Joakim Stensmo ska köra GP 250 VM!

Det som blandas i är krossad marmor. Det finns endast ett fabrikat som är godkänt att använda till kurbs/linjer, det används även här i Sverige av Anderstorp/Knutstorp/falkenberg och Karlskoga.
låter som samma blanding som stryks på tidningspapper för att få den glansiga ytan så skulle va roligt o testa den slurryn som målarfärg :D borde gå att få tag på hyffsat billigt på några ställen i sverige xD

Grattis Stensmo också ;)
 
Last edited:
Kanonrapport !

Anders vilka dimensioner behöver era stakar ha?
Jag specialtilverkar alla möjliga storlekar och dimentioner till både 2 och 4 taktare.
Senast bland annat Highlands nyaste 4-taktsräcer på 450 och 500 cc.
Absolut högsta GP kvalitet !:tummenupp

Vet inte dimensionerna på dom vevarna. Aldrig sett dom delade. Innan har vi bara skickat dom vevarna till en i Tyskland som tidigare var den enda i Europa som fick lov att köpa lösa delar till vevarna från HRC. Nu gjorde en i Belgien bytet av stakarna istället. Men vi har inte betalat dom summorna som VM-teamen får betala. Henrik har som vanligt gjort nån deal. Tror han bytte med 10kg titan eller nått. :) Vi har slutat använda svenska valutan sen ett år tillbaka..

På dom HRC A-kitvevarna vi har till 125cc så använder vi Samarinstakar och är väldigt nöjda. Haft på förslag att testa samma typ av stakar som Husaberg eller om det var Husqvarna har på sin 125cc fabrikscross i VM. Svensktillverkade aluminiumstakar. Bara inte hunnit med att komma så långt dit till att få till det..
 
Men vi har inte betalat dom summorna som VM-teamen får betala. Henrik har som vanligt gjort nån deal. Tror han bytte med 10kg titan eller nått. :) Vi har slutat använda svenska valutan sen ett år tillbaka..

Jag tror vi borde anställa Henrik som fredsförhandlare i Israel eller något ditåt....

Säker på att han inte sålde dig i dealen? Jag har hört att de fortfarande har manuell kolbrytning i Belgien....
 
Vet inte dimensionerna på dom vevarna. Aldrig sett dom delade. Innan har vi bara skickat dom vevarna till en i Tyskland som tidigare var den enda i Europa som fick lov att köpa lösa delar till vevarna från HRC. Nu gjorde en i Belgien bytet av stakarna istället. Men vi har inte betalat dom summorna som VM-teamen får betala. Henrik har som vanligt gjort nån deal. Tror han bytte med 10kg titan eller nått. :) Vi har slutat använda svenska valutan sen ett år tillbaka..

På dom HRC A-kitvevarna vi har till 125cc så använder vi Samarinstakar och är väldigt nöjda. Haft på förslag att testa samma typ av stakar som Husaberg eller om det var Husqvarna har på sin 125cc fabrikscross i VM. Svensktillverkade aluminiumstakar. Bara inte hunnit med att komma så långt dit till att få till det..

Varför inte bara köpa en Aprilia och få fart på möget direkt?! :)
 
Det finns ju några dyra block som gått åt helvete när man körde 'hemtillverkade' stakar i en vm aprilia. Det är lite andra kolvhastigheter än i crossar..
 
Vi kommer sitta på huvudläktaren, förhoppningsvis med en stor svensk flagga, och hejja på er grabbar! Om det inte är så att ni behöver någon som håller ett paraply inför starten eller någon annan viktig uppgift... :rolleyes:

Neutral, jag tror att vi kan lura på Kobbe en kjol om han får hålla paraply. :D
 
Det finns ju några dyra block som gått åt helvete när man körde 'hemtillverkade' stakar i en vm aprilia. Det är lite andra kolvhastigheter än i crossar..

