Jobba i Indien

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Eftersom alla som vet ngt på riktigt finns här så lägger jag frågan här på SH.

En representant för en tidigare kund kontaktade mig och undrade om jag ville komma till hans företag. Jobbet är att vara chef över 100 personer på ett nytt utvecklingsteam för en ny kund, trol europeisk programvaruleverantör. Placering är Bangalore. Det är ju smickrande att bli tillfrågad. Men, jag har bara jobbat där i tvåveckorsperioder tidigare. Flera år är ju lite annorlunda.

Är det någon här som jobbat i Indien under längre tid? Vad ska man tänka på om det skulle bli aktuellt? Om man ska vara borta några år så känns det som om det vore bra att själv lägga undan till pension, t ex. Är det rimligt att kräva en högre lön just för att man behöver tänka på sin pension hemma. Medellönen för motsvarande tjänster där är ca SEK 90 000 per år, och det räcker där, men det blir inte så mycket här direkt.

Tackar för svar

Att jobba till lokal lön är väl ok om man inte anser sig behöva svensk social service vilket kan vara rätt trevligt om man skulle bli sjuk, skaffar barn eller vill få ut pension. Detta grundas ju på din taxerade inkomst och med 90kkr i inkomst misstänker jag att du planerar att avflytta och inte betala svensk skatt. Dessutom kräver det upplägget att du verkligen bor där och det finns begränsingar för hur mycket du får vistas i Sverige innan du är skattskyldig här.

OT:
Läste först fel och trodde lönen var 90 000 SEK i månaden och hade svårt att fatta problemet... :)

Klart du skall ta chansen. Det kommer bli en enorm erfarenhet och sug-sverige lär står ju kvar. Om nu inte man kan tvinga / lura något I-land att invadera oss.

Beräkna dock att det kommer att förkorta ditt liv med 25%

Personligen, efter att ha jobbat en hel del med indier, så skulle dock jag ALDRIG någonsin (inte därefter heller) göra det.

Själv skulle jag aldrig jobba där för 90000kr/år. Pengar är inte allt men 90' är för lågt.

Ekonomiskt så är det ett klipp för företaget och ett bottennapp för den de anställer.

Menar du att du inte skulle få svensk lön? Isåfall skulle jag aldrig sätta min fot där även om det är billigt där, då man kommer använda pengarna hemma i Sverige någon gång i framtiden ändå antar jag?
Får du däremot svensk lön så är det ett privilegium då du kan spara extra mycket just för att det är så billigt där med allt.
Å andra sidan skulle jag aldrig jobba i Indien, smutsigare värld/folk får man ju leta efter :näsblod

Är medellönen runt 90K om året även för utlänningar?
Av det lilla jag har semestrat i Indien så tror jag att det skulle kunna vara rätt coolt och bo där ett par år, men för den lönen har du ju knappt råd med att resa hem till Sverige ett par gånger om året. Så himla billigt är det inte om du vill ha hög västvärdsstandrad på boende, bil (då får du iofs en chafför till!) osv.
Och som chef för 100 personer så låter det ju som rimliga krav.

Själv skulle jag aldrig jobba där för 90000kr/år. Pengar är inte allt men 90' är för lågt.

Ekonomiskt så är det ett klipp för företaget och ett bottennapp för den de anställer.

Men på reklamer om att skaffa fadderbarn så säger dom att man kan försörja en hel familj för 50kr i månaden. Fatta om man bor själv då :tungan

Klart du skall ta chansen. Det kommer bli en enorm erfarenhet och sug-sverige lär står ju kvar. Om nu inte man kan tvinga / lura något I-land att invadera oss.

Beräkna dock att det kommer att förkorta ditt liv med 25%

Personligen, efter att ha jobbat en hel del med indier, så skulle dock jag ALDRIG någonsin (inte därefter heller) göra det.

Har jobbat en del med dem. Man blir hårt prövad. Men erfarenheten är nog guld värd. Tänker att det vore kul att testa. Som du säger så kan man alltid flytta hem till sitt studielån.

Får be USA invadera Sverige. Det lär ju vara enklare än att vinna i Afganistan.

Menar du att du inte skulle få svensk lön? Isåfall skulle jag aldrig sätta min fot där även om det är billigt där, då man kommer använda pengarna hemma i Sverige någon gång i framtiden ändå antar jag?
Får du däremot svensk lön så är det ett privilegium då du kan spara extra mycket just för att det är så billigt där med allt.
Å andra sidan skulle jag aldrig jobba i Indien, smutsigare värld/folk får man ju leta efter :näsblod

Jag vet inte vilken lönemodell de tänkt sig. Jag tänkte nog hålla fast vid svensk eller amerikansk lönenivå. 90 kkr funkar inte om man ska kunna åka hem ibland, eller spara undan lite.

Men på reklamer om att skaffa fadderbarn så säger dom att man kan försörja en hel familj för 50kr i månaden. Fatta om man bor själv då :tungan

Skillnaderna är enorma. Gav bort några skjortor jag fick i present till städaren på hotellet. Han började gråta av glädje. Så fick jag skriva på ett papper på att han verkligen fått dem. Tror de var värda en månadslön för honom ungefär.

Last edited:
Är du singel och får du svensk lön eller mer, åk!!!

Du kommer få hemlängtan och tycka att allt suger efter ett tag, men det går i vågor. När (om) du kommer hem efter några år så kommer du att se att ingenting har hänt i Sverige under den tiden medans du har förändrats och växt som människa.

Har jobbat en del med dem. Man blir hårt prövad. Men erfarenheten är nog guld värd. Tänker att det vore kul att testa. Som du säger så kan man alltid flytta hem till sitt studielån.

Jag vet inte vilken lönemodell de tänkt sig. Jag tänkte nog hålla fast vid svensk eller amerikansk lönenivå. 90 kkr funkar inte om man ska kunna åka hem ibland, eller spara undan lite.

Skillnaderna är enorma. Gav bort några skjortor jag fick i present till städaren på hotellet. Han började gråta av glädje. Så fick jag skriva på ett papper på att han verkligen fått dem. Tror de var värda en månadslön för honom ungefär.

Visst är landet snorbilligt i sin helhet men skall du bo med västerländsk standard i storstäderna räcker inga 7500kr i månaden ens om det är skattefritt. Reservaten där västerlänningar som jobbar där bor är inte ett dugg billiga och det är lite trist när en månadslön motsvarar flygbiljetten hem....

Visst är landet snorbilligt i sin helhet men skall du bo med västerländsk standard i storstäderna räcker inga 7500kr i månaden ens om det är skattefritt. Reservaten där västerlänningar som jobbar där bor är inte ett dugg billiga och det är lite trist när en månadslön motsvarar flygbiljetten hem....

Nej, exakt. Litar inte heller på den statistiken. Jag tror att det var ungefär vad vi betalade vår personal där som kom direkt från univ.

Vissa saker kostar dessutom som här hemma. Lägenhet skiljer inte så mycket. Hoj kostar samma lika om man vill ha det.

Får be USA invadera Sverige. Det lär ju vara enklare än att vinna i Afganistan.

Synd bara att de inte ställer samma krav på sig själva. Maken till oduglingar när det kommer till kvaliteten på deras arbete och det allra värst är att de aldrig erkänner att de inte förstått.

Usch.

Alla har snackat om lönen, så jag kan ta upp annat vesäntligt. Har vistats i bangalore med omnejd i dryga 2 månader.

Att jobba, eller att ha och göra med indier är besvärligt för den som åker ner utan att lämna sin svenskhet här hemma. Kulturen där nere är annorlunda, administrationen funkar annorlunda, organisationernas struktur skiljer sig osv. Förväntar du dig att det ska gå till på samma sätt där nere som i sverige kommer du bara bli trött, förbannad och slutkörd. Tar man sig besväret att lära sig, anpassa sig och har en allmän känsla för människor kommer det vara en otrolig erfarenhet! Indier är otroligt sociala och service minded och man bygger upp ett gott kontaktnät relativt fort.

Bangalore är en stor stad som innehåller en hel del. Den ligger en bit från kusterna och dessutom på en höjd av flera hundra meter över havet, vilket gör att klimatet är inte fullt så hett som vid kusterna (tex chennai eller goa), för att inte tala om den dryga luftfuktigheten, som man slipper. Generellt sätt i indiska städer så är det ganska smutsigt, inte minst när det gäller avgaser. Centrala stockholm är rena friskluftskällan jämförelsevis! Fast sånt har du antagligen redan lagt märke till, om du redan vistats där i 2-veckorsintervaller.

Om du vill spendera ett par år där eller ej kan ingen annan än du själv svara på.

Centrala stockholm är rena friskluftskällan jämförelsevis! Fast sånt har du antagligen redan lagt märke till, om du redan vistats där i 2-veckorsintervaller.

Luften är ju intressant. Tror nästan att en cig renar inandningsluften.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg