Jobb?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
I februari i år blev jag av med mitt dåvarande jobb pga att arbetsgivaren var tvungen att skära ner. Fick ny anställning på annat företag i början av aug.

Ida var det dax igen. Uppsagd.
Börjar undra om det är nåt fel på mig? Jag levererade ju för tusingen.
Och jag har inte slagit några kollegor hellre utan är tvärtom ganska uppskattad på min fd arbetsplats.

Sitter här som ett stort frågetecken. :confused:

Man kanske borde göra något HELT annat?

Starstriker skrev:
...Börjar undra om det är nåt fel på mig? Jag levererade ju för tusingen.
Och jag har inte slagit några kollegor hellre utan är tvärtom ganska uppskattad på min fd arbetsplats.

Sitter här som ett stort frågetecken. :confused:

Man kanske borde göra något HELT annat?

Det tror jag inte. (Du har ju katt. :)) Men det är väl sist in, först ut som gäller??
Vad jobbar du med?

Varför blev du uppsagd? Arbetsbrist? Lägger dom ner hela företaget?

Minns jag rätt jobbade du som säljare, och säljer du bra betyder det intjänade pengar för företaget och då borde dom inte vilja säga upp dig hur som helst.

Sitter själv och söker massa jobb. Ny stad, ny situation. Det e fan inte lätt!
Är möbelsnickare och ringer massa företag från gulasidorna. Ams gör inget å Akassan dröjer.

And i need cash
(söker jobb i luleå ifall nån har nått över)

SSB skrev:
Varför blev du uppsagd? Arbetsbrist? Lägger dom ner hela företaget?

Minns jag rätt jobbade du som säljare, och säljer du bra betyder det intjänade pengar för företaget och då borde dom inte vilja säga upp dig hur som helst.

Jobbade som säljare. Började 8 augusti. Sålde ganska komplexa konceptlösningar för webben. Långa säljcykler. Det tar ju ett tag innan det blir klirr i kassan, speciellt när man behöver läras upp på nya produkter. Bokade under oktober in 35 riktigt intressanta möten samt har kanske 2 miljoner i min pipeline, men de kommer inte in förrän efter årsskiftet. Den bonusen kan jag ju se mig om i himlen efter.

Orsak till uppsägning: jag fullgör inte mina plikter. Vi hade en diskussion om det i början av okt och jag frågade vad som krävdes av mig för att säkerställa min position i bolaget. Jag ändrade på/tog tag i mina brister och levererade det som efterfrågades. Trots det är jag nu alltså uppsagd. Tilläggas ska att det råder ingen osämja på företaget och jag har inte sagt något "dumt". Blir bara så besviken. Hade förväntat mig lite mer långsiktigt tänk.

Last edited:
Starstriker skrev:
Blir bara så besviken.

Beklagar, vilka plikter var det du inte fullgjort om du ursäktar att man frågar?
Var du provanställd eller?
Jag säger bara för egen del, en gång till och I am ute of this branch dude. :fakta

Markus skrev:
Beklagar, vilka plikter var det du inte fullgjort om du ursäktar att man frågar?
Jag säger bara för egen del, en gång till och I am ute of this branch dude. :fakta

Jag var fast anställd från dag 1 som säljchef/KAM (jag var säljchef över mig själv, jag var hela säljorg typ). Mitt uppdrag var att införa/uppdatera en säljprocess (min) i företaget samtidigt som jag aktivt började bearbeta nya kunder. I min värld måste det existera en viss försäljning innan man kan börja föra in processer som styr densamma. Jag måste ju förstå kunderna och vad det är jag säljer innan jag börjar slita i organisationen. Jag fokuserade således på nykundsförsäljning. Efter 2½ månad fick VDn nog.... Tycker det verkar korkat med tanke på hur mycket jag har i pipen som de troligtvis går miste om. De har inga resurser för att följa upp mitt arbete.

Aja, jag sparkade naturligtvis bakut vid mötet i morse och frågade vad f*n de håller på med. De backade lite och vi ska fortsätta diskussionen i em. Vi får se, även om de drar tillbaka sitt beslut så vetefan bara om jag vill jobba på ett sånt ställe. Problemet är bara att jag har haft så många jobb nu så att det börjar bli klurigt att skaffa nya. Vet inte om jag vill hålla på med försäljning längre. Det är ett jävla horeri tycker jag. Men tyvärr är det ju det jag är bäst på...

Markus: Vaddå, är du också ute på hal is? Letade inte du också jobb för en tid sedan?

Jaha. Det här var ju faktiskt kul att se. Inte bara jag som har problem på jobbet. Jobbar också som säljare/KAM och det är fan ta mig få företag det fungerar korrekt på idag. Tråkigt men sant.

Funderar starkt på att lämna säljbranschen helt och hållet. Bara en massa löften som aldrig uppfylls och varför ska jag då lägga ner min tid och själ på jobbet?

Sitter hemma nu. En kund ringde och lade en order. Det innebär att hela mitt fd företag når sina mål för oktober. Det kallar jag goodwill från min sida.....

