Jobb för icke svensktalande i Göteborg? Behöver tips.

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Hej alla,

Nu är det som så att jag och min flickvän funderar på att ta det stora steget och flytta ihop. Det som gör det lite komplicerat är vad hon ska göra här om dagarna? Hon vill ju gärna jobba men det är inte det lättaste med alla varsel och såvidare i göteborg. Det som gör det ännu svårare är att hon är från england, kommer att emigrera och behärskar därmed inte språket, talar lite men kan inte skriva alls.

Finns det nån chans att få nåt hugg öht? Givetvis ska hon ju studera svenska men det är bara ett par timmar om dagen, dessutom vill hon gärna ha en egen inkomst och inte leva på mig, vilket jag absolut förstår. Hon har jobbat med det mesta, chefat över nattklubb, jobbat som personlig sekreterare, textilfabrik, duktig manikyrist mm mm.

Någon med något tips som gör det lite ljusare i tunneln?

Lyser med lite ljus över frågan...

Just nu jobbar jag på Ericsson. Bara på min avdelning har vi 3 personer just nu som talar engelska. Dock förstår dom svenska rätt så bra. En Förstår flytande och kan tom. svenska men som den envisa amerikan han är så tjatar han vidare på engelska. Iofs har vi engelska som företagsspråk och här är det ingen som tycker att det är det minsta konstigt. Vi har många möten på engelska osv.

Hon ska mao. söka jobb som tusan. Överallt och på många ställen. Var tuff och lös problemen som dom kommer. Idag pratar ju dom flesta engelska mer eller mindre så det borde lösa sig.

På tex. Dubliners talar många i baren engelska. Likaså på Dancing Dingo. Eller ja, engelska...:rolleyes:

Jobbar man "bakom" disken så är det ju inte heller några problem om dom närmaste bara kan lite hyffsad engelska. Försök att vända problemet till nåt bra. Hennes blivande arbetskamrater kommer att få öva på sin egen engelska och den kommer förmodligen bra mycket bättre inom en snar framtid.

Good luck hunting!

Kolla på större företag. Vi har flertalet som inte talar svenska på kontoret t ex högsta chefen.

Vårt koncernspråk är engelska så det är inget problem. Är någon icke svensktalande med på möte så kör man mötet på engelska. Alla (nästan) i Sverige kan engelska så det är inget problem i mina ögon. Dock kan det ju bli problem att träffa kunder mm.

Så länge det är Engelska så är det väl inga problem? Det hade väl vart svårare om det vart... eh, jag nämner inga språk så blir ingen klämd. Men Du förstår vad jag menar hopps jag.

Alla större företag godtar ju oftast engelska och kanske rent av behöver nån som pratar riktigt bra engelska :)

Tack för psotiva kommentarer, vi får göra helt enkelt göra hennes engelska till något positivt när hon söker jobb. Som "tur" är så är det så att säga riksengelska hon talar och inte nån obskyr dialekt som inte ens de infödda förstår :)

Det kommer nog att lösa sig!

Hej!

Kul att ni ska flytta ihop.

Ett tips du ska ha på vägen är att arbetsförmedlingen och regeringen har påbörjat ett projekt som kallas "instegsjobb"
I stort innebär detta att den som fått uppehållstillstånd inom de senaste 36månaderna är berättigad att ta del av detta projektet.
Det innebär att arbetsgivaren får 75% av lönen dock max 750kr per dag betald av staten, vilket kan öppna möjligheten att få en chans som ny i sverige. Detta skall också kombineras med SFI, svenska för invandrare för att bli godkännt.
Kolla på arbetsförmedlingens hemsida!

Lycka till!

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...