Jimmy Lindström!!

Även om folkesson presterat 35:or på en astrimmad supersport med däck som ingen "vanlig" har tillgång till.

Slicks och 180 hästar mot 135-140 hästar och Dot märkta (skurna slicks)
Ungefär samma vikt kan jag tänka mig.

Sen kan jag bara stämma i sången att Jimmy är en jävel på att köra hoj och supa ihop med (förr om åren!).

Sen det med "svenska" banrekordet för SB bör Cralle ha på en 35:a när han gjorde ett gästspel i SO i slutet på 90.
Som jag skrev i en annan tråd så skrattade han åt Jörgen Hållinder som låg och stampade på 38:or som var de körde ex antal år tidigare när Cralle körde hemma.

Last edited:
Pasi Andersen.... Körde ERF med Proact förra året. Riktigt snabb kille som enl. ryktet ska teama upp med Lindström och köra ERF iår.
Tackar!
Hur gick det för dig då? Fick du tag på däck?
Fick tag på ett set SuperCorsa Slicks SC2 med 180 bak (brukar köra 190) så det löst sig även om jag gärna velat ha de däck jag beställt. Bara att hoppas att de dyker upp före Anderstorps tävlingen.

OT: Ringde Humlan på vägen ner men då hade du redan fixat med bromsbeläggen.

Sen det med "svenska" banrekordet för SB bör Cralle ha på en 35:a när han gjorde ett gästspel i SO i slutet på 90.
Som jag skrev i en annan tråd så skrattade han åt Jörgen Hållinder som låg och stampade på 38:or som var de körde ex antal år tidigare när Cralle körde hemma.

Jo, Cralle bör ha rekordet på 35,9 men Hållinder stampade inte på 38:or, han lyckades få till mellan 37:or iaf. Hållinders bästa var i närheten av 36,7 men det kom något år senare.

Hursomhelst, tycker också att dagens material borde ge tider runt 35 om banan är lika som förr men det vet jag inget om.

:)

Slicks och 180 hästar mot 135-140 hästar och Dot märkta (skurna slicks)
Ungefär samma vikt kan jag tänka mig.
Sen kan jag bara stämma i sången att Jimmy är en jävel på att köra hoj och supa ihop med (förr om åren!).
Att det va dot märkta skurna slicks må så vara. Jag vet inte vad han hade för sulor, men te x så hade några få i toppen i gamla synsam tillgång till däck som andra inte hade, och de är skillnad på dessa däck.
Folkesson som är en välkänd förare internationellt, har garanterat också tillgång till såna däck.
Jag är inte tekniskt kunnig, men ja vet att serietillverkade däck som vi får här i sverige tillverkas på ett sätt.
Däck som körs i VM t ex tillverkas på ett annat sätt som ger däcket bättre egenskaper. De pirellislicks vi kör på här, är inte samma däck superbike vm rullar på t ex. kanske ingen nyhet iof...

Men som sagt, jag vet inte om de va "vanliga skurna slicks" eller "fabriks vara".. de va bara en blänkare om att han inte satt på ngn slö standard 600 och körde 35 tider.

Pasi Andersen.... Körde ERF med Proact förra året.
Riktigt snabb kille som enl. ryktet ska teama upp med Lindström och köra ERF iår.

Hur gick det för dig då? Fick du tag på däck?

//
Benny

Nr 46 var inte Pasi, det var norvald haaland, nån okänd norrman:)

Det jag menade med "Skurna slicks"
Men slicks är bättre än SS däcken!

haha... med SS däck menar du skurna slicks (de som superstock & supersport kör på) ?
De e ju ingen skillnad... vi (superbike) kör också skurna slicks ibland. Kim jensen tog pole på åsen med skurna 2005. Lindström tog pole i våler med mönstrat bak.. (iaf ett av kvalen)

M a o, ja e inte beredd att hålla med dej där... :tungan
smaken e som :arsele

Hur snabbt kör du på Anderstorp nuförtiden?? Skitfort i torrt också?? Har du fått med utvecklingen från det blöta till det torra så är du väl snart under 40?

Att det va dot märkta skurna slicks må så vara. Jag vet inte vad han hade för sulor, men te x så hade några få i toppen i gamla synsam tillgång till däck som andra inte hade, och de är skillnad på dessa däck.
Folkesson som är en välkänd förare internationellt, har garanterat också tillgång till såna däck.
Jag är inte tekniskt kunnig, men ja vet att serietillverkade däck som vi får här i sverige tillverkas på ett sätt.
Däck som körs i VM t ex tillverkas på ett annat sätt som ger däcket bättre egenskaper. De pirellislicks vi kör på här, är inte samma däck superbike vm rullar på t ex. kanske ingen nyhet iof...

Men som sagt, jag vet inte om de va "vanliga skurna slicks" eller "fabriks vara".. de va bara en blänkare om att han inte satt på ngn slö standard 600 och körde 35 tider.

Och vi gick precis igenom i en tidigare tråd hur extremt liten skillnad det är på däck från år till år. Om köpedäcken är lika bra som Gustav tror så är de mindre än en sekund per varv sämre än slicksen i GP-VM.....:hojbusa

Hur snabbt kör du på Anderstorp nuförtiden?? Skitfort i torrt också?? Har du fått med utvecklingen från det blöta till det torra så är du väl snart under 40?

Efter 10 varv på lånehojen, som var det enda jag själv fick köra denna dagen, lyckades jag prestera en hög 49:a. Tankar som: "Knyppling verkar trevligt", och "Frimärkessamlande är kanske nåt att satsa på" dök upp i skallen. I höstas satta jag personbästa med 1.40,9, så jag har lite att jobba med när hojen blir klar:huvet

Jag är inte tekniskt kunnig, men ja vet att serietillverkade däck som vi får här i sverige tillverkas på ett sätt. Däck som körs i VM t ex tillverkas på ett annat sätt som ger däcket bättre egenskaper. De pirellislicks vi kör på här, är inte samma däck superbike vm rullar på t ex. kanske ingen nyhet iof...
I normala fall är det så, dvs att WSBK-hojarna rullar på däck som specialtillverkas för just dem och inte finns att köpa. Inte ens privatteamen får sälja sina begagnade däck, alla ska tillbaka till Pirelli.
På Donington var det dock så pass kallt i asfalten att de flesta (även toppnamnen) i WSBK körde första racet på helt vanliga Diablo Superbike SC1 som vem som helst kan köpa.
Aha, så det var han!
Han hade ett sjukt klipp ut på start/mål och stack verkligen ut från mängden ihop med Jimmy.
OT: Att ha nummer 46 är dock direkt pinsamt om man har kommit över moppeålder :näsblod

Cralle var upp på Anderstorp 97 tror jag med en R7 från Tyskland..Hans tid från sitt första flygade varv hade räckt till pole,,sen att han åkte 2,5 sek snabbare till det är en annan sak..ler.Med bra medvind på rakan gjorde hans 750!! 297 km på data loggningen..Efter 3 varv ledde han med 12 sek och åkte mest på bakhjulet resten av racet...Men det var länge sen...ler

Och vi gick precis igenom i en tidigare tråd hur extremt liten skillnad det är på däck från år till år. Om köpedäcken är lika bra som Gustav tror så är de mindre än en sekund per varv sämre än slicksen i GP-VM.....:hojbusa

Missat den diskussionen... :)
Men om gustav tror att det skiljer mindre än en sekund tycker jag han ska fråga någon av de svenska förare som faktiskt fått "äran" att köra på RIKTIGA fabriksdäck.
De få jag pratat med, delar inte hans uppfattning iaf..
:hojsmilie

Chris Ash hårdrar mitt resonemang en del. Det jag sa att jag trodde var att de Dunlopslicks man kan köpa till en 250 idag är bättre än de slicks som John Koscinski hade till sitt förfogande på Anderstorp 1990 när han satte sitt banrekord för den klassen. En viss skillnad.
jag kan dock ha fel, Chris Ahs anser sig ha överbevisat mig med en del antaganden baserat på varvtider i VM men längre än så har det inte gått. Om någon med mer rena fakta har dem får han gärna redovisa dem.

Chris Ash hårdrar mitt resonemnag en del. Det jag sa att jag trodde var att de Dunlopslicks man kan köpa till en 250 idag är bättre än de slicks som John Koscinski hade till sitt förfogande på Anderstorp 1990 när han satte sitt banrekord för den klassen. En viss skillnad.
Ok...
ja de va ju inte rikigt samma femma:D

Cralle var upp på Anderstorp 97 tror jag med en R7 från Tyskland..Hans tid från sitt första flygade varv hade räckt till pole,,sen att han åkte 2,5 sek snabbare till det är en annan sak..ler.Med bra medvind på rakan gjorde hans 750!! 297 km på data loggningen..Efter 3 varv ledde han med 12 sek och åkte mest på bakhjulet resten av racet...Men det var länge sen...ler

Hur mycket effekt fick ni ur den där R7:an? 160 på bakhjulet? Ännu mer?

haha... med SS däck menar du skurna slicks (de som superstock & supersport kör på) ?
De e ju ingen skillnad... vi (superbike) kör också skurna slicks ibland. Kim jensen tog pole på åsen med skurna 2005. Lindström tog pole i våler med mönstrat bak.. (iaf ett av kvalen)

M a o, ja e inte beredd att hålla med dej där... :tungan
smaken e som :arsele

Med SS (Supersport) däck menar jag DOT märkta däck, sen att de inte finns tillhanda för gemene man är en annan sak.
Men kom inte och påstå att mönstrade däck är bättre än slicks, för då hade MotoGP och alla andra klasser med fritt däcksval kört på mönstrade däck!

Det jag menade med skurna slicks är vad STK och SS använder sig av i grund och botten, dock med lite hårdare gummiblandning jämfört med ett slicks iom att det är mönstrat och genererar därmed mer värme genom friktion.

Back