor ju jag ganska långt norrut, så nere i Södern är nog behovet större.

Fick ni lära er alla maskinjobb som tex. sätesjobb, borra cylindrar, balansera/rikta vevar osv. osv..
Det är ju sånna grejor man vill lära sig, byta reservdelar kan man redan.
Om nu sedan satsar och startar egen firma så bör man ju kunna göra sånt.

Klart att det är säsongsbetonat och att det förmodligen är bättre i söder men firman jag jobbar på säljer bra på vintrarna också så det är mer "lagom" på vintern och hysteriskt på sommaren. Troligtvis så heltdsanställer man inte en kille direkt på en MC-verkstad..
Vi fick lära oss om säten och vevriktning, ja men cyliderborrning dröjde tills första firman jag jobbade på. Minns inte om dom hade utrustning för det på skolan men jag tror inte det. JAg vet att den Dynojetbänk var högt uppe på listan när jag gick där men jag tror till 99,9% att dom fortfarande inte har någon.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026