Jobba på oljeplattform

MilleR

Member of Team Manwhore
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Söder
Hoj
Trek 4400Alpha, Nitro Icon59w,
Hello
Jag och en jobbarkompis har suttit och fnulat på det ett par nätter nu.
Är det någon här som har jobbat/jobbar på oljeplattform? vet någon som gjort det?
Vart ska man vända sig för att söka jobb?
Ja all info är välkommen om allt som har med det att göra.

Mvh Kapten Haddock
 

floodi

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2005
Ort
earth , europe , sweden , southsweden , Kalmar , S
Hoj
gul 03á
MilleR skrev:
Hello
Jag och en jobbarkompis har suttit och fnulat på det ett par nätter nu.
Är det någon här som har jobbat/jobbar på oljeplattform? vet någon som gjort det?
Vart ska man vända sig för att söka jobb?
Ja all info är välkommen om allt som har med det att göra.

Mvh Kapten Haddock

öhhh????? vad hade du tänkt o jobba med på en rigg i såfall?? svetsning , montör? städare?

om du hade tänkt svetsning så är det nog bara vända sig till närmsta bemanningsföretag , eller arbetsförmedlingen. Sen är det bara fixa licenserna
så du får svetsa också hehe... :hihi

Lycka till
 

Jorrd

Twins are number one
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Malmö
Hoj
Röd Ducati 916 och blå minimoto (14E Kina hoj)
Jag har också varit inne på samma banor tidigare så jag frågade en som jobbat på oljeplattform vad som krävdes för att få jobb på en.
Här är svaret jag fick:

"För att komma ut på en oljeplattform och jobba, så krävs det för det första att man har en utbildning samt erfarenhet i nåt yrke som efterfrågas där ute, tex licenssvetsare, processtekniker, eller ingenjör av något slag mm.

Därefter krävs en säkerhetsutbildning som kostar ca 30 000 kr med omkostnader att ta, ja kanske mer med div tilläggskurser. Därefter kan man börja söka efter jobb, och hoppas på den stora turen. Det är nämligen väldigt svårt att få jobb därute."
 

MilleR

Member of Team Manwhore
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Söder
Hoj
Trek 4400Alpha, Nitro Icon59w,
floodi skrev:
öhhh????? vad hade du tänkt o jobba med på en rigg i såfall?? svetsning , montör? städare?

om du hade tänkt svetsning så är det nog bara vända sig till närmsta bemanningsföretag , eller arbetsförmedlingen. Sen är det bara fixa licenserna
så du får svetsa också hehe... :hihi

Lycka till


höhöhö... :fatta! svetsa får jag.....

Nu sökte jag ju ALL form av info gällande jobb på oljeplattform.....spy ur er allt möjligt. Så du behöver inte komma här å va spydig.
Jo jag kan städa skithus om det är så....whatever! vill bara komma bort och testa nåt nytt.
 

rimag

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
MilleR skrev:
Hello
Jag och en jobbarkompis har suttit och fnulat på det ett par nätter nu.
Är det någon här som har jobbat/jobbar på oljeplattform? vet någon som gjort det?
Vart ska man vända sig för att söka jobb?
Ja all info är välkommen om allt som har med det att göra.

Mvh Kapten Haddock

Har för mig att du måste gå en utbildning, som bland annat finns i stavanger, Norge, tror jag. Min kusin var inne på det fast han ändrade sig pga att utbildning var väldigt dyr.
 

Dweezil

hubba bubba
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
*såld*
Har en gammal polares farsa som jobbar på rigg, 6 veckor på och 4 veckor av.
Om jag kommer ihåg rätt så är han svetsare där.

Tyvärr har jag ingen kontakt med polaren idag, sist jag hörde av honom är 4 år sen. Så har ingen möjlighet att få reda på hur man söker eller vad man skall ha för utb.
 

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Trosa
Hoj
Hamas kom och sprängde den
Allt jag vet är att du tjänar snuskigt mkt deg. Känner en som jobbar på en rigg, han jobbar två veckor i sträck, sedan är han ledig i två veckor. Han tjänar mer än vad han hinner göra av med under de två lediga veckorna.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
sismo skrev:
Han tjänar mer än vad han hinner göra av med under de två lediga veckorna.

Tssss, det betyder bara att han inte försöker tillräckligt mycket. Han får köpa sig några hojjar så kommer pengarna att försvinna fortare än han kan tjäna dom :D

MilleR: Fan, ska du svika Habia? Det va det värsta... Om du inte får jobb på en oljeplattform så kan du ju flytta hit till Uppsala. Kan ju jobba med att gå o snurra batong som Fredrik :tummenupp
 

MilleR

Member of Team Manwhore
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Söder
Hoj
Trek 4400Alpha, Nitro Icon59w,
MackeNo1 skrev:
Tssss, det betyder bara att han inte försöker tillräckligt mycket. Han får köpa sig några hojjar så kommer pengarna att försvinna fortare än han kan tjäna dom :D

MilleR: Fan, ska du svika Habia? Det va det värsta... Om du inte får jobb på en oljeplattform så kan du ju flytta hit till Uppsala. Kan ju jobba med att gå o snurra batong som Fredrik :tummenupp


Hello hello!
Jo man börjar lessna lite nu....blir 5år i juni :jisses så får se vad man hittar på.
Jo väkeri ligger ju på tapeten, har ju sökt på både Falck å Sec här i stan så det visar sig om dom vill ha en...:-D
Hur är läget annars då? blir det party party på sista eller?
tjing
 

floodi

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2005
Ort
earth , europe , sweden , southsweden , Kalmar , S
Hoj
gul 03á
MilleR skrev:
höhöhö... :fatta! svetsa får jag.....

