Jobb-intervju tips??

D-one

....
Gick med
8 Aug 2003
Hoj
finns
Nu är det även dags för mig, nervös som faan är jag. :3freak
Blir till att hoppa i kostymen, dra på sövlarna och le tills jag spricker.

Har ni ngr sistaminuten tips?

Ta det lungt och var dig själv,ställ gärna lite frågor till dom det visar på intresse.

Alla papper med?

Lycka till :)

D-one skrev:

Ta inte kostym! Eventuellt dräkt. Kostym är för killar, eller är det en maskeradkostym månne?

Nej, nu ska jag inte vara taskig:

- Prata bara om det som är positivt
- Även om du hatar ditt nuvarande jobb så ska du säga att det är ett mycket intressant arbete men att du nu vill testa något nytt, eller liknande
- Den som intervjuar dig kommer försköna och undanhålla fakta, detsamma ska du göra
- Förbered lite frågor, du kommer garanterat få frågan när intervjun är slut om du undrar något mer - och då är det jäkligt bra att göra det
- Bre på om lönen, om du inte verkligen måste ha jobbet

Lycka till!

Markus skrev:
Ta inte kostym! Eventuellt dräkt. Kostym är för killar, eller är det en maskeradkostym månne?

Nej, nu ska jag inte vara taskig:

- Prata bara om det som är positivt
- Även om du hatar ditt nuvarande jobb så ska du säga att det är ett mycket intressant arbete men att du nu vill testa något nytt, eller liknande
- Den som intervjuar dig kommer försköna och undanhålla fakta, detsamma ska du göra
- Förbered lite frågor, du kommer garanterat få frågan när intervjun är slut om du undrar något mer - och då är det jäkligt bra att göra det
- Bre på om lönen, om du inte verkligen måste ha jobbet

Lycka till!

Oki, kostym var väl fel ordval, är väl mer en dräkt.
Fast dräkt för mig är mer kjol och kavaj?? Byxor och kavaj bli det.
( och jag tror att det krävs i jobbet)

Jag behöver inte sluta på mitt nyvarande jobb, och det vet dom. Så jag "måste" inte ha tjänsten.

Bre på med lönen biten är jag ruskigt dålig på :3freak

D-one skrev:

LYSSNA på vad de säger. Alltså LYSSNA AKTIVT.

Koncentrera dig på vad de säger och börja inte formulera ett svar förrän de talat färdigt. Ställ kompleterade frågor om du är osäker på vad de menar.

Några frågor som ofta dyker upp.

*Var är du om 5 år?
Svår fråga. uttala dig generellt om livet och arbetssituationen. Att ge exempel på var du är om du blir resp. inte blir anställd är inte bra.

*Berätta om dig själv..
Negativa och positiva sidor om din person. Inte din livshistoria om de inte frågar. Lev i nuett på en anställningsintervju.

*Varför sökte du detta arbete?
Kan vara bra att beskriva med känslan du fick när du såg ex. platsannonsen. Hr kan man sväva ut lite. Tala gärna om att du sett DIN EGEN utvecklingspotential inom företaget. Att du därmed gör ditt bästa är underförstått.

*Reaktionstest
De säger ex. chef och du skall säga ett ord som dyker upp i skallen. Används mindre idag. Förbered digh på ord som
*chef
*ledare
*övertid
*fritid

Lycka till!

D-one skrev:
Oki, kostym var väl fel ordval, är väl mer en dräkt.
Fast dräkt för mig är mer kjol och kavaj?? Byxor och kavaj bli det.
( och jag tror att det krävs i jobbet)

Jag behöver inte sluta på mitt nyvarande jobb, och det vet dom. Så jag "måste" inte ha tjänsten.

Bre på med lönen biten är jag ruskigt dålig på :3freak

Kolla annars på SCB.se under genomsnittliga löner så får du en uppfattning.

Alltid lättare att argumentera när man har fakta.

Äh! Kom naken och ta med en flaska whisky! Svårare än så borde det inte vara... :rolleyes:

Långa farbron skrev:
Kolla annars på SCB.se under genomsnittliga löner så får du en uppfattning.

Alltid lättare att argumentera när man har fakta.

Jag har kollat lite där, och bara kommit fram till att jag har för låg lön idag :huvet

Bästa tipset tycker jag helt enkelt att var intresserad av företaget. Fråga gärna om företagets framtid. Visa ett allmänt intresse för företaget. Visa att om de anställer dig så är de på rätt väg. Det är de som behöver dig och inte tvärtom. Får du det inpräntat i chefens huvud kan du kräva en bra lön.
Lycka till :tummenupp

D-one skrev:
Jag har kollat lite där, och bara kommit fram till att jag har för låg lön idag :huvet

Våga stå på dig. Om det är ett jobb som enligt SCB du ska tjäna 20.ooo på, om du då säger 20.ooo så signalerar du att du är en medelmåtta. Säger du 30.ooo så undrar de varför du anser dig vara så vass (men de kommer nog inte fråga), du spelar högre men eftersom du inte måste ha jobbet så är det kanske värt? Det gäller sedan att vara bättre än alla andra också, och även om det misslyckas så har du höjt din lön inför nästa jobb. Sin lön för flera år framåt sätter man ofta redan vid anställningen, även om du blir befordrad senare och får lönepåslag så kommer arbetsgivaren få det till att de gör dig en tjänst som befordrar dig och därmed får du mindre än de som anställts direkt till tjänsten. De kanske frågar dig vad du tjänar idag, där kan du ljuga friskt tycker jag. De har ingenting att göra med vad du tjänar idag, frågan är lika irrelevant som om du ställde den till intervjuaren.

D-one skrev:

Tyvärr inget ovanligt :(

Men nu vet du vad du skall ha i lön så nu är det bara att hugga i ett par tusen och se vad som kommer som motbud.

Markus skrev:
De kanske frågar dig vad du tjänar idag, där kan du ljuga friskt tycker jag. De har ingenting att göra med vad du tjänar idag, frågan är lika irrelevant som om du ställde den till intervjuaren.
Mer än dig i alla fall tycker jag är ett bra svar :7peta :hihi

Långa farbron skrev:

Men nu vet du vad du skall ha i lön så nu är det bara att hugga i ett par tusen och se vad som kommer som motbud.
Alltid gå ut saftigt, minst 5 över vad du kan tänka dig. Chefen kommer ändå pruta lite med dig. Sen blir det till att göra en smart överenskommelse att blir det extraarbete då blir det jäkligt dyrt för han!

Långa farbron skrev:

Det gjorde jag senast.. Och fick ok på det direkt.. :huvet
Då vet man att man tog i för lite.. :) *suck*

sportarn skrev:
Alltid gå ut saftigt, minst 5 över vad du kan tänka dig. Chefen kommer ändå pruta lite med dig. Sen blir det till att göra en smart överenskommelse att blir det extraarbete då blir det jäkligt dyrt för han!

Ok vi har olika syn på vad som är ett par tusen :)

Sen är väl övertidsarbete lagstadgat med både ersättning och längd. :)

amullo skrev:
LYSSNA på vad de säger. Alltså LYSSNA AKTIVT.

Koncentrera dig på vad de säger och börja inte formulera ett svar förrän de talat färdigt. Ställ kompleterade frågor om du är osäker på vad de menar.

Några frågor som ofta dyker upp.

*Var är du om 5 år?
Svår fråga. uttala dig generellt om livet och arbetssituationen. Att ge exempel på var du är om du blir resp. inte blir anställd är inte bra.

*Berätta om dig själv..
Negativa och positiva sidor om din person. Inte din livshistoria om de inte frågar. Lev i nuett på en anställningsintervju.

*Varför sökte du detta arbete?
Kan vara bra att beskriva med känslan du fick när du såg ex. platsannonsen. Hr kan man sväva ut lite. Tala gärna om att du sett DIN EGEN utvecklingspotential inom företaget. Att du därmed gör ditt bästa är underförstått.

*Reaktionstest
De säger ex. chef och du skall säga ett ord som dyker upp i skallen. Används mindre idag. Förbered digh på ord som
*chef
*ledare
*övertid
*fritid

Lycka till!

Precis lär dej detta.

Det där med lön. Lön är alltid ett känsligt ämne eftersom det är fult i sverige att tjäna pengar. På ett sådan fråga skulle min motfråga komma som en smäll, hur mycket är jag värd? Din ev nya chef vet på ett ungefär hur mycket du tjänar idag, han vet hur mycket medel lönen är på företaget, så be då honom börja prata siffror, dels för att veta vart han står och dels för att få reda på hur han resonerar i löne frågor och du vet ju redan vad du vill ha. Och vad han än säger så är det ju för lågt, eftersom även arbetsgivaren försöker med en fuling och försöker spara pengar.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back