Jobba i norge

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
Har lite funderingar på att jobba i Norge framöver.

Hur fungerar det med skatt och så om man bor i Sverige ochj veckopendlar till Norge och jobbar?

Nåt annat man bör tänka på?

Lorge skrev:
Har lite funderingar på att jobba i Norge framöver.

Hur fungerar det med skatt och så om man bor i Sverige ochj veckopendlar till Norge och jobbar?

Nåt annat man bör tänka på?
jobbade i norge i höstas. gå till likgiltningskontor i norge, skaffa ett norskt personnr, sen går du till närmsta bank, fixa konto nr... sen e det bara o jobba!

Ska du vecko pendla så kan du dra av en massa på det. Sen har du troligen lite mindre skatt... jag hade bara 26 procent....
Men annars, det inga problem med att vara skriven i sverige...

morecore skrev:
jobbade i norge i höstas. gå till likgiltningskontor i norge, skaffa ett norskt personnr, sen går du till närmsta bank, fixa konto nr... sen e det bara o jobba!

Ska du vecko pendla så kan du dra av en massa på det. Sen har du troligen lite mindre skatt... jag hade bara 26 procent....
Men annars, det inga problem med att vara skriven i sverige...

Ok, bodde du i Norge när du jobbade där?
Kan man få norskt personnr även om man bor i Sverige?

Lorge skrev:
Ok, bodde du i Norge när du jobbade där?
Hur det är om du pendalr vet jag inte men om du bor i Nórge så är 15% av din inkomst skattefri första fyra åren. Förutsättning: Inte KÖPA fast bostad...

Lånar tråden:

Jag vill jobba på oljeplattform, hur kommer jag dit? =)
Helst djuphavsdykare men vad som helst går bra... vad ska göra?

Det är inte riktigt så lätt att jobba i Norge som vissa tycks tro. Undantag finnes om du gor i gränskommuner men allmänt så ska du skatta i Norge för alla pengar du tjänar där.
- Om du inte är gift så är boende, traktamente och resor SKATTEPLIKTIGA. Tänk på det för det är MYCKET pengar varje månad som du sparar till en fet restskatt om dom gjort fel på skattekontoret.
- Om du inte är gift så kan du slippa ovanstående om du bor på hotell/hybel(enklare rum utan kokmöjligheter) eller delar lägenhet med polare.

Om allt funkar som det ska utan skattefria ersättningar så kan det bli ganska bra. Som svensk kan du friskriva dig från sociala avgifter odyl och slippa en del av skatten(7 procentenheter tror jag det var på min tid)

Men jag rekommenderar verkligen att läsa på om reglerna och sticka. Norge är ett störtskönt land, så länge man inte behöver lita på posten. De kan slarva bort vad som helst....

Oljeplattform är drömjobbet för många grabbar mellan 20-25. Känner ingen som lyckats komma iväg förutom min morbror som var heli-pilot. HAr faktiskt inte en aning om hur man kommer ut men jag skulle börja med att åka till ett norskt varv och jobba som ett svin för att få riktigt bra referenser i en relevant branch.
Jag jobbade två år inom norsk offshore och de få jobb som dök upp på platformarna var det otroligt många som ville ha.
Skulle tro att det är väldigt viktigt att känna rätt folk.

Chrille? va? :va :3freak

Det är pissenkelt, förra året betalade jag 7.8% skatt.
Du får dra av för:
159kr /dag för att det är dyrare att bo i norge
+ Dubbelt boende, ström och andra avgifter
Reseersättning I NORGE (till o från jobbet)
Reseersättning till hemort (en gång i veckan)
Bompengar, dom har ju vägtullar i norge som ska betalas

jag har säkert glömt något, men men...
Åk till oslo och ta en skinkmacka :jäs
Det är det enda som är värt :öl

Sen kan du köra på rudskogen varje torsdag också, det rockar phett!
http://www.rehanracing.com/bane.htm

Noice, med risk för att det är ändrade regler så låter det som du ska koll upp dina papper lite. 7,8% är åt h-e för lite och någon av myndigheterna kommer försöka ta ifrån dig pengarna.

Du har dragit av för dubbelt boende vilket sätter dig i en helt annan situation än den jag beskriver. Det är om arbetsgivaren håller med bostad, resor och trakt som det blir dyrt om du är ungkarl.
Lägenhet - 1500kr i skatt per månad(5 år sen)
Milersättning - skatt på varenda krona
Traktamente - - skatt på varenda krona

Det är de tre faktorerna som har ställt till det för många resjobbande svennar bland olavar. blir snabbt tiotusentals kronor extra att restskatta som man får behålla om man har kärring och ungar hemma.

Last edited:
Lorge skrev:

Det kan du få. I vilket yrke söker du arbete. Det är grymt gött om arbete som snickare i Oslo!!!
Bygger som aldrig förr!!!

Bryt inte mot nga trafikregler i norge..fruktansvärda böter..En arbetskamrat fick 5700 i böter då han inte stannade vid :stop 500 meter från arbetsplatsen.:huvet Han fick även 1200 i böter då han pratade i mobiltfn i bilen, vilket är förbjudet, men får man fler böter vid samma tillfälle så "bjuder" man på det som kostar minst.

2fast4some har fått parkeringsböter trots utfärdat parkeringstillstånd av bygget :kocko ..håller på och krånglar med myndigheter för tillfället.

Last edited:
Jag har inte sökt nåt jobb i Norge men det är ganska stor chans att jag blir erbjuden jobb i Oslo inom en inte alltför lång framtid.

Jag bor i en såkallad gränskommun.
Jag har hört nåt om att man måste jobba längre in i Norge än "si och så" för att få betala mindre skatt, nån som vet hur det ligger till med det?

Har också hört att om man jobbar precis på andra sidan gränsen så får man "betala in skatten själv" lr nåt dylikt, tydligen folk som torskar på det och får restskatt.

Man får inte skatta för pengarna man har tjänat när man kommer tillbaka till Sverige? Eller om man pendlar från Sverige till Norge, att man fortfarande är skriven i Sverige, får man då skatta för pengarna i Sverige?

Lorge, gå till arbetsförmedlingen. I Arvika ha de speciella rådgivare för folk som pendlar över gränsen, det borde de väl ha oss er också.

Efter fyra år i Norge får du betala lika mycket skatt som vilken norrbagge som helst. Innan dess slipper du sociala avgifter och grejer.

MEN i gränskommuner kan du tydligen få skatta i Sverige så det är nog bara att fråga på hos dom som bestämmer.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back