Starstriker skrev:
Jobbade som säljare. Började 8 augusti. Sålde ganska komplexa konceptlösningar för webben. Långa säljcykler. Det tar ju ett tag innan det blir klirr i kassan, speciellt när man behöver läras upp på nya produkter. Bokade under oktober in 35 riktigt intressanta möten samt har kanske 2 miljoner i min pipeline, men de kommer inte in förrän efter årsskiftet. Den bonusen kan jag ju se mig om i himlen efter.

Orsak till uppsägning: jag fullgör inte mina plikter. Vi hade en diskussion om det i början av okt och jag frågade vad som krävdes av mig för att säkerställa min position i bolaget. Jag ändrade på/tog tag i mina brister och levererade det som efterfrågades. Trots det är jag nu alltså uppsagd. Tilläggas ska att det råder ingen osämja på företaget och jag har inte sagt något "dumt". Blir bara så besviken. Hade förväntat mig lite mer långsiktigt tänk.

Låter trist det där. Inte alls kul när man själv tycker att man gör allt man kan som de frågar efter, men ändå är kravställaren inte nöjd.

Verkar inte som om ni haft en samsyn om vad dit KAM/koncept-arbete skulle leverera inom X tidsperiod. För du verkar ju ändå sålt bra vad det ser ut...så det är väl bara förändringsprocessen de saknar.

Hoppas du kan arbeta fram en lösning med dom för det är ju trist som satan annars att lämna ett jobb så snabbt. Särskillt när du själv har uppfattningen att det går bra.

Lycka till vilken väg du än väljer!

/SSB

M.G.F skrev:
Bara en massa löften som aldrig uppfylls och varför ska jag då lägga ner min tid och själ på jobbet?

Cash? Du hade ju himla bra lön dessutom, säljer man sig dyrt är det okej. :mattias

SSB skrev:
Låter trist det där. Inte alls kul när man själv tycker att man gör allt man kan som de frågar efter, men ändå är kravställaren inte nöjd.

Verkar inte som om ni haft en samsyn om vad dit KAM/koncept-arbete skulle leverera inom X tidsperiod. För du verkar ju ändå sålt bra vad det ser ut...så det är väl bara förändringsprocessen de saknar.

Hoppas du kan arbeta fram en lösning med dom för det är ju trist som satan annars att lämna ett jobb så snabbt. Särskillt när du själv har uppfattningen att det går bra.

Lycka till vilken väg du än väljer!

/SSB

Tja, sista ordet i den här frågan är inte sagt än, men det lutar nog åt att jag drar oavsett om de skulle återkomma. Man kan ju inte jobba under såna premisser. 2½ månad och de dömer redan ut mitt arbete. Det är inte så att jag misskött mig precis.

Markus skrev:
Cash? Du hade ju himla bra lön dessutom, säljer man sig dyrt är det okej. :mattias

Jag tar hellre ett annat jobb med mindre cash och roligare arbetsuppgifter.
Iofs innebar det här jobbet mindre lön och roligare arbetsuppgifter. Men men. Shit hit the fan.

Markus skrev:

Ja men jag har tröttnat på allt detta jävla jagande av personer. Jag har ett äckligt driv men det börjar sina. Då innebär det att jag inte kommer ut ordentligt och det i sin tur innebär inte mycket cash. Så pengarna kommer faktiskt sist i detta fallet.

Markus skrev:

Vad exakt jobbar du med?

/Ny von Fiken

Edit: Trist att höra Starstriker! Det verkar som det blir svårare och svårare att få behålla ett jobb för en längre period. Jag får intrycket av att det är vanligt med vikariat, "projektanställningar" osv som ger företagen tillfället att kicka en vid behov och frångå sist in först ut.

Last edited:
M.G.F skrev:
Ja men jag har tröttnat på allt detta jävla jagande av personer. Jag har ett äckligt driv men det börjar sina. Då innebär det att jag inte kommer ut ordentligt och det i sin tur innebär inte mycket cash. Så pengarna kommer faktiskt sist i detta fallet.

Fan, det där känns som jag kunde ha skrivit. Säljarjobb suger verkligen extra hårt när det går trögt. Sitter just nu och funderar på hur ett eventuellt branschbyte skulle gå till...

Jag vill jobba någonstans där jag får utlopp för min kreativitet men utan budgetansvar. Har på ett eller annat vis jobbat med försäljning sen jag tog studenten. Är inte en säljare trots att jag genomgående presterat bra resultat.
Förslag mottages med byxvarm hand!

Fakkverk skrev:
Fan, det där känns som jag kunde ha skrivit. Säljarjobb suger verkligen extra hårt när det går trögt. Sitter just nu och funderar på hur ett eventuellt branschbyte skulle gå till...

Jag vill jobba någonstans där jag får utlopp för min kreativitet men utan budgetansvar. Har på ett eller annat vis jobbat med försäljning sen jag tog studenten. Är inte en säljare trots att jag genomgående presterat bra resultat.
Förslag mottages med byxvarm hand!

Jag känner EXAKT lika dant. Min kompetens är väldigt bred, men inte så djup. Förutom inom det jag pluggat då (materialteknik) men det vill jag verkligen inte hålla på med.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg