jobba på bemanningsföretag

Shadow

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
2007 Honda CBR600RR
Jag ska på en anställningsintervju nu på tisdag på manpower för ett bemanningsjobb som vaktmästare. Förhoppningsvis är detta ett jobb jag kan få om jag spelar korten rätt.. och jag behöver verkligen ett jobb.

Men min fråga är: Hur är det att jobba bemanning?

För som jag förstått det kan de ringa samma morgon och säga "hej du ska upp och jobba på andra sidan stan!" och nästa dag så kan det vara knäppt tyst. Egentligen har jag inget emot det då de arbetstider jag "kan få" är mellan 08-17 mån-fre och jag får 80% av lönen då jag inte jobbar. Men slits man mycket av att inte ha ett fast arbetsschema? är det lätt att man blir galen av inte veta hur morgon dagen ser ut?

Och säg om man blir sjuk eller måste ta ledigt hur fungerar det då när man jobbar för ett bemanningsföretag när de vill att du ska kunna infinna dig när de behöver dig?

Nu kanske jag tar ut svängarna när jag inte har jobbet än. Men det skulle kännas bra om man visste lite innan.

/Stefan

Jag har mer eller mindre jour 24/7 och tycker det passar utmärkt.
Kunna glassa hela dagarna för att sen på natten när alla sover tjäna pengar.
Sen är ju risken minimal att man tröttnar på att gå runt och släpa på samma ställe dag ut och dag in när man hela tiden varierar sig.

Tjupp

Du får en fjärravläst pulsmätare och en propp i arselet, så uthyraren har full koll på din produktionstakt och dina toalettbesök.:tummenupp

Det är väldigt lätt att bli galen. Jag ger dig fyra månader, sedan väntar männen i vita rockar :galen:galen:galen

Allvarligt. Jag jobbade så ett år. Det fungerade bra. Du slipper sitta på samma ställe och får en del omväxling.

Last edited:
Eftersom jag heter Nisse så var jag upp på Manpowers kontor och krävde lite ersättning för mitt namns förvanskande i o m deras reklamkampanj för sisådär 10 år sedan. Det gick inte att presentera sig som Nisse på åtminstone 5 år efter kampanjen, djefla segt faktiskt. Har f ö sökt jobb via Proffice en gång, men dom kunde inte hitta något för mig så fick det vara.
Nackdelen jag ser med att vara ett uthyrningsobjekt är att man aldrig blir en av gänget på stället man hamnar på, kan iofs vara både till fördel och nackdel, beroende på vilka man får jobba med.

Mina 2,5 öre

Last edited:
Jag ska på en anställningsintervju...

Men min fråga är: Hur är det att jobba bemanning?

Och säg om man blir sjuk eller måste ta ledigt hur fungerar det då när man jobbar för ett bemanningsföretag när de vill att du ska kunna infinna dig när de behöver dig?

/Stefan

Jag har varit på bemanningsföretag i 7 år nu. Jag har varit på samma uppdrag hos samma arbetsgivare, samma plats på stället. 2 skift hela tiden. Har funkat utmärkt, har känt mig som anställd på företaget och dom har sett mig som en av deras.
Så det är nog väldigt olika. När jag vill ha ledigt säger jag bara till min chef på platsen jag är på så tar han det med bemanningsföretaget om dom behöver ersättare eller inte.
Är du sjuk så sjukanmäler du dig helt enkelt...

Samtidigt har man hört om skräckexempel inom branschen så det är nog
väldigt olika för alla.

/ Erik

Jag rekryterades av Manpower. Det var ett företag som behövde en anställ och ville att bemanningsföretaget skulle ta hand om provanställningen. I 6 månader kände man sig lite utanför. Andra arbetskläder, ingen inbjudan till varken julfest eller vårfest och lite sånt. Detta är ju dock upp till företaget man blir inhyrd till. Manpower funkade klockrent annars.

Läs igenom avtalet noggrant!

När jag jobbade på bemanningsföretag heltid, kunde de plötsligt säga att jag fick gå hem och inte längre jobba. Då fick jag inte betalt förrens lönen understeg 90% av en ordinarie månadslön. (ungefär 2-3 dagar jag fick gå hemma utan betalt) Dessutom kunde de under dessa dagar helt tvärt säga att du skulle jobba igen. Så länge jag inte jobbade mer än 8h/dag så kunde jag inte tacka nej till arbete. Sa jag nej för att jag hade annat inplanerat var det skälig anledning till uppsägning. Med andra ord kan de planera in heltid men ändå bara ge dig 90% av månadslönen och under dessa lediga dagar "leka" med dig.

Dessutom finns det olika avtal om du jobbar halvtid. Vissa bemanningsföretag ger grundlön om man blir avbokad från ett pass medan andra företag inte ger ett skit.

Därför är det viktigt att du känner till vilket avtal du går under.

Annars är det helt ok att jobba för bemanningsföretag. Det är en enkel väg att gå och öppnar upp för en bred arbetsmarknad. Blir du avsatt på din tjänst kan du bara på några timmar få en ny tjänst.

Tyvärr kan man också bli uppsagd med 2 veckors varsel och det är mindre kul.

Men bemanningsföretagen har ju expanderat otroligt på sista åren så det är helt klart en väg att gå.

Lycka till!

Om du verkligen behöver ett jobb är det väl bara köra! Funkar det inge vidare så är det mycket enklare att få ett jobb när man har ett jobb :)

Behöver du ett jobb är det väl inget att snacka om? Är det dåligt får du söka vidare, men då har du ett jobb.

Jag har erfarenhet från både kanonställen och sveriges kanske sämsta arbetsgivare gällande bemanning. Academic Work har funkat strålande. Ett annat jobb som höll personalen på ett lager var katastrof. Men det är helt beroende på de chefer just du får, och vilket ställe du hamnar på.

Kan vara hur bra som helst och ge en omväxlande vardag, eller skitdåligt, stressigt osv. Men om du inte ska säga upp dig från ett bra jobb, testa. Inte svårare än så!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman