jobb fråga

floodi

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2005
earth , europe , sweden , southsweden , Kalmar , S
Hoj
gul 03á
Har ett hyvens bra kneg med bra månadspeng , är jävligt less på det bara
och har funderat på att säga upp mig o börja som snickarlärling eller nått liknande , byggnadsplåtslagare typ. Men då blir ju lönen inte särskillt bra.

Är jag korkad om jag gör det`?
Är lite klyven , är jävligt sugen på att säga upp mig.

Hur funkar det med lärlingslön , är det baserat på hur gammal man är ?

25 år är jag hur mycket kan man tänkas få ut på en lärlingslön då. :va

Snackade med en polare om ungefär samma sak igår. Han kände en snubbe som gick ur gymnasiet(bygg) förra året, dvs han är 86a. Han jobbade tydligen som snickare och var lärling. Enligt min polare fick han ut 17000 efter skatt. Misstänker att det ligger lite svartjobb med någonstans, men jag tror ändå att snickare överhuvudtaget får rätt bra betalt.

Mitt tips är dock att jobba med något du tycker är roligt. Då spelar lönen inte så jättestor roll.

//paco

Pengarna ska vara en konsekvens av ens arbete, inte anledningen till det. Trivs man inte med sitt arbete bör man se sig om lite. Jag tycker inte att du är korkad om du byter. Tvärtom, jag tycker det låter bra.

Säger samma sak, kan inte se mig själv gå till ett jobb varje dag där jag inte trivs. Tar hellre ett jobb med sämre betalning om jag trivs på själva jobbet. Naturligtvis så kan man ju inte gå back varje månad så visst styr pengarna lite. Men ring o hör med facket, snickare tillhör väl byggnads antar jag.

Som vuxenlärling kan jag tänka mig att du kliver in på runt 17000 innan skatt, 17000 efter skatt är vad man brukar tjäna som fullbetald snickare/elektriker/rörmokare i Stockholm om man har månadslön.

Funderar på något liknande själv. Har ett jäkligt bra jobb, bra förmåner, kolleger, relativt fritt jobb och bra arbetstider. dock är lönen inte den bästa. Men så har jag via en polares polare fått nys om ett jobb i Norge, där man jobbar två intensiva skitveckor men så är man ledig tre veckor, och jag kommer istortsätt fördubbla min lön.
Dock så behöver man ju bara bo i Norge dessa två veckorna som man är där, vilket är rätt så bra med tanke på att det är rätt så dyrt att leva där.
Kommer man att palla detta i längden? Är man dum om man tar Norge-jobbet? Eller är jag dum som stannar kvar på mitt nuvarande jobb? Men så känner man att det är ju nu man kan ta ett sådant jobb när man är ung och dum. :brinnerup

Last edited:
hehe jag går i exakt samma tankar. är så trött på mitt sitta-framför-maskinen-och-se-samma-saker-varje-dag-jobb att jag snart spyr! jag vill ha ett kreativt och omväxlande jobb som snickare, kaklare, golvläggare... måste man ha utbildning för det eller kan man börja som lärling? Jag har inte tummen mitt i handen...

CJ900RR skrev:
2339846 hehe jag går i exakt samma tankar. är så trött på mitt sitta-framför-maskinen-och-se-samma-saker-varje-dag-jobb att jag snart spyr! jag vill ha ett kreativt och omväxlande jobb som snickare, kaklare, golvläggare... måste man ha utbildning för det eller kan man börja som lärling? Jag har inte tummen mitt i handen...

Har kollat lite o hört mig för , arbetsförmedlingen kan inte göra ett skit.
Det är helt upp till dig att ringa runt o fråga om företagen vill ha dig som lärling.

Så är det för mig iallafall , därför att jag har jobb och sen har en gymnasie utbildning. Så det blir att börja på företaget som lärling o ta sig uppåt.

Ok.. ja i byggbranshen borde det väl inte vara svårt att hitat ett jobb nu förtiden...

En vanlig snickare tjänar ungefär 22-25k i månaden. Lärlingslönen vet jag inte riktigt vad den är.

Det beror väl på om man har nån utbildning innan? Har man gått byggprogrammet på gymnasiet behöver man som jag förstått jobba som snickarlärling ett tag om man vill bli snickare utöver basutbildningen. Då får man betalt. Samma som elektriker. Utbildning + "efter skolan"-praktik för att få behörighet(ett år för grundläggande behörighet och fem år för allmän?). Men 17 lät mycket.

Har du däremot ingen riktig utbildning får du väl ingen lön?
Min polare som utbildade sig till kock och ångrade sitt karriärval började i våras som billacklärling. Han får inte betalt ÖHT. Han får nåt bidrag av nåt slag dock på ett par lök i månaden.

Är jag helt ute och cyklar nu? Verkar ju sannerligen skumt att få 17 papp i månaden som LÄRLING när jag går här med ett relativt välbetalt "äkta" jobb(läs 20-årig sommarersättare utan utbildning) och får 14-16. Jag blev briefad under två dagar, det var förutbildningen jag fick. Men så är jag phett über också..

Last edited:
Starfighter skrev:
2339777 Funderar på något liknande själv. Har ett jäkligt bra jobb, bra förmåner, kolleger, relativt fritt jobb och bra arbetstider. dock är lönen inte den bästa. Men så har jag via en polares polare fått nys om ett jobb i Norge, där man jobbar två intensiva skitveckor men så är man ledig tre veckor, och jag kommer istortsätt fördubbla min lön.
Dock så behöver man ju bara bo i Norge dessa två veckorna som man är där, vilket är rätt så bra med tanke på att det är rätt så dyrt att leva där.
Kommer man att palla detta i längden? Är man dum om man tar Norge-jobbet? Eller är jag dum som stannar kvar på mitt nuvarande jobb? Men så känner man att det är ju nu man kan ta ett sådant jobb när man är ung och dum. :brinnerup
Kan du inte se om du kan ta ett friår? Så får du möjlighet att prova Norgejobbet under provanställning.. eventuellt tjäna ihop lite extrapengar ett tag..

Till trådstartaren: Har svarat i din gästbok.

Starfighter skrev:
man jobbar två intensiva skitveckor men så är man ledig tre veckor, och jag kommer istortsätt fördubbla min lön.

Arbetsdagarna är långa (oftast 0700 till 1900 eller ännu längre) Om du ska ta jobbet kan bara du svara på :pannkyss Gott om arbete i Norge, framförallt i Oslo. Kolla med andra firmor där kan man, om man har tur, få jobba mån till torsdag.

Boende: Bor oftast på bygget :va

Pm:a 2fast4some, har varit där i 5 år, både på norsk och svensk arbetsgivare och har jobbat de olika "passen" Att arbeta i norge skiljer sig en del ifrån sverige, du har t ex ingen karensdag men det krävs sjukintyg från första dagen. Som gästarbetare betalar du lägre skatt.

Får väl ut ungfär 28000 sek (efter skatt beroende på vad den norska kronan står i)

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...