JJ2S x4 500

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jj2s x4 500

Från Polen kommer det en hoj som ser ut att ha lite annorlunda och nya ideér. J. Jacka Synakiewicza har med sitt företag JJ Design gjort en 500cc 2-taks motor helt själv som dom kallar X4, för att cylindrarna sitter som i ett X och byggt en projekthoj runt den motorn. Borr/slag är på 56,4x50mm och den sägs lämna 110hk vid 8.000v/m och väga 155kg.

Mer än så kan jag inte om denna hojen. Men kunde man Polska så ser det ut att finnas mer om projektet på deras sida www.jjsdesign.pl

Finns säkert en del som kan förbättras på denna hojen. Men kul med folk som vågar testa nya ideér och en rolig projekthoj är det iaf! :tummenupp


30.jpg


mp-b-n-001.jpg


mp-b-n-011.jpg


MP-M-1_5-001.jpg


Nowy-03.jpg


przekroj-X4.png
 
Last edited:
snygg ram lösning mot motorn.

cool tändföljd (scremer)

röd kylare såg ut att sitta nära cylindern

konstiga pipor (dom var så raka ju)
 
snygg ram lösning mot motorn.

cool tändföljd (scremer)

röd kylare såg ut att sitta nära cylindern

konstiga pipor (dom var så raka ju)

Ja, det är dom enkla och självklara lösningarna som är snygga här. Motorns X-form passar perfekt så som den sitter nu och ramen blir så självklar i sin dragning då.

Kylaren och piporna ser ut att behöva mer tid på. Sen borde det kanske göras nått med insugen med för att få ner ljudet och för att få nått filter på den så man kan använda den på gatan. Kollade på youtube om det fanns någon film så man kunde se/höra den. Men hittade inget.
 
Intressant lösning. En fördel jag ser är att insugskompressorn (motsvarande vevhuset på konventionell tvåtaktare) har valbar volym och valbart kompressionsförhållande inom mycket större område än den konventionella tvåtaktsmotorn. En annan fördel är att vevhuset kan vara oljefyllt som på en fyrtaktsmotor.

http://www.jjsdesign.net/jj2s/prototyp.html

http://video.google.com/videoplay?docid=3526557035859959536&ei=vST-Sq6CDNef-AbwyL3IDA&q=JJ2S+#

Prototypmotorn fungerar:
http://jjsdesign.pl/jj2s/video/jj2s02.wmv
 
[YOUTUBE-ID]uClePL7EdfE[/YOUTUBE-ID]
 
inga expansionskärl? :confused:
Om det saknas så skulle jag vilja se vad stallet sluta på med dom :näsblod
 
Direkt översatt från deras hemsida:

Detta avsnitt ger en patenterad
J. Jack Synakiewicza två-takts motor, som
kännetecknas framför allt av en enkel
separation av ström från smörjsystem.
Detta resulterar i den allra första motorn
stroke som "ekologisk"
hur-takts motor.

Ja det är en två-takt :rolleyes:
Om någon kan ta reda/vet hur de funkar bra utan kärl för gärna skriva med mycket fakta för intressesmurfarna dansar av glädje just nu, allvarligt :Bugar

Läste att smörjningen sköttes elektroniskt och stälde in sig själv efter hur mycket olja motorn behövde med en prossesor.
 
Last edited:
Ser inte ut som en tvåtaktare. :va

det har du rätt i (kolv som står stilla cylinder som rör sig)((men så gör dom ju fyrtakatare åxxå))(((på dom står ju tillåmed vevenstilla)))
 
Ser inte ut som en tvåtaktare. :va

Men det är det, kan nog hävda att tillverkarn står inte och ljuga rätt upp och ner, läs mitt inlägg eller sätt dig och börja översätt polska, för de står på deras hemsida :)
 
Last edited:
Google Translate:

Motor JJ2S X4 är ett begrepp de bästa egenskaperna hos motorn med den patenterade JJ2S på 70-talet av AJ Baker hipocykloidalnym vev system.

Predicted egenskaper hos motorn i den här konfigurationen är mycket lovande. Den största fördelen med Baker's vevaxlar ökar med den ökade omsättningen maktbalansen. Således, teoretiskt, skulle ge en större omsättning på mindre stress och lägre nacke vevaxel vibration! Dessutom är motsatta kolvar stelt förbunden så kraftigt minskar antalet rörliga delar, och dessa är: två ok kolvar (eller två stycken), mellanliggande excentricitet, och vevaxeln.




Stroke i detta system erbjuder ytterligare fördelar eftersom den ger dig fyra cykler per varv

vevaxel (i ordning 1-2-3-4). Samma antal cykler bara genererar åtta-cylindrig fyrtakt. Detta sätt, kan du förvänta dig ett högt vridmoment och lika, bezwibracyjnej arbete.


Beskrivning av uppfinningen A. J. Baker från artikeln Fre "Cross fyrcylindrig motor, den typ av Abingdon" publicerades i tidskriften "Automotive Technology" på grundval av den schweiziska tidskriften "Revue Automobill" nr 16/75 om:

"(..) Två kolvar, varje par cylindrar mitt emot varandra, är knutna till ändarna på en dubbel ok. Båda dubbel ok, placerad till varandra i rät vinkel, som körs på en enda gemensam, men dubbel mimosrodzie, som är inbäddat på en enda pivot vev normal vevaxel. Stroke hals är bara hälften av stroke, den andra hälften tar över och utför mimosrody. Tack vare den lilla radie av vev vevaxel blir mycket kompakt och styv. Det bör understrykas att paret excentriker styrka kompenserar för ett par flaskor i förhållande till det andra paret, och så därför minskar med ökande belastning hals vev. Kan därför dra slutsatsen att motorn är särskilt lämplig för arbete i mycket hög hastighet "

____________________________________________________________

Citat från artikeln i World Motorcyklar NA motor X4:

"Den beräknade ur motorn prototyp X4 är att drivas av fyra förgasare samarbete med fyra ventiler podciśnieniowymi. Pre-komprimering kammare kommer att ha en volym på nästan 1,4 gånger större än cylindervolym för att täcka förluster som uppstår på grund av ledningar och det utrymme där det är bäddat membran ventil. Kommer att användas resonans avgasröret. Mimośrody vevaxel och lager kommer att vara på kullager. Vi räknar smörjningssystem med torr vevhus, en separat tank och oljekylare. Motorns kylsystem ger vätska och olja, som kommer att pressas av separata kanaler i en lucka mellan oket och förbränningskammaren placerad i en kolv. Inte missa det faktum att nästan alla av den intensiva kylning av kolven kjol är periodvis sög i hög hastighet till pre-compression kammare bränsle-luftblandning. Stor betydelse för effektiviteten i motorn kommer att tändstift i centrum av halvklot-formade förbränningskammaren placerad i en rörlig kolv. Det är en idealisk lösning, som gör det möjligt att använda högre kompression nivåer och eliminerar brinnande stukowe samtidigt som jämn temperatur fördelning på kolvtopp och mantel.

Genomförande av prototypen tog ledningen i augusti Richard Czeszejko-Sochacki, ägare av företaget CESMEX Gniewskiego Fields Med sin senaste generation av CNC-maskiner. Courtesy of bibus Menos Sp z oo vissa delar av motorn kommer att göras som en gjutna i formar gjorda av de mest moderna datoriserade metoden för 3D-utskrifter. Internationell konferens om KONES 2003 efter presentation av begreppet min motor representanter lovade att Czestochowa universitet obetalda full forskning. Target motorn kommer att avvika avsevärt från prototypen främst på grund av den föreslagna planen för att använda en helt annan fixturer och användning av bränsleinsprutning.
 
Skit i den, vad hände med den galna britten (vars dotter fanns här) som byggde en egen övertrycksspolad tretaktare med inverterat utblås?

Jag vill bara komma ihåg namnet Woodruf, men det var ju snubben som uppfan kilen som håller saker på en axel, något åt det hållet hette han..ö..
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top