Nu sökte jag ju ALL form av info gällande jobb på oljeplattform.....spy ur er allt möjligt. Så du behöver inte komma här å va spydig.
Jo jag kan städa skithus om det är så....whatever! vill bara komma bort och testa nåt nytt.


Det var icke min mening att vara spyyyydig..... :7peta
och jag visste inte att du hade licenserna som krävs :fakta


Men lycka till skickar med ett par bananer så du lugnar ner dig :banana :banana :banana :banana :banana :banana
 

MilleR

Member of Team Manwhore
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Söder
Hoj
Trek 4400Alpha, Nitro Icon59w,
floodi skrev:
Det var icke min mening att vara spyyyydig..... :7peta
och jag visste inte att du hade licenserna som krävs :fakta


Men lycka till skickar med ett par bananer så du lugnar ner dig :banana :banana :banana :banana :banana :banana


hello...mottager bananerna med största tacksamhet :tummenupp
Var på något dåligt humör tidigare och det är väl lätt att fräsa ur sig nåt då bara :huvet
 

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
i ett hus
Hoj
Husa..
MilleR skrev:
hello...mottager bananerna med största tacksamhet :tummenupp
Var på något dåligt humör tidigare och det är väl lätt att fräsa ur sig nåt då bara :huvet
Vad är det för cert som krävs för att svetsa på en rigg då?
 

zx6rman

none
Gick med
18 Feb 2004
Ort
karlstad
Hoj
italiano
Jag har polare som gått den där utb. i stavanger, kosta 25000, som man kan dra av på skatten sen. efter den utb. fick dom jobb direkt, dom hade ingen större erfarenhet. Håller själv på med licenserna nu, sen ska jag iväg å. Tig på svart å vitt är väl det man behöver mest.
När dom är ute jobbar dom nästan inte nånting, bara driver runt, sist hade dom svetsat typ 3 tim på 2 veckor :D
 

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
i ett hus
Hoj
Husa..
zx6rman skrev:
Jag har polare som gått den där utb. i stavanger, kosta 25000, som man kan dra av på skatten sen. efter den utb. fick dom jobb direkt, dom hade ingen större erfarenhet. Håller själv på med licenserna nu, sen ska jag iväg å. Tig på svart å vitt är väl det man behöver mest.
När dom är ute jobbar dom nästan inte nånting, bara driver runt, sist hade dom svetsat typ 3 tim på 2 veckor :D
jaha.. hur tjocka rör kör du då? Hi-low-45? är det nåt särskilt med dom certen?
 

zx6rman

none
Gick med
18 Feb 2004
Ort
karlstad
Hoj
italiano
Bart skrev:
jaha.. hur tjocka rör kör du då? Hi-low-45? är det nåt särskilt med dom certen?
går grunden just nu, men jag tror att man behöver 2 licenser på varje rör (tjocklek) och sen 45 grader täcker väl alla lägen.
 

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
i ett hus
Hoj
Husa..
zx6rman skrev:
går grunden just nu, men jag tror att man behöver 2 licenser på varje rör (tjocklek) och sen 45 grader täcker väl alla lägen.
Ok.. japp 45 grader täcker alla lägen. Har tagit lite cert jag åxå.. men dom flesta har gått ut nu. Ska du köra TIG direkt? du kanske kan köra med pinne sen tidigare?
 

zx6rman

none
Gick med
18 Feb 2004
Ort
karlstad
Hoj
italiano
Bart skrev:
Ok.. japp 45 grader täcker alla lägen. Har tagit lite cert jag åxå.. men dom flesta har gått ut nu. Ska du köra TIG direkt? du kanske kan köra med pinne sen tidigare?
Kanske tar på pinne också, fast det är inte så kul det, bättre med tig, men man får ju allt betalt av arbetsförmedlingen så man ska nog passa på medans man kan.
Tänkte ta tig på titan rör också om jag får, kostar ju lite stålars de, men dom var till skolan ifrån marineweld eller vad det hette å rekrytera folk till ett projekt i norge (ormen lange) gasfält var det, dom kunde nästan garantera jobb till hösten om man hade licens på titan rör, det e ju inge fel
 

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
i ett hus
Hoj
Husa..
zx6rman skrev:
Kanske tar på pinne också, fast det är inte så kul det, bättre med tig, men man får ju allt betalt av arbetsförmedlingen så man ska nog passa på medans man kan.
Tänkte ta tig på titan rör också om jag får, kostar ju lite stålars de, men dom var till skolan ifrån marineweld eller vad det hette å rekrytera folk till ett projekt i norge (ormen lange) gasfält var det, dom kunde nästan garantera jobb till hösten om man hade licens på titan rör, det e ju inge fel
Ok.. ja det är lika bra att lära sig så mkt som möjligt.. jag körde pinne, små och stora rör hi-lo45. och lite rostfritt. sen körde jag MIG små och stora rör hi-lo 45 och rörtråd stora rör hi-lo 45. och lite TIG rostfritt sen fick jag jobb så det blev inga cert på TIG.
 