Jag vet inte om du tänker på Samarinstakar som hemmagjorda..
Men är det nått som INTE här "hemmagjort" så är det just Samarin ;=) :tummenupp

Vet inte dimensionerna på dom vevarna. Aldrig sett dom delade. Innan har vi bara skickat dom vevarna till en i Tyskland som tidigare var den enda i Europa som fick lov att köpa lösa delar till vevarna från HRC. Nu gjorde en i Belgien bytet av stakarna istället. Men vi har inte betalat dom summorna som VM-teamen får betala. Henrik har som vanligt gjort nån deal. Tror han bytte med 10kg titan eller nått. :) Vi har slutat använda svenska valutan sen ett år tillbaka..

På dom HRC A-kitvevarna vi har till 125cc så använder vi Samarinstakar och är väldigt nöjda. Haft på förslag att testa samma typ av stakar som Husaberg eller om det var Husqvarna har på sin 125cc fabrikscross i VM. Svensktillverkade aluminiumstakar. Bara inte hunnit med att komma så långt dit till att få till det..

OK
Men det är bara att höra av dig om du behöver SAMARIN stakar.
Jag lagerför ganska många olika sorter.
:tummenupp
 
Last edited:
Lite minnen !

Lägger upp ett litet vykort från 2007 bara för att visa hut kul det kan vara !
Jag fick anmälningsblanketter från Tyskland idag !:tummenupp
 

Bifogat

  • Larsson och Stensmo glada miner efter racing i Frohburg.jpg
    Larsson och Stensmo glada miner efter racing i Frohburg.jpg
    244 KB · Visningar: 219
Jag vet inte om du tänker på Samarinstakar som hemmagjorda..
Men är det nått som INTE här "hemmagjort" så är det just Samarin ;=) :tummenupp

Nä, inte de jag tänkte på, men det finns ju en del riktigt duktiga motorbyggare här hemma, bara det att de just kanske inte håller "gp-nivå".
Lite tråkigt att smälla sönder block för sexsiffriga belopp för att testa något oprövat.
 
sådär nu är det muntra miner hos nordgren, andra hojjen är startad och gick som en klocka, nu ska vi till att sätta ihop motorn till första hojjen som är fullspäckad med godsaker som magnesiumförgasare, svindyr-vevaxel, kittänding, magnesiumkåpor, och massa titanskruv, får se om vi törs starta upp den inatt vid 3 tiden.

Anders har lackat en hel drös med kåpor så jag borde kunna vurpa varje körpass och fortfarande ha frächa kåpor hela helgen.

Henrik gör de han gör bäst, pillar och pular och noggrant blir det.

själv skriver jag på sporthoj :P
fullt så illa är det inte, undrar hur många "gp-förare" som sitter och tvättar bromsok
vid 02:00.

men nu så känns det som att bitarna börjar falla på plats.
Nu skulle de kännas fint att veta att man va riktigt skitsnabb, hoppet mellan sm och gp är ju en liten bit.
För att citera Hasse Stölan en gammal vänn som gick bort för en par år sedan,
"D ä ba å ge fullt ös, d ä ingen som komme ihåg en fegis".

men det bör iaf inte sitta i materialet där nere.
får se om vi hinner skicka upp en sneak peak på hojjarna innan vi drar.

over and out
 
sådär nu är det muntra miner hos nordgren, andra hojjen är startad och gick som en klocka, nu ska vi till att sätta ihop motorn till första hojjen som är fullspäckad med godsaker som magnesiumförgasare, svindyr-vevaxel, kittänding, magnesiumkåpor, och massa titanskruv, får se om vi törs starta upp den inatt vid 3 tiden.

Anders har lackat en hel drös med kåpor så jag borde kunna vurpa varje körpass och fortfarande ha frächa kåpor hela helgen.

Henrik gör de han gör bäst, pillar och pular och noggrant blir det.

själv skriver jag på sporthoj :P
fullt så illa är det inte, undrar hur många "gp-förare" som sitter och tvättar bromsok
vid 02:00.

men nu så känns det som att bitarna börjar falla på plats.
Nu skulle de kännas fint att veta att man va riktigt skitsnabb, hoppet mellan sm och gp är ju en liten bit.
För att citera Hasse Stölan en gammal vänn som gick bort för en par år sedan,
"D ä ba å ge fullt ös, d ä ingen som komme ihåg en fegis".

men det bör iaf inte sitta i materialet där nere.
får se om vi hinner skicka upp en sneak peak på hojjarna innan vi drar.

over and out


BILDER FÖR BÖVELN!!!!!!!!!!:7peta:hördu;):tummenupp
 
Hur många flak fulredbull och kaklådor kommer ni att ha med er till tyskland då?

Stort lycka till Jocke och glöm inte att äta mycket falukorv, det är däri snabbheten ligger. :)
 
Jäkligt kul att få insider-info! Vi sitter ett stort gäng svenskar på läktaren i näst sista kurvan. Förväntar mig en burn och "stakethäng" vid vinst...:banana
 
sådär nu är det muntra miner hos nordgren, andra hojjen är startad och gick som en klocka, nu ska vi till att sätta ihop motorn till första hojjen som är fullspäckad med godsaker som magnesiumförgasare, svindyr-vevaxel, kittänding, magnesiumkåpor, och massa titanskruv, får se om vi törs starta upp den inatt vid 3 tiden.

Anders har lackat en hel drös med kåpor så jag borde kunna vurpa varje körpass och fortfarande ha frächa kåpor hela helgen.

Henrik gör de han gör bäst, pillar och pular och noggrant blir det.

själv skriver jag på sporthoj :P
fullt så illa är det inte, undrar hur många "gp-förare" som sitter och tvättar bromsok
vid 02:00.

men nu så känns det som att bitarna börjar falla på plats.
Nu skulle de kännas fint att veta att man va riktigt skitsnabb, hoppet mellan sm och gp är ju en liten bit.
För att citera Hasse Stölan en gammal vänn som gick bort för en par år sedan,
"D ä ba å ge fullt ös, d ä ingen som komme ihåg en fegis".

men det bör iaf inte sitta i materialet där nere.
får se om vi hinner skicka upp en sneak peak på hojjarna innan vi drar.

over and out

Hälsa Henrik att jag står standby för en "hämta-kit-delar-tripp-till-södra-europa" om han bara ringer 12 timmar innan avfärd...

O lycka till nu!!! skoj!!!
 
Båda hojarna ihopsatta och provstartade!

Här varmkör teamchefen den ena hojen. Klockan är 18:00. Då hade han lovat att vara hemma. Nu är han dock ca 50mil hemmifrån vid denna tiden då fotot togs..
gDSCN0682.jpg


En av anledningarna till förseningarna var att dom nya vevstakarna vi fått var mycket kraftigare gjorda på dom nyare kiten. Förmodligen pga att dom hämtar ut mer effekt och behöver starkare vevstakar numera. Staken tog i mot innuti blocket i framkanten. Så Henrik fick slipa ur för att få det att gå fritt. 4:de gg han satt ihop blocket så gick veven fint

Bild på blocket på förstahojen där vevstaken tog i insidan av motorblocket i framkanten.
gDSCN0677.jpg


Ett annat problem vi fick var att dom nya coola kitcylindrarna behövde tunnare o-ringar till toppen. Dom vi har är 0,7mm och denna krävde 0,5mm. Efter telefonsupport med ägaren så var det bara till att börja tillverka egna. Lagom kul med o-ringar som är i denna formen som den yttre är. Tog lite tid men blev bra.

gDSCN0670.jpg


Själv har jag stått i lackboxen ett par dar. Efter att ha lackat 4 set kåpor så tyckte henrik att en tank, 3 fälgar och 3 framskärmar kunde få lackas om också. Så fick stå en dag till där inne.

Några av kåporna väntar att få lackat silver på sig. Maskeringen är det som tar mest tid. Lackningen går snabbt.
gDSCN0660.jpg


Joakim brukar se så här rädd/förvånad/nyfiken ut när vi berättar gamla skrönor om racingen förr eller vad grejjer till hans hojar kostar.
gDSCN0681.jpg


Hojarna har setts över med massa nya delar. Den värsta motorn fick lågrfriktionslager på nästa alla lagerna. Joakim frågade om vad det minsta lagret kostade som skulle sitta på vattenpumpen kostade. Då såg han ut som på fotot innan..

Här en bild på nya gasrullar tillverkade i magnesium. Bara en av ett par ställen på hojarna som fick specialdelar som var nya.
gDSCN0662.jpg


Nu väntar lite slutinspektion av hojarna och städning av verkstan. Imorn börjar lastningen. Har fått en hel hög med nya delar som tex depåstöd, verktygsskåp mm. Så får se hur allt ska lastas nu. Båten är beställd till tisdag runt 17-tiden.

En racingkock ska tydligen vara inhyrd till oss Svenskar under helgen. Tidigare meriter hade han bl.a från Paris-Dakar rallyt.

En grej som verkade strula till sig också är våra teamkläder och dekaler. Han som skulle fixa det lyckades båda krascha med sin gathoj och att hans fru fick barn nu. Men han har lovat att grejjerna är klara imorn. Hoppas han får ihop allt.
 
Last edited:
Båda hojarna ihopsatta och provstartade!

Här varmkör teamchefen den ena hojen. Klockan är 18:00. Då hade han lovat att vara hemma. Nu är dock han ca 50mil hemmifrån vid denna tiden då fotot togs..
gDSCN0682.jpg


En av anledningarna till försening var att dom nya vevstakarna vi fått var mycket kraftigare gjorda på dom nyare kiten. Förmodligen pga att dom hämtar ut mer effekt och behöver starkare vevstakar numera. Staken tog i mot innuti blocket i framkanten. Så Henrik fick slipa ur för att få det att gå fritt. 4:de gg han satt ihop blocket så gick veven fint

Bild på blocket på förstahojen där vevstaken tog i insidan av motorblocket i framkanten.
gDSCN0677.jpg


Ett annat problem vi fick var att dom nya coola kitcylindrarna behövde tunnare o-ringar till toppen. Dom vi har är 0,7mm och denna krävde 0,5mm. Efter telefonsupport med ägaren så var det bara till att börja tillverka egna. Lagom kul med o-ringar som är i denna formen som den yttre är. Tog lite tid men blev bra.

gDSCN0670.jpg


Själv har jag stått i lackboxen ett par dar. Efter att ha lackat 4 set kåpor så tyckte henrik att en tank, 3 fälgar och 3 framskärmar kunde lackas också. Så fick stå en dag till där inne.

Några av kåporna väntar att få lackat silver på sig. Maskeringen är det som tar mest tid. Lackningen går snabbt.
gDSCN0660.jpg


Joakim brukar se så här rädd/förvånad/nyfiken ut när vi berättar gamla skrönor om racingen förr eller vad grejjer till hans hojar kostar.
gDSCN0681.jpg


Hojarna har setts över med massa nya delar. Den värsta motorn fick lågrfriktionslager på nästa alla lagerna. Joakim frågade om vad det minsta lagret kostade som skulle sitta på vattenpumpen kostade. Då såg han ut som på fotot innan..

Här en bild på nya gasrullar tillverkade i magnesium. Bara en av ett par ställen på hojarna som fick specialdelar som var nya.
gDSCN0662.jpg


Nu väntar lite slutinspektion av hojarna och städning av verkstan. Imorn börjar lastningen. Har fått en hel hög med nya delar som tex depåstöd, verktygsskåp mm. Så får se hur allt ska lastas nu. Båten är beställd till tisdag runt 17-tiden.

En racingkock ska tydligen vara inhyrd till oss Svenskar under helgen. Tidigare meriter hade han bl.a från Paris-Dakar rallyt.

En grej som verkade strula till sig också är våra teamkläder och dekaler. Han som skulle fixa det lyckades båda krascha med sin gathoj och att hans fru fick barn nu. Men han har lovat att grejjerna är klara imorn. Hoppas han får ihop allt.




Detta ser ut som en mycket lockande helg synd att man missade denna helgen pågrund av jobb men men.
Men imorn kommer jag.:)
Detta kommer bli en så cool vecka att man knappt kan hålla sig, kan fortfarande inte tänka hur coolt detta kommer bli.
Allting kommer gå skit bra :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top