Jl

Här är en KTM 990 i en Power Wheels Jeep ?

 
Då återstår väl bara att installera en kamera i baksätet, sedan ge sig ut i krognatten för att plocka upp några lyckligt ovetande och överförfriskade personer som trodde att detta var en vanlig podtaxi. De kommer nyktra till ganska omgående.
 
Följde faktist det där bygget slaviskt när dom höll på.
Riktigt sjuk är den
Det borde ju kunna gå att rega såna där byggen som amatörbyggd MC. Jag är väldigt sugen på att bygga något i mindre format typ CycleKart fast lite robustare med MC motor och bättre fjädring.


Blir den där regad eller är det bara en busmaskin för avlysta områden?
 
Det borde ju kunna gå att rega såna där byggen som amatörbyggd MC. Jag är väldigt sugen på att bygga något i mindre format typ CycleKart fast lite robustare med MC motor och bättre fjädring.


Blir den där regad eller är det bara en busmaskin för avlysta områden?
Den är reggad som Moped klass 1. Kollar snuten upp plåten så är den helt grön. Behöver ej besiktas, så sålänge snuten inte stoppar och man åker på ombes så. Sitter nu en enorm dbkiller i nu
 
Det borde ju kunna gå att rega såna där byggen som amatörbyggd MC. Jag är väldigt sugen på att bygga något i mindre format typ CycleKart fast lite robustare med MC motor och bättre fjädring.


Blir den där regad eller är det bara en busmaskin för avlysta områden?
Man får ju regga som quad isf, och då får man en tråkig maxeffekt. Vilket iofs inte hindrar att man bygger så att det är lätt att skifta motor, alternativt har en knapp att byta mapp/varvstopp med. Har funderat på att bygga en väglaglig gokart, men saknar verkstad. :gråta
Hade varit rätt skoj i tokholmspendlingen. :hihi
 
Den är reggad som Moped klass 1. Kollar snuten upp plåten så är den helt grön. Behöver ej besiktas, så sålänge snuten inte stoppar och man åker på ombes så. Sitter nu en enorm dbkiller i nu
Det räcker ju med att man ser den ytterst uppenbara motorn för att se att den inte är en moped. :hihi
 
Man får ju regga som quad isf, och då får man en tråkig maxeffekt. Vilket iofs inte hindrar att man bygger så att det är lätt att skifta motor, alternativt har en knapp att byta mapp/varvstopp med. Har funderat på att bygga en väglaglig gokart, men saknar verkstad. :gråta
Hade varit rätt skoj i tokholmspendlingen. :hihi
Eller t.o.m. kika på bilregistrering, men då kanske det tillkommer bälteskrav och såna saker men får väl höra med SFRO.

Jag hade fått för mig att det fanns någon L7E kategori med hög effekt men det verkar inte så. Antingen är dom strypta eller traktor regade och får bara köras i typ 50kmh trots högre effekt som t.ex. RZR 1000 Turbo.

Så en trike får ha 150hk, men inte om du har ett fjärde hjul. En Can-am spyder med ett extra bakhjul får bara ha 20hk medans en HD-trike får ha 150hk och det borde vara uppenbart vilken av dom som borde vara begränsad utifrån köregenskaper.

Eller finns det något undantag någonstans? Hittar inte nu men såg några i England som byggd quads av sporthojar typ CB750, alltså inte satt motorn i en quad utan satt en quad framvagn på motorcykeln och dom gick hur stadigt som helst och körde väldigt fort i kurvor o.s.v. Dom var vägregade och det borde ju ha gått under EU's reglemente och vara rätt lika här.


Och undra vad det här går som?
 
Last edited:
Man får ju regga som quad isf, och då får man en tråkig maxeffekt. Vilket iofs inte hindrar att man bygger så att det är lätt att skifta motor, alternativt har en knapp att byta mapp/varvstopp med. Har funderat på att bygga en väglaglig gokart, men saknar verkstad. :gråta
Hade varit rätt skoj i tokholmspendlingen. :hihi
För 5-6 år sedan såg jag en gokart i morgonrusningen på essingeleden. Såg den vid två tillfällen. Alltså en riktig. Det var inte så nära att jag såg motor eller ev nummerskylt. Svårt att se en gokart överhuvudtaget i den trafiken. Hoppas att han fulkörde med något oregat. Och att han överlevde.
 
För 5-6 år sedan såg jag en gokart i morgonrusningen på essingeleden. Såg den vid två tillfällen. Alltså en riktig. Det var inte så nära att jag såg motor eller ev nummerskylt. Svårt att se en gokart överhuvudtaget i den trafiken. Hoppas att han fulkörde med något oregat. Och att han överlevde.
Det fanns en tillverkare av gatlagliga gokarts, de hade värdelös kvalité så de var inte långlivade.

Finns fortfarande begagnade dock.
 
Har fått svar från SFRO och det är 20hk som gäller med 4 hjul, annars är det någon traktor reg och 50kmh.
Alternativet är att rega som bil men då blir det massa andra regler att förhålla sig till som kan ställa till det med storleken på bygget och bälteskrav och sånt kan jag tänka mig. Så man får väl göra som alla quads och strypa för regning och besiktning.

Men som 3hjuling är det nog inga problem att rega med 100hk även om väghållning och sådant är betydligt sämre än med fyra hjul. Känns som att det skulle behövas en till registreringskategori där man skiljer på vanliga ATV som är livsfarliga och tippar för minsta lilla och andra fyrhjuliga maskiner som är stadiga och byggda för hög fart men det lär väl aldrig hända.
 
Om det inte ändrats så finns en gräns på förhållandet mellan vikt och effekt, jag tror att den är 15 kW/100 kg tjänstevikt men jag är inte säker på om den omfattar både bil och hoj eller om det finnas separata gränser.

Vad väger en sån där podtaxi?

Mvh,
Ingvar
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top