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
MilleR skrev:
Hello
Jag och en jobbarkompis har suttit och fnulat på det ett par nätter nu.
Är det någon här som har jobbat/jobbar på oljeplattform? vet någon som gjort det?
Vart ska man vända sig för att söka jobb?
Ja all info är välkommen om allt som har med det att göra.

Mvh Kapten Haddock


Min kusin jobbade på oljeplattform utanför Norges kust i drygt tio år. Han var svetsare, men blev så småningom arbetsledare tror jag. Han trivdes väl sådär, men pengarna var ju bra så han fortsatte...
Min dåvarande flickvän bodde i Stockholm och jag var därför och hälsade på henne så ofta det gick. En gång när jag var hos henne, för att stanna mån-sön, ringde min far på tisdag och berättade att min kusin försvunnit. Han hade senast setts på lördagen hos sin mor. Han bor ca en mil från henne och när dom inte fått tag på honom på tisdagen kopplade dom in polisen. Mina föräldrar, polisen, grannar och släkt plus hemvärnet gick skallgång i skogen efter honom. Jag frågade om jag skulle komma hem och hjälpa till med letandet, men de tyckte inte att det var nödvändigt. Efter två dagar avbröts letandet och polisen försökte hitta andra sätt att ta reda på var han kunde finnas. På lördagen var han helt plötsligt hemma igen. När min faster åkte hem till hans hus (som ligger ute i skogen) satt han på trappen utanför. Hon frågade naturligtvis vart han hade varit och han svarade att han varit ute i skogen...
- Skogen? Vad har du gjort där? frågade min faster.
- Vet inte, sa min kusin.
- Men vad har du ätit?
- Bark, bär, mossa, gräs och så försökte jag äta en groda, men den spydde jag upp.
Efter det tog min faster med honom till akuten. Han hade fått nån psykos (eller vad heter) så nu är han sjukskriven.

Detta har väl kanske inte så mycket med din fråga att göra, men jag tänkte att det kunde vara lite rolig läsning samtidigt som det kanske inte är så jättelätt att jobba därute... Hans psykiska besvär berodde alltså på jobbet.

Lycka till, hur det än blir...
 

MilleR

Member of Team Manwhore
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Söder
Hoj
Trek 4400Alpha, Nitro Icon59w,
Mr Lang skrev:
Min kusin jobbade på oljeplattform utanför Norges kust i drygt tio år. Han var svetsare, men blev så småningom arbetsledare tror jag. Han trivdes väl sådär, men pengarna var ju bra så han fortsatte...
Min dåvarande flickvän bodde i Stockholm och jag var därför och hälsade på henne så ofta det gick. En gång när jag var hos henne, för att stanna mån-sön, ringde min far på tisdag och berättade att min kusin försvunnit. Han hade senast setts på lördagen hos sin mor. Han bor ca en mil från henne och när dom inte fått tag på honom på tisdagen kopplade dom in polisen. Mina föräldrar, polisen, grannar och släkt plus hemvärnet gick skallgång i skogen efter honom. Jag frågade om jag skulle komma hem och hjälpa till med letandet, men de tyckte inte att det var nödvändigt. Efter två dagar avbröts letandet och polisen försökte hitta andra sätt att ta reda på var han kunde finnas. På lördagen var han helt plötsligt hemma igen. När min faster åkte hem till hans hus (som ligger ute i skogen) satt han på trappen utanför. Hon frågade naturligtvis vart han hade varit och han svarade att han varit ute i skogen...
- Skogen? Vad har du gjort där? frågade min faster.
- Vet inte, sa min kusin.
- Men vad har du ätit?
- Bark, bär, mossa, gräs och så försökte jag äta en groda, men den spydde jag upp.
Efter det tog min faster med honom till akuten. Han hade fått nån psykos (eller vad heter) så nu är han sjukskriven.

Detta har väl kanske inte så mycket med din fråga att göra, men jag tänkte att det kunde vara lite rolig läsning samtidigt som det kanske inte är så jättelätt att jobba därute... Hans psykiska besvär berodde alltså på jobbet.

Lycka till, hur det än blir...



hmmm....låter ju lite jobbigt det där hörrö du, hoppas kusinen mår bra idag iaf då.
Jo det är nog inte helt lätt arbetsmiljö och så.....är väl kanske det som lockar lite också när man lallat runt i en fabrik i 5år nu och låtit rastlösheten växa. :banana
Men det var bra att du skrev ditt inlägg.....jag ville ju ha all form av info kring detta jobb så.... :tummenupp
Trevlig helg på er!! själv ska jag ut och jobba natt :huvet
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top