Jobb!

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
Äntligen! Efter två dagars mental plåga som arbetslös ser det ut som jag har jobb på gång.

Jag ska till De Laval i Tumba imorgon. Exakt vad jag ska göra där är lite oklart ännu. Men det känns inte som det spelar så stor roll just nu. Det har med el att göra iaf, så det ska jag nog klara av.

Allt prat som borgarna har haft för sig om det finns så jävla många som går arbetslösa för att de tyckar att det är så jävla roligt är bara bs. Jag har fan haft tokångest. Jag tvivlar starkt på att någon i regeringen har upplevt arbetslöshet och ekonomisk press.

Ännu ett moln har lättat från ångestens himmel.

Äntligen! Efter två dagars mental plåga som arbetslös ser det ut som jag har jobb på gång.

Jag har fan haft tokångest. Jag tvivlar starkt på att någon i regeringen har upplevt arbetslöshet och ekonomisk press.

Ännu ett moln har lättat från ångestens himmel.

Grattis:tummenupp

var glad att det bara var 2 dagar, jag har testat liiite längre.:näsblod

Mycket möjligt att regeringsmedlemmar inte vet vad arbetslöshet innebär.

Ja grattis då.
:tummenupp

Själv är jag snart nyutexad civilingenjör i elektroteknik, och som tur är ser det ut som jag kommer att slippa börja min bana som arbetslös.

Good for you PacMan. Jag har träffat mången elektroingenjör som varit arbetslösa eller hänvisade till hjärndöda monteringsjobb.

Fick ett roligt samtal idag. Någon hade hittat mitt gamla CV och erbjöd mig ett jobb med ingångslön på 16 tusen. Kan tilläggas att när jag var 18 år hade jag en ingångslön på 21. Nu när man är utbildad till civilekonom får man erbjudande om 16 K. Haha fy fan vilket skämt.

Fick ett roligt samtal idag. Någon hade hittat mitt gamla CV och erbjöd mig ett jobb med ingångslön på 16 tusen. Kan tilläggas att när jag var 18 år hade jag en ingångslön på 21. Nu när man är utbildad till civilekonom får man erbjudande om 16 K. Haha fy fan vilket skämt.

Tog du det inte!? :gnissla Fast å andra sidan, jag brukar inte se pengarna som ett faktum när jag funderar på jobb men då har jag å andra sidan ingen dyr utbildning jag kan hänvisa till heller.
Jag har aldrig haft mer än 22k netto men samtidigt har jag haft bättre jobb med bara 11k netto. Trivsel prio nummer ett, lön sedan enligt mig.

Kiwi60, bara att gratulera då! Jag har själv aldrig förstått de människor som säger att det inte går att hitta jobb men det beror ju på vad man har för krav. Jag har varit arbetslös betydligt mer än två dagar i mitt liv men då har det varit självvalt. Jag hoppas att jag slipper uppleva det du kände av under dina två dagar, ekonomisk press tar död på vem som helst :(

Trivsel prio nummer ett, lön sedan enligt mig.

Tjænar jag tillræckligt så skiter jag i om jag gillar jobbet eller ej faktiskt.

På tal om arbetsløshet så har jag inte varit arbetsløs en enda dag sen jag tog studenten før snart 4 år sen och då har jag inte haft någon slags utbildning førutom gymnasie då. Har haft ett antal jobberbjudande men tackat nej. Jag førstår mig inte på folk som "inte kan hitta jobb". Blir jag uppsagd idag kan jag førmodligen hitta 3-4 jobb innan næsta vecka ær slut, både i Sverige och i Norge.

På tal om arbetsløshet så har jag inte varit arbetsløs en enda dag sen jag tog studenten før snart 4 år sen och då har jag inte haft någon slags utbildning førutom gymnasie då. Har haft ett antal jobberbjudande men tackat nej. Jag førstår mig inte på folk som "inte kan hitta jobb". Blir jag uppsagd idag kan jag førmodligen hitta 3-4 jobb innan næsta vecka ær slut, både i Sverige och i Norge.

Jo men sen beror det ju på vad man vill ha för jobb också. Har man pluggat och slitit i 4 år så är ju inte ett lagerjobb det första man önskar direkt. När man söker jobb som kräver universitetsutbildning är man uppe på en helt annan nivå, både vad gäller krav på kunskap, intervjuer, tester under intervjuer och konkurrens från andra sökande. Det är ju skillnad på att söka ett lagerjobb där man konkurerar med 10 st än ett ekonomijobb där det är över 300 sökande :)

I början när jag jobbade så tänkte jag nog också så, jag var även över till Norge en sväng men insåg ganska fort att det var inte värt pengarna.
Nu har jag stabil ekonomi utan att tjäna multum och det är värt mer just nu då jag får vara hemma på kvällarna och har ett socialt liv.
Men visst, dra till Norge och tjäna 40k/mån kan fungera ett tag men inte i långa loppet. Och vore jag singel så skulle jag nog se det på ett annat sätt.

Jo men sen beror det ju på vad man vill ha för jobb också. Har man pluggat och slitit i 4 år så är ju inte ett lagerjobb det första man önskar direkt. När man söker jobb som kräver universitetsutbildning är man uppe på en helt annan nivå, både vad gäller krav på kunskap, intervjuer, tester under intervjuer och konkurrens från andra sökande. Det är ju skillnad på att söka ett lagerjobb där man konkurerar med 10 st än ett ekonomijobb där det är över 300 sökande :)

Eller så är det så att man har blivit jävligt förslappad av att studera, och känner sig förmer än dom som jobbar på lager, för annars skulle du ju söka lagerjobbet där det är betydligt större chans, än att sitta på din feta rumpa och vänta på att ett jobb med 30k i ingångslön dyker upp.

För det är ju sååå mycket bättre att vara arbetslös än att jobba på ett lager som en simpel arbetare.

Grejen är väl den att de som anställer folk till ett jobb utan krav på utbildning gärna vill att man stannar där ett par år iaf, och har man en utbildning så fattar de väl att man egentligen vill jobba med annat och drar så fort man får chansen.

Tips från en branchtidning: om man accepterar ett förstajobb med låg lön finns det en mycket stor risk att man kommer att tjäna mindre än genomsnittet hela sitt yrkesliv.

//blivande ekonom

Det är ju skillnad på att söka ett lagerjobb där man konkurerar med 10 st än ett ekonomijobb där det är över 300 sökande :)

Var inte lagerjobb jag pratade på sen tror jag det var bortåt 200 søkanden. Men visst, det ær mer prestige att få ett jobb med utbildningen som man har æn ett som inte kræver utbildning. :)

Dee_cati: Precis, går inte att jobba hær før alltid, kænner jag med men det funkar "tills-vidare". Førsøker jobba ihop pengar så man slipper studielån i framtiden. Så jævla gøtt att komma hem till det sociala livet med men detta funkar, som sagt, tills vidare..

Den som sæger att pengar inte gør en lycklig ær førmodligen fattig och avundsjuk. Mår fan så mycket bættre nær det finns ett antal tusen kvar på kontot på løningsdagen æn att man varit black en vecka. Sen att kunna unna sig lite mer mår man bara gott av, så pengar gør i alla fall mig lyckligare.

Den som sæger att pengar inte gør en lycklig ær førmodligen fattig och avundsjuk. Mår fan så mycket bættre nær det finns ett antal tusen kvar på kontot på løningsdagen æn att man varit black en vecka. Sen att kunna unna sig lite mer mår man bara gott av, så pengar gør i alla fall mig lyckligare.

Kan inte annat än hålla med!
I de flesta fall är jobba tråkigt och man blir less, ska man lika gärna ha tråkigt kan man få ordentligt betalt för det. Så man ex. kan köpa en ny sporthoj och ha kul som faan när man inte är på jobbet :tummenupp

Eller så är det så att man har blivit jävligt förslappad av att studera, och känner sig förmer än dom som jobbar på lager, för annars skulle du ju söka lagerjobbet där det är betydligt större chans, än att sitta på din feta rumpa och vänta på att ett jobb med 30k i ingångslön dyker upp.

För det är ju sååå mycket bättre att vara arbetslös än att jobba på ett lager som en simpel arbetare.

Gammal och bitter. Eftersom att jag redan har ett jobb och inte är förslappad så vet jag inte var du fick dina påståenden ifrån. Att bli förslappad av studier har jag svårt att tro. Plugga 8-18 varje dag är som ett heltidsjobb. Jag anser mig inte vara förmer än andra. Har själv jobbat 2-3 år på lager och industri innan jag började plugga, samt under tiden också. :pannkyss

Grejen är väl den att de som anställer folk till ett jobb utan krav på utbildning gärna vill att man stannar där ett par år iaf, och har man en utbildning så fattar de väl att man egentligen vill jobba med annat och drar så fort man får chansen.

Precis :tummenupp

Last edited:
Lol, folk skriver först det Inte finns några jobb...
Sen skriver dom att dom inte vill ta några jobb med "dålig lön".
Sen skriver dom att dom inte vill ha jobb som man måste flytta till annan stad för.

Klart som fan ni inte kommer få nå jobb om kriterierna är Hög lön, trivas bra samt 5 min gång avstånd.

Finns MASSVIS me jobb om man bara vill.